Nu på slutet har det verkat funka ganska bra, blir ett litet glapp när det byter antenn...

Har en raspberry pi som styr ölbryggningen och ligger jag på samma antenn med mobilen så kommer jag åt rpi men är jag i andra ändan av huset och då på andra antennen så kommer jag inte åt den.

Är det nån inställning jag måste göra i routern?
 
nino nino skrev:
Nu på slutet har det verkat funka ganska bra, blir ett litet glapp när det byter antenn...

Har en raspberry pi som styr ölbryggningen och ligger jag på samma antenn med mobilen så kommer jag åt rpi men är jag i andra ändan av huset och då på andra antennen så kommer jag inte åt den.

Är det nån inställning jag måste göra i routern?
Du kan kolla om du har klientisolation påslaget.
Vad kommer rpin åt?
 
vet inte vad den kommer åt faktiskt, är nån inbyggd webbserver eller liknande i craftbeerpi som jag kör så jag använder den bara till det
 
Har 2 chromcast som ligger på ac ap lite och en som går på den andra mesh antennen, kom på nu att jag inte ser den som ligger på mesh om jag är på den andra.
 
X xLnT skrev:
Du kan kolla om du har klientisolation påslaget.
Vad kommer rpin åt?
Var kan jag se det?
 
Dum fråga kanske men ska båda antennerna ligga på samma kanaler?
 
Låter inte som om du har någon uplink på APn som du ansluter din rpi mot.
 
Googlade lite snabbt men uplink verkar vara om man har en trådlös ap?

Jag har en Cisco switch och en ap ac lite och en ap mesh som båda är trådade till Ciscon

-tror- jag ser alla 3 chromcast om jag är uppkopplad på mesh ap men är jag uppkopplad på ac ap så ser jag bara 2, inte den 3de som är på mesh
 
nino nino skrev:
Googlade lite snabbt men uplink verkar vara om man har en trådlös ap?

Jag har en Cisco switch och en ap ac lite och en ap mesh som båda är trådade till Ciscon

-tror- jag ser alla 3 chromcast om jag är uppkopplad på mesh ap men är jag uppkopplad på ac ap så ser jag bara 2, inte den 3de som är på mesh
Det finns så många felkällor att ta hänsyn till så det är svårt att veta vad som är fel.
Men börja verifiera konnektivitet (mha arp eller ping tex) mellan dina enheter så du vet vad du når och inte når.
Sen får du gärna rita upp en (detaljerad) skiss över hur sakerna är anslutna till varandra, och hur de är konfigurerade (PoE, VLAN osv om du använder det).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det finns så många felkällor att ta hänsyn till så det är svårt att veta vad som är fel.
Men börja verifiera konnektivitet (mha arp eller ping tex) mellan dina enheter så du vet vad du når och inte når.
Sen får du gärna rita upp en (detaljerad) skiss över hur sakerna är anslutna till varandra, och hur de är konfigurerade (PoE, VLAN osv om du använder det).

Det ska jag göra, jag är inte så insatt i det här...
Var 25år sen jag höll på med datorer på heltid och det har ju hänt en del sen dess...

Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Skiss på hur det är kopplat
Handritad skiss över ett hemmanätverksdesign med uppmärkta rum och teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild från unifi controllern (eller vad det heter, bara igång ibland)
Skärmdump av UniFi Controller med två enheter listade, visar IP-adresser, status och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar komma åt alla 3 chromcast oberoende vilken antenn jag är kopplad mot
 
nino nino skrev:
Verkar komma åt alla 3 chromcast oberoende vilken antenn jag är kopplad mot
Då förstår jag inte ditt problem, det tyder ju på att allt funkar.
 
Det verkar vara nåt fel på antennen...
Vissa gånger har jag full mottagning, vissa gånger står telefonen och tuggar och det står ansluter när uppkopplingen är bättre (inte helt 100 på vad det står exakt men nåt liknande)

Jag trodde ju det var kabeln det var fel på men byter jag plats på dom så funkar det klockrent ute men inne är det svaj...

Finns det nåt sätt att kolla om den är riktig?

Dottern köpte den på Clas Olsson och jag tror inte jag har kvittot kvar...
 
Har fått antennen utbytt, hoppas det blir bra nu.
Teknikern hade tydligen fått mycket bättre värden eller vad han sa med en ny antenn jämfört med min så det var kanske ett måndagsexemplar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.