M
pehu skrev:
Ja, det var med fogmassa jag menade att täta skarven. Silvertejpen är bara tänkt som en första akut lösning och samtidigt för att testa om det ens är där vattnet kommer in.
jaha - ja du menar så! :) Ja det ska väl duga fint, men jag hade som sagt dragit fog runt hela eftersom det ändå har börjat släppa så lär väl resten följa med.
Nu ska man ju veta att det är inget lim, så det finns ju risk för att det spricker om det blir temperatursvängningar så att plåten rör på sig. Man bör fortsätta hålla ett öga på det tills man kan lösa det permanent.

Svart presenning med spännband är en annan idé som inte ens drabbas av ovan spänningar :)
 
Tyvärr räckte det inte att täta den springan jag såg på skorstenen för idag när det regnat hade det fortsatt rinna in vatten i hinken på vinden. Problemet måste därmed ligga någon annan stans (såvida inte tejpen släppt och läcker men det ser inte ut så på håll nerifrån gatan iaf).

När jag klättrade upp på vinden såg jag också att det runnit lite vatten i ett annat hörn av skorstenen också. Vattnen rinner i skarvarna mellan plåstyckena runt skorstenen på vinden. Insidan av isoleringen är torr och saknar missfägning så det verkar bara rinna längs utsidan/skarvarna. såg lite vatten i den horisontella skarven mellan sidostyckena också samt ränder av vatten på dem.

Våt plåt med vattendroppar och synliga skarvar i en vindsmiljö, indikerar potentiella läckage vid skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenläckage vid skarvar på plåtar runt en skorsten på en vind, med synliga vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser inga spår av vatten på insidan av taket runt skorstenen utan det verkar bara läcka in inuti/på ytan av den på något vis.

Jag passade också på att kolla lite på andra skorstenenar i vårat område innan det blev mörkt. Vi bor i ett kedjehusområde med 80-talet likadana hus så det finns några att jämföra med. Alla skorstenar jag tittade på såg ut att ha plåtarna överlappande underifrån precis som på våran. Inte sagt att det är den bästa lösningen för det men det är åtminstånde inget unikt för vårat hus.
 
M
Ta en presenning så blir det tätt tills plåtnicklas kan komma.
Även om jag tror att felet är att tejpen inte är tät.

Se det som akut och lös det redan ikväll om än temporärt och om det går utan att riskera säkerheten för mycket.
Det kommer mycket vatten när det regnar.
 
camaro1969 skrev:
mot en tegelskorsten fungerar ju monteringen.

borde väl gå lägga nån sorts fogmassa å nita ihop?
På en murad skorsten skall kanten gå in i fogen och fästas. En så kallad intrappning.
Här är det plåt på plåt, foga funkar säkert nu, men problemet kommer att återkomma med åren.



Gör om gör rätt, ta dit en plåtslagare med goda referenser och betala det priset han behöver för att göra jobbet rätt. Ser det ut så där som på bilden borde du be honom kolla upp resterande takgenomföringar med.
 
19magnus skrev:
På en murad skorsten skall kanten gå in i fogen och fästas. En så kallad intrappning.
Här är det plåt på plåt, foga funkar säkert nu, men problemet kommer att återkomma med åren.



Gör om gör rätt, ta dit en plåtslagare med goda referenser och betala det priset han behöver för att göra jobbet rätt. Ser det ut så där som på bilden borde du be honom kolla upp resterande takgenomföringar med.
ursäkta trådkapningen, men jag har en tegelskorsten som jag murade upp i sommar, har efter det lagt tp20 plåttak.
nu är det dags att göra plåten runt skorstenen, menar du då att jag måste kapa i stenarna/fogen för att sticka in plåtarna i?

jag tänkte bara plugga å skruva i teglet, eventuellt med någon fogmassa bakom. jag tror det blir kanon!

skorstenen har ju även krona som skyddar, men såklart, vid riktigt slagregn kan det nog smita förbi några droppar, om det nu gör något
 
M
camaro1969 skrev:
ursäkta trådkapningen, men jag har en tegelskorsten som jag murade upp i sommar, har efter det lagt tp20 plåttak.
nu är det dags att göra plåten runt skorstenen, menar du då att jag måste kapa i stenarna/fogen för att sticka in plåtarna i?

jag tänkte bara plugga å skruva i teglet, eventuellt med någon fogmassa bakom. jag tror det blir kanon!

skorstenen har ju även krona som skyddar, men såklart, vid riktigt slagregn kan det nog smita förbi några droppar, om det nu gör något
De flesta gör nog som du säger idag, lägger fogmassa på och ser glad ut. Annars brukar man vika in plåten i en av fogarna och mura om den fogen med plåten i.
 
Marcussjogren skrev:
De flesta gör nog som du säger idag, lägger fogmassa på och ser glad ut. Annars brukar man vika in plåten i en av fogarna och mura om den fogen med plåten i.
okej, men mina fogar är vågräta, och taket lutar 27 grader, tanken är även att täckplåtarna ska följa takvinkeln. då följer dom alltså inte fogen.

vad är lämplig fogmassa för detta?
 
Man går in i fogen, inte stenen.

Om du inte vill ha tätt och spara några tusenlappar och få garanti ,så kan du göra hur du vill.
En krona som skyddar? Det regnar sällan rakt ned.

Fogmassa kommer att ge med sig.
 
M
Jag vet faktiskt inte hur man brukar göra när det ska gå snett, aldrig sett det göras utan fogmassa tyvärr.
 
M
Det brukar heller inte handla om några droppar, TS är ett exempel på det. Kronan hjälper i princip ingenting för detta, i alla fall inte min.

Fogmassa (eller annat) måste du ha annars kommer det läcka som ett såll.
 
19magnus skrev:
Man går in i fogen, inte stenen.

Om du inte vill ha tätt och spara några tusenlappar och få garanti ,så kan du göra hur du vill.
En krona som skyddar? Det regnar sällan rakt ned.

Fogmassa kommer att ge med sig.

hur ska man gå in i fogen då den är vågrät med plåten lutar? det känns otroligt svårt
 
M
camaro1969 skrev:
hur ska man gå in i fogen då den är vågrät med plåten lutar? det känns otroligt svårt
Ska man göra det riktigt rätt så ska man nog inte ha en lutande plåt.
 
Marcussjogren skrev:
Ska man göra det riktigt rätt så ska man nog inte ha en lutande plåt.
så kan det ju vara, men estetiskt så måste det vara så :)
 
M
camaro1969 skrev:
så kan det ju vara, men estetiskt så måste det vara så :)
Då får man chansa :)
 
då chansar ju 95% av alla som har tegelskorstenar där teglet syns. det borde vara okej då kan man tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.