Hej,

Igår em när det regnade upptäckte vi plötsligt hur det rann vatten längs innerväggen i ena rummet på övervåningen. Vid en närmare till på vinden ovanför kunde jag konstatera följande.

Det rinner/droppar vatten längs plåten i hörnet. Gipsskivan under är rejält blöt och de ligger en liten pöl på träkonstruktionen rakt ovanför där det rann ner längs innerväggen.

Vattenläckage i hörnet av ett vindstak med blöt gipsskiva och en pöl på träkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våt gipsskiva och pöl på träkonstruktion vid takläcka inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde inte se att det rann vatten någon annan stans, men det syndes tydliga tecken av vatten på gipsskivan till vänster om skorstenen (oklart när det uppstått då det var torrt nu).
Det nu blöta träet verkar fast så jag gissar att läckan är ny?

Vid vidare inspektion på taket upptäckte jag en glipa i skorstenen som jag provisoriskt täckte med silvertejp. All övriga utanpåliggande plåt såg hel och fin ut.

Vatten droppar längs kanten på en svart plåt vid hörnan av en inetrvägg, blöt yta synlig
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glipa vid skorstenstopp på tak täckt provisoriskt med silvertejp mot läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ställer mig dock frågande till om den glipan är förklaringen till läckan dels för att den är på andra sidan av skorstenen, men framförallt för att jag trodde den riktiga tätningen skulle vara under takpannorna. Någon som vågar sig på en gissning?

Jag har ställt upp en hink som fångar upp vattnet som rinner på insidan. Igår kväll några timmar efter min "lagning" hade det kommit lite vatten i den (halva botten) och i morse aningen mer (fortfarande inte hela botten). Dock har det inte regnat så mycket sedan dess så vet inte om det säger något egentligen. Ska regna ikväll igen så tänkte kolla då.

Hur går jag vidare nu? Prio ett är väl att säkerställa att jag hittat läckan. Något tips på hur jag lämpligen gör det?
Nästa fråga är hur stor skada det kan tänkas ha gjort på huset. Hur vet jag ens att jag sett allt vatten som rinner in. Det kanske rinner in på fler ställen där jag inte ser...

Hur skulle ni med mer erfarenhet ha gjort?

Jag fick efter samtal med Villaägarnas rådgivare tips att kontakta Ocab för ev skade/fuktutredning men de har inte tid förrän tidigast om en vecka och sa sig inte kunna hjälpa med själva läckan utan bara utreda eventuella skador. Är det värt det i det här läget?

Tacksam för all hjälp och input jag kan få.
 
Dom/du har fuska när taket byttes för huven är felaktigt gjord och måste bytas helt och hållet, sen är det pappen under pannorna som gör att det blir helt tätt men dom lär ha fuska med det runt huven vilket man nu får åtgärda när huven byts.
Så du behöver kontakta en plåtslagare för att åtgärda detta.
 
johan ivarsson skrev:
Dom/du har fuska när taket byttes för huven är felaktigt gjord och måste bytas helt och hållet, sen är det pappen under pannorna som gör att det blir helt tätt men dom lär ha fuska med det runt huven vilket man nu får åtgärda när huven byts.
Så du behöver kontakta en plåtslagare för att åtgärda detta.
Hur ser du att huven är felaktigt gjord? Jag har försökt hitta bra monteringsanvisningar för att förstå hur det borde se ut men lyckas inte se exakt hur alla delar skall monteras.
Kan även tillägga att jag inte lyft på några takpannor än så jag har ingen aning om hur det ser ut under.

Taket är omlagt för ca 6 år sedan av tidigare ägare så hur de gjorts har jag ingen aning om.
 
Jobbar som plåtslagare....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Jobbar som plåtslagare....
Jag ifrågasätter inte din slutsats utan vill gärna veta hur du ser att den är felaktig eftersom jag inte har kompetensen själv att se det?
 
