Vattenmantlade kaminer finns det ett flertal fabrikat av - de väger normalt inte mer än en kamin, dvs ingen förstärkning av bjälklag krävs. Sen finns det större vattenmantlade eldstäder/kakelugnar - de väger mycket eftersom de innehåller 200-600 liter vatten. Annars är principen att det krävs en viss tyngd/massa för att lagra energi och det krävs även ett rökkanalsystem (s.k. femkanalssystem) som i en kakelugn/tälstensugn för att värma upp denna massa. Jag har själv en Christineberg kakelugn från Keddy som är en modern kakelugn som väger endast 600 kg. Det är en himmelsvid skillnad jämfört med en kamin. En kamin (med eller utan några kilo täljsten) blir svinhet snabbt och iskall snabbt. Min kakelugn blir aldrig het på samma sätt, trots intensivt eldande. Värmen kan istället jämföras med ett halvvarmt element. Om jag eldast några brasor (säg 10 vedträn) på kvällen så gäller det att dra igen spjället när det slocknat - då håller jag ett våningsplan på 70 kvm varmt över natten (det va - 5 grader inatt hemma). Jag antar dock att värmelagringskapaciteten hade varit ännu större i en tungre ugn. Jag gjorde mitt val av kakelugn utifrån olika skäl (estetiska, storlek, tveksamt bjälklag, möjlighet att elda hårt utan att kakelugnen spricker osv).
 
T
Du skrev Christineberg kakelugn på 600kg, behövde du förstärka bjälklaget ?
Jag har 3" x 9" furabalkar i bjälklaget, frågan är om dom klarar 600kg på 1m2 i ökad vikt, sen ska det väl vara en stenplatta runt eller duger plåt för brandskydd?
 
T
Har just hittat en intressant tråd på en tillsats till befintlig kamin som kanske kan hjälpa i bryderiet om lätta/tunga-kaminer/ugnar. Nåt att att satsa på ??

http://www.greendevelopment.se/se-bras.htm
 
Intressanta fakta om temperaturer och ytor som en täljstensugn kan värma. Vi har en stor braskamin i dag i huset men ska bygga ett nytt hus och då lutar vi åt täljstensugn. Vi har i flera år värmt hela vårt hus (220 m2) hela vintrarna med braskaminen men då står den i gillestugan i källaren och vi har en fläkt som sprider värmen + väldigt fördelaktig "luftvandring/drag" som naturligt sprider värmen på övervåning. Dock blir det alldeles för varmt i gillestugan. Det nya huset är enplans och då kan vi inte ha så hög värme i vardagsrummet = täljstensugn istället.

Appropå vattenmantlade kaminer: varför inte titta på vattenmantlade pelletskaminer som inte kräver lika mycket arbete. Dessa kan också kopplas till vattenburna värmesystem istället för t ex en värmepump.

Här finns en massa bra länkar inklusive pelletskaminer: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=393
 
Jag förstärkte bjälklagen innan jag satt dit min christineberg. Men jag har ett lustigt bjälklag med en tunn betongdel, koks, reglar, plank och parkett. Jag sågade upp govet och sågade av en golvregel och växlade av, tog bort all koks, skruvade gängstänger med skrivstift mellan alla golvreglar, arnerade och gjot med finbetong från bef betongdel upp tills jag va i liv med parketten. Delvis under detta "fundament" står en källarvägg. jag vågade inte lassa på med en ugn som vägde 1,5-2 ton, då hade jag behövt mura upp under eller sätta stöttor.

TN Funkis: jag vet inte om ditt golv pallar. Vad har du under? Källare, bostadsvåning eller grund?

Det räcker med en plåt som skydd på golvet framför kakelugnen. Jag fixade en mässingsplåt.

Ang greendevelopment så väger ju den där prylen 600 kg och det är väl inget som man tillsammans med en kamin på 100-300 kg ställer på golvet.
 
  • Gilla
Thorz
  • Laddar…
Bara tillägga som konsumentupplysning att med Conturan blir det varken grisvarmt eller svinkallt - den går alldeles utmärkt att elda lugnt och fint, med en konstant värmeavgivning på 2-3 kW. Stor skillnad mot plåtkaminer.
Den passar förstås inte i ett litet utrymme. Där den nu står strategiskt placerad så värmer den 150 m2.
Har också fyra kakelugnar, en kamin Husqvarna No. 52, en Norrahammar smalspis samt en öppen spis.
Men det är Conturan vi eldar mest.
 
Det går bra att smygelda i alla kaminer och kombipannor osv så att de inte ska bli för varma eller avge mer värme än man behöver MEN! Det ger ovanligt skitiga avgaser, dålig effektivitet felaktiga rökgastemperaturer med risk för tjärbeläggning i skortstenen med soteld som följd, mera störande rökutveckling och lukt för grannar osv. I princip alla eldstäder (kaminer, kombipannor, täljstensugnar osv) är tänkta att eldas för fullt för att fungera som bäst och vara effektiva.

Fick ett långt förmaningstal av kommnens ansvarige angående detta då vi tänker sätta in eldstad i vårt nybygge inom tätbebyggt område.

Så visst det går det men man bör kanske inte göra det så ofta i alla fall.....
 
skogstomten skrev:
Så visst det går det men man bör kanske inte göra det så ofta i alla fall.....
Det är där Conturan utmärker sig - den eldar rent även på låg effekt.

 
drjukebox skrev:
[quote author=skogstomten link=1131891585/0#21 date=1132311214]
Så visst det går det men man bör kanske inte göra det så ofta i alla fall.....
Det är där Conturan utmärker sig - den eldar rent även på låg effekt.

[/quote]
Visst eldar Contura rent även på "låg" effekt - jag vet, jag har en själv, men "låg" effekt är inte speciellt låg.. gissningsvis 3-5kW..

En annan sak: Vad gör man med en vattenmantlad kamin om man vill elda vid strömavbrott?? kokar den? :-/
 
funderar på att sätta in en kamin på nedre plan i vårt sutteränghus och undrar om ni tror att värmen kommer spridas upp på övervåningen(markplan) ifall den kommer stå precis vid trappan när man kommer ner?
 
Fel, se nedan :)
 
Redigerat:
SkaneErik skrev:
En annan sak: Vad gör man med en vattenmantlad kamin om man vill elda vid strömavbrott?? kokar den? :-/
Ja, om du inte har gamla grova ledningar som tål självtryck. Annars får du skaffa reservkraft till cirkpumpen. UPS tex :)





Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.