L Liljeros skrev:
Fast det är irrelevant vart det passerar, det går inte bra att gräva sig ner till den kabeln och skarva på, dom behöver gräva till närmsta anslutningspunkt.

Detta förutsatt att man inte lämnade en slinga vid varje tomt som inte anslöt sig
Nja, går det en multiduct förbi utanför en fastighet "kan" den öppnas upp. Då plockar man ut en den singleduct som är avsedd för fastigheten eller ledig duct och gör en anslutning. Finns lite "om och men" beroende på förutsättningar, men det görs ibland.
Det är ingen kabel utan en tom plastslang som det sedan blir "blåst" fiber i när allt är sammankopplat.
 
Fast det handlar sällan om enbart själva inkopplingen. Rent tekniskt är det sällan nå problem om man har fiber i närheten men att installera en kund är många ggr lika dyrt som att installera många samma dag. Därför får man oftast nej trots att man har fiber ute vid gatan. Det är därför man ska hoppa på tåget när det går. Att tänka att man kan ansluta sig senare blir tokigt......En anslutning av många är ju typ utslagen på många personer om personal är på plats. En enskild efteranslutning kan ju bli så att man får stå för arbetsdagen själv och det är det ju få som gör.......
 
Jag har 2 hus på min fastighet, det ena hyr kommunen så dom fick fiber tidigt dit.
När resten av området skulle anslutas så fick jag inget erbjudande, troligen pga att på min fastighetsbeteckning så fanns ju fiber redan.
Kontaktade nätet och dom förstod nog att dom hade missat.
Fiber installatören drog ur singel fibern och blåste ny till första huset och sen vidare till andra, där har jag en dosa och kan koppla på 5 eller 6 anslutningar till en kostnad av 5000/st.
Idag blåser dom in till den sista färdiga lgh och blåser då i så det finns färdigt till den blivande lgh.
Ett annat hus där fick vi indraget och till 6lgh för 18000, det var dock nåt år tidigare
 
nino nino skrev:
Jag har 2 hus på min fastighet, det ena hyr kommunen så dom fick fiber tidigt dit.
När resten av området skulle anslutas så fick jag inget erbjudande, troligen pga att på min fastighetsbeteckning så fanns ju fiber redan.
Kontaktade nätet och dom förstod nog att dom hade missat.
Fiber installatören drog ur singel fibern och blåste ny till första huset och sen vidare till andra, där har jag en dosa och kan koppla på 5 eller 6 anslutningar till en kostnad av 5000/st.
Idag blåser dom in till den sista färdiga lgh och blåser då i så det finns färdigt till den blivande lgh.
Ett annat hus där fick vi indraget och till 6lgh för 18000, det var dock nåt år tidigare
Kostar ju inte mera att gräva till ett flerfamiljshus, merkostnad blir själva fibern samt nyttjande av fiber i stamnätet/station/switch (ingår nog i de 5000 vid inkoppling) och sedan installation i huset.
 
A AndersS skrev:
Kostar ju inte mera att gräva till ett flerfamiljshus, merkostnad blir själva fibern och sedan installation i huset.
Nej så är det ju
 
nino nino skrev:
Nej så är det ju
Och potential för 6 nya kunder.
 
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Då har du dukt till fastighetsgräns va?
På landsbygden finns det risk att det inte byggs om du inte hänger med i första vändan. Då gissar jag att det blir dyrare. Men visst om man bor vid ett stråk som ändå byggs ut så fungerar nog den taktiken.
Precis som du skriver och jag kan ta exemplet i min by.

Efter 8 år så blev det äntligen grävning, men pga för många människor som tror/tycker mobilt bredband är minst lika bra så har det enbart grävts till de fastigheter som valt att betala 20 000. Troligen pga långa avstånd med flera km mellan fastigheter. Jag hoppade på utan att tveka trots att jag tvingades låna pengar för att ha råd. 20 000 är rena fyndet och troligen enbart möjligt pga olika glesbygdsbidrag.

Ett hus fick t ex grävt över 3 km för en anslutning, ändå samma 20 000. Utmärkt tycker jag som gillar att kostnaderna för nödvändig infrastruktur delas av alla solidariskt.

Det kommer bli riktigt dyrt och krävas kilometersvis med ny grävning för de som vill ansluta i efterhand.
 
  • Gilla
snoddas2 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det handlar sällan om enbart själva inkopplingen. Rent tekniskt är det sällan nå problem om man har fiber i närheten men att installera en kund är många ggr lika dyrt som att installera många samma dag. Därför får man oftast nej trots att man har fiber ute vid gatan. Det är därför man ska hoppa på tåget när det går. Att tänka att man kan ansluta sig senare blir tokigt......En anslutning av många är ju typ utslagen på många personer om personal är på plats. En enskild efteranslutning kan ju bli så att man får stå för arbetsdagen själv och det är det ju få som gör.......
Grävs det ner fiber i gatan läggs det ofta en tom duct till nätmaste anslutningspunkt vid gräns vid de fastigheter som inte beställt. Det är en marginell kostnad som ger en rejäl besparing om de senare vill ansluta sig.

Det handlar huruvida den förberedelsen finns, inte om det finns fiber i gatan. Finns det duct till fastigheten går det uppenbarligen ofta att efteransluta till ganska låga kostnader. Men om man på på landsbygden är det inte så sannolikt att det sker. Då får man hoppa på när det byggs initialt.
 
För ett antal år sen när jag var aktiv i en byfiberförening så var det krav att "förbereda" för fiber till alla fastigheter för att få bidraget från Jordbruksverket. Kravet uppfylldes genom att dra tomrör till fastighets-/tomtgräns för de som inte var intresserade av att ansluta sig direkt.
 
Jag har ritat och byggt fibernätet där jag bor och priset för efteranslutning beror helt på vilka villkor som fiberägaren sätter upp. Vi valde att ta 23000kr för alla efteranslutningar oberoende av den verkliga kostnaden, detta då vi då kunde ansluta även de som inte hade duct (eller 16mm-slang, det varierade lite) nära tomten. Vi hade nämligen solidariska priser. Sedan tackade vi ändå nej till de vars byggkostnad stack över 32000kr om de inte var villiga att betala mellanskillnaden mellan 32000kr och det verkliga byggpriset.

Jag vet att andra fiberägare har tagit betalt efter verklig byggkostnad, men det blir väldigt orättvist då de som var med från början då betalade för anslutningen av nya abonnenter som senare får det billigare.

Vårt nät såldes senare med kraftig vinst och i slutänden så slutade installationen för alla som var med från början på 7000kr /inklusive 5000kr i statligt bredbandsbidrag) efter att de fått ta del av försäljningspriset. Insatsen från början var 18000kr/fastighet, vilket alltså höjdes till 23000kr per fastighet efter första byggrundan.

Idag kostar det minst 30000kr att ansluta sig till "vårt" nät. Det är mycket dyrare när inte gratisarbete inom projekteringen görs längre...
 
För att slippa undan att dra fram duct till fastigheten som inte vill vara med är man ibland väldigt kreativ med att rita in byggområdet.

Rättvise argumentet faller helt med en privat ägare, där är det ekonomi som styr.

Att sälja nätet kan ge en inkomst