Tomture61
N Nikorasu skrev:
Contura 26T är en plåtkamin klädd med täljstensplattor. Inget ont om det, men den är inte jämförbar med en täljstensugn.
Tulikivi är lite kassa på att förklara hur Lampo är uppbyggd med tex rökkanaler / glasluckan .

Täljstensplattorna på min Contura är 60 mm tjocka + ett värmemagasin runt rökröret i kaminen på många 100 kg . Glas / gjutjärns luckan har enbart 1 lager glas .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev i inlägg #13 , har också en täljstenskamin på nästan 600 kg .
Saxat från Contura :
Täljstenskaminen Contura 26T är för dig som vill se mycket av elden och ha det riktigt varmt och skönt. Ett extra värmemagasin i powerstone ger en avsvalningstid på upp till 18 timmar! Denna höga täljstenskamin ger ett rejält tillskott av värme i huset..

Har aldrig upplevt en täljstensugn på flera ton , så vet ej hur de avger värmen .

Hos mig blir det snorvarmt efter 2 inlägg , morgon eller kväll .
Har mycket synlig eld på min , så mycket strålningsvärme .
Tulikivi Lampo påminner om min men har 500 kg mer vikt / massa .
Du har en kamin med täljsten inte en täljstensugn. Det är 2 helt olika saker. Vi har en snygg liknande variant i stugan med 400 kilo täljsten som beklädnad och magasin. Men det är fortfarande bara en braskamin.

Täljstensugnen är massiv, uppbyggd som en kakelugn med rökkanaler av täljsten inne i ugnen. Lagrar mycket mer värme och avger den under lång tid.
 
N Nikorasu skrev:
NIBE F750.
Ok! Det är den bästa har jag hört. Tack för alla bra svar;). Längtar tills vi får våran ugn installerad. Vi hade beställt Lampo s 18 på 1.1 ton. Den räcker säkert men kommer nog ta storleken större Raita s 18 på 1.3 ton bara för att vara lite mer på säkra sidan.:cool:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev i inlägg #13 , har också en täljstenskamin på nästan 600 kg .
Saxat från Contura :
Täljstenskaminen Contura 26T är för dig som vill se mycket av elden och ha det riktigt varmt och skönt. Ett extra värmemagasin i powerstone ger en avsvalningstid på upp till 18 timmar! Denna höga täljstenskamin ger ett rejält tillskott av värme i huset..

Har aldrig upplevt en täljstensugn på flera ton , så vet ej hur de avger värmen .

Hos mig blir det snorvarmt efter 2 inlägg , morgon eller kväll .
Har mycket synlig eld på min , så mycket strålningsvärme .
Tulikivi Lampo påminner om min men har 500 kg mer vikt / massa .
Conturan är väl ett gott exempel på en täljstenskamin, men TS funderar väl på täljstensugn på över 1 ton?
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Conturan är väl ett gott exempel på en täljstenskamin, men TS funderar väl på täljstensugn på över 1 ton?
Det verkar vara svårt att få en uppfattning om hur Lampo s 18 är konstruerad .
Är det enbart vikten som skiljer den från min eller har den rökkanaler som en kakelugn (många)
Glasytan verkar vara lika stor som på min (direkt strålningsvärme)
Tyngre Tulikivi verkar ha dubbla glas till luckan (som dämpar den direkta strålningsvärmen)

Min täljstenskamin har en plåtkonstruktion för eldstaden + den bär upp täljstenarna .
Men det enda som har förbindelse med ögat är glasluckan , resten är täckt med 60 mm teljsten .

Så kan ngn som vet hur Lampo s 18 är konstruerad yttra sig .
Nu verkar det inte lika viktigt längre för TS som bytt till en större .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det verkar vara svårt att få en uppfattning om hur Lampo s 18 är konstruerad .
Är det enbart vikten som skiljer den från min eller har den rökkanaler som en kakelugn (många)
Glasytan verkar vara lika stor som på min (direkt strålningsvärme)
Tyngre Tulikivi verkar ha dubbla glas till luckan (som dämpar den direkta strålningsvärmen)

Min täljstenskamin har en plåtkonstruktion för eldstaden + den bär upp täljstenarna .
Men det enda som har förbindelse med ögat är glasluckan , resten är täckt med 60 mm teljsten .

Så kan ngn som vet hur Lampo s 18 är konstruerad yttra sig .
Nu verkar det inte lika viktigt längre för TS som bytt till en större .
Alla Tulikiviugnar är konstruerade som kakelugnar som jag påpekade tidigare. De är helt massiva.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det verkar vara svårt att få en uppfattning om hur Lampo s 18 är konstruerad .
Är det enbart vikten som skiljer den från min eller har den rökkanaler som en kakelugn (många)
Glasytan verkar vara lika stor som på min (direkt strålningsvärme)
Tyngre Tulikivi verkar ha dubbla glas till luckan (som dämpar den direkta strålningsvärmen)

Min täljstenskamin har en plåtkonstruktion för eldstaden + den bär upp täljstenarna .
Men det enda som har förbindelse med ögat är glasluckan , resten är täckt med 60 mm teljsten .

Så kan ngn som vet hur Lampo s 18 är konstruerad yttra sig .
Nu verkar det inte lika viktigt längre för TS som bytt till en större .
Vad jag fattat så har lampo s spiralkanaler ovanför eldstaden där röken går innan den går ut i rökröret. Röken värmer upp stenen. Vanliga tulikivi som är bredare går rökkanalerna på sidorna om eldstaden. Skillnaden på Lampo s och övriga tulikivi är mängden stenmassa.
 
Kebj Kebj skrev:
Vad jag fattat så har lampo s spiralkanaler ovanför eldstaden där röken går innan den går ut i rökröret. Röken värmer upp stenen. Vanliga tulikivi som är bredare går rökkanalerna på sidorna om eldstaden. Skillnaden på Lampo s och övriga tulikivi är mängden stenmassa.
Skillnaden på Lampo s och Raita S är som jag nog bestämt än endast storleken. S står för spiral.
 
N Nikorasu skrev:
Min är ställd på 3/0. Då är det behagligt när jag eldar 2 ggr/dygn vinter och 1 gg/dygn vår och höst. Om jag inte skulle elda, skulle det vara för kallt. Elpatronen går aldrig
Hej igen! 3/0 är det kurvlutning 3 och förskjutning värmekurva (ratten) på 0?:)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Manual
Jag har den. Ville bara kolla vad som menas med 3/0;)
 
Kebj Kebj skrev:
Hej igen! 3/0 är det kurvlutning 3 och förskjutning värmekurva (ratten) på 0?:)
Ja, stämmer
 
  • Gilla
Kebj
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Ja, stämmer
Hej Har du radiatorer eller golvvärme? Tänkte ifall du har radiatorer om du har dom helt öppna eller inte.

Mvh
 
Kebj Kebj skrev:
Hej Har du radiatorer eller golvvärme? Tänkte ifall du har radiatorer om du har dom helt öppna eller inte.

Mvh
Jag har golvvärme. Då blir funktionen så att FLVP tar värmen ut luften (som kaminen har värmt) och pumpar ut i golven.
 
N Nikorasu skrev:
Jag har golvvärme. Då blir funktionen så att FLVP tar värmen ut luften (som kaminen har värmt) och pumpar ut i golven.
Ok borde väl vara samma sak med radiatorer oxå. Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.