Hejsan...

Alla ni som har braskaminer hemma.. Är det lönt/värt att betala en himmla massa mer för en täljstenskamin än en "vanlig"braskamin....

Jag tänker mest på om det är värt (ekonomi/komfort) att till exemplevis köpa en Nibe Contura 470 istället för en Nibe Contura 450...

 
Det beror ju lite på vad du har för krav/önskemål på kaminen (skall den bli varm snabbt eller hålla värmen länge efter avslutad eldning m.m.

Vi har en Brännö täljstenskammin (med ca300-400kg täljsten) och visst är det skillnad mot en vanlig "plåtburk".Om vi eldar på kvällen tar det ett par timmar att få upp värmen i kaminen (kommer nästan direkt i en "vanlig" plåt) men sedan håller den värmen i ca ett dygn efter medans en "vanlig" svalnar ganska fort efter det att elden/glöden dött ut.
Så ju mer täljsten ju längre tid tar det för kaminen att bli riktigt varm fast sedan är den varm i längre tid efteråt.
Det finns ju täljstens kaminer som väger flera ton,så där kan man nog lagra mycket värme...

Mvh
Kalsipper
 
Ja det är värt varenda öre, har en Tulikivi på 1600 kg, bor i Boden där det kan bli 25-30 minus i januari, eldar på kvällen efter jobbet och när jag kommer hem nästa dag så är den ljummen.På sommaren kyler den ner ,mycket bra. Jag ska ju bygga nytt nu och en av de saker jag ska göra är ett bättre värmefunktionalitet, dvs från direktel jag har nu. Men sen vi installerade kaminen har vi gått ned till ca halva elförbrukningen, för att inte tala om hur fint det är.Så jämför man med en plåtkamin är detta mycket bättre. Finderade på Contura själv men har nu sett ljuset, i form av en ny Tulikivi 8) 8) 8) 8)
http://www.tulikivi.fi/www/homeSWE.nsf/wwwframeset_lämmityslaitteet?OpenPage

Zefiro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :p :p :p :p
 
Hm ... är det overkill att satsa på en sån här som värmekomplement (vattenburen golvvärme) i Skåne ... ? Och vad pratar vi om för kostnader ... ?
 
Nja, huset är ju inte byggt än *ler* (va sjuttsicken har alla gubbar & smajlisar tatt vägen?). Det första förslaget för värme är vattenburen golvvärme med oljeradiatorer i övervåningen. Öppet till nock i halva huset ... jag misstänker att det kan bli kyligt ruggiga vinterkvällar. Komplementvärme - javisst. Samtidigt inte bara för myspys utan för att reducera värmekostnaden (på bekostnad av att kånka ved).

Alternativet är just 'plåtburken'.
 
Om en Contura kostar 40000 så kanske det i alla fall är värt att satsa på en riktig täljstensugn typ nunna-uuni eller tulikivi. Det finns också några billigare finska märken. Hopeloimu är en sådan. Länken nedan går till en sån som kostar 4100 euro. Väger nästan två ton.

Om dom är lika bra som tulikivi etc vet jag inte dock.

http://www.hopealoimu.fi/uutuudet/KTLUE-LS Graniitti.html
 
  • Gilla
farfargrizzly
  • Laddar…
ja om en täljstenskamin väger 2 ton är det en täljstensugn, ej kamin, fördelen är att den uppför sig så att värmen håller upp till 1 dygn, det blir inte problem med värmepumpen om man har en sådan, om man har en kamin värms det upp fort och blir ryckigt med golvvärmen från värmepumpen.
JAG ÄR KÄR I TULLIKIVIS ZEFIRO!!!!
 
Hejsan!

Har en Nunnauuni Leila 6 som står i mitt garage omonterad. I slutet av månaden kommer den att vara uppmonterad.

Då den är förstärkt(toppanslutning) kommer vikten
uppgå till cirka 1,8 ton.
Betalade 4350 Euro (cirka 39600) för den. Och då tillkommer endast priset av en NVI-skorsten.

I mina kvarter häromkring monteras det skorstenar på i princip var och vartannat hus just nu (norra Lappland).
 
Finns det ingen svensk återförsäljare av täljstensugnar för utom Tulivivi och NunnaUuni?

Hittar inget om Hopealoimo på nätet.


"pack" Har du importerat din Leila 6:a? Berätta gärna mera!
 
Det skall vara billigt! En 2 tons pjäs kostar t e x Tulikivi i sverige ca 50 - 60 000 Exkl montage som skall göras av auktoriserad ugnsmontör.

Sen tillkommer skorsten och fundament.

Totalt ligger det runt ca 80 - 90 000 :- installerat och klart!

För dyrt tycker jag. Tittar därför på möjligheten att importera åtminståne ugnen från annat "billigare" land.

Någon som har tips och ideèr?
 
Jag vet att folk här i stan har gått samman och köpt via K-Rauta-Luleå. Om man har varit ett gäng på minst 5 personer har dom köpt Tulikiv´s TU1450/2 för 25000 kr
per person.

http://www.tulikivi.com

Det skulle ju vara om du raggade lite folk för en gemensam sak. du kan ju alltid annonsera.


 
Hopealoimu har bara en finsk hemsida tror jag, men det finns åtminstone en åf i sverige se nedan:

www.hopeloimu.com

Kalevi Tommikoski
Stenkvistavägen 3
63358 Eskilstuna, Sverige
Tel +46-705 556 383
Fax +46-165 104 82
E-post: 016510482@telia.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.