Skarvarna ska inte ligga så vatten kan rinna in bakom det ligger åt fel håll sen är det med största sannolikhet fel gjort under också.
 
johan ivarsson skrev:
Skarvarna ska inte ligga så vatten kan rinna in bakom det ligger åt fel håll sen är det med största sannolikhet fel gjort under också.
Är det skarven där jag upptäckte glipan du syftar på? Du menar att huven borde ligga utanpå den uppvikta plåten?
 
Mm är den jag menar, ja men oftast gör man allt ur en bit så man inte får den skarven.
 
Ok, tack för dina svar. Blir till att försöka få tag på en plåtslagare/takläggare nu då.
 
M
Ja det där ser ju helt klart ut att vara gjort i fel ordning. Om man av någon anledning måste bygga plåten i delar, så måste man börja nedifrån så att överlappet blir som på takpannor (nedersta innanför den övre). Fog kommer alltid att torka och tappa sin funktion, därför måste man göra rätt med plåten.

Tills vidare så kan du köpa någon form av bitumen-fog som är avsedd för tak. Dessa går även att applicera när det regnar ganska mycket så det är inget problem. Men detta är en högst temporär lösning.

Tror jag har den här hemma för akutåtgärder vid storm: https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/fogmassa/tak-och-grundfog-p18114. Använde den senast till ungefär samma problem som du har och det funkade grymt bra.
 
Marcussjogren skrev:
Ja det där ser ju helt klart ut att vara gjort i fel ordning. Om man av någon anledning måste bygga plåten i delar, så måste man börja nedifrån så att överlappet blir som på takpannor (nedersta innanför den övre). Fog kommer alltid att torka och tappa sin funktion, därför måste man göra rätt med plåten.

Tills vidare så kan du köpa någon form av bitumen-fog som är avsedd för tak. Dessa går även att applicera när det regnar ganska mycket så det är inget problem. Men detta är en högst temporär lösning.

Tror jag har den här hemma för akutåtgärder vid storm: [länk]. Använde den senast till ungefär samma problem som du har och det funkade grymt bra.
Tack för kommentar och tipset av fogmassa!

Det regnar nu igen sedan igår kväll och ska fortsätta hela dan så efter jobbet idag blir det till att klättra upp på vinden igen och kolla om det kommit in mer vatten trots silvertejpen jag satte dit i söndags. Har det inte gjort det borde jag väl kunna utgå från att det räcker att täta skarven nu som akut åtgärd och sedan undersöka noggrannare vid tillfälle?
 
mot en tegelskorsten fungerar ju monteringen.

borde väl gå lägga nån sorts fogmassa å nita ihop?
 
M
pehu skrev:
Tack för kommentar och tipset av fogmassa!

Det regnar nu igen sedan igår kväll och ska fortsätta hela dan så efter jobbet idag blir det till att klättra upp på vinden igen och kolla om det kommit in mer vatten trots silvertejpen jag satte dit i söndags. Har det inte gjort det borde jag väl kunna utgå från att det räcker att täta skarven nu som akut åtgärd och sedan undersöka noggrannare vid tillfälle?
En tub kostar ju typ 50:- så jag hade tagit bort tejpen och kört ett varv med fog. Inte jättekul i pissregn men risken är ganska stor att tejpen kommer lossna snart. Tejpklister och vatten är inte goda vänner.
 
M
camaro1969 skrev:
mot en tegelskorsten fungerar ju monteringen.

borde väl gå lägga nån sorts fogmassa å nita ihop?
Ja det gör det - men fogmassan har begränsad ålder vilket gör att problemet kommer återuppstå. Enda sättet att få en trygg lösning är att få in den undre plåten innanför den övre. Inget annat ska ge god nattsömn under längre tid.
 
Marcussjogren skrev:
En tub kostar ju typ 50:- så jag hade tagit bort tejpen och kört ett varv med fog. Inte jättekul i pissregn men risken är ganska stor att tejpen kommer lossna snart. Tejpklister och vatten är inte goda vänner.
Ja, det var med fogmassa jag menade att täta skarven. Silvertejpen är bara tänkt som en första akut lösning och samtidigt för att testa om det ens är där vattnet kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.