Hans_Nordstrand skrev:
Om man har några tegelpannor över, kan man lägga dessa med lite lutning på skorstenskrönet. Med någon sten på, så de inte blåser ner.
Skulle inte funka hos mig i skåne. Jag hade en plåt lagd över skorstenen med 4 stora stenbumlingar på. Stormen drog iväg alltihopa.......... Vinden måtte ha fått tag under plåten på något sätt.....
 
Sommartorparn skrev:
Skulle inte funka hos mig i skåne. Jag hade en plåt lagd över skorstenen med 4 stora stenbumlingar på. Stormen drog iväg alltihopa.......... Vinden måtte ha fått tag under plåten på något sätt.....
En plåt är ju större än en tegelpanna tror nog vinden få bättre tag i den o betydligt mer kraft jämfört med en tegelpanna.

Jag har sett hus med tegelpannor lite då o då o det verkar ligga kvar. Oftast ligger dom ju kvar på taket oxå utan att vara spikade.

Sen får jag nog hellre en tegelpanna på mig än halsen avskuren av en flygande plåt om det skulle släppa ;-)
 
Det får bli någon anordning som spänns fast med spännband, denna underbara produkt som jämte stripes borde prisas av Nobel;):D
 
Jag gjorde på enklas möjliga sätt för att skydda skorstenen tills våren.......en plyfaskiva i lämplig storlek med ett hål i varje hörn som jag fäste med ståltråd i skorstenen (Det satt gamla spikar som jag kunde fästa tråden i). Klart på 20minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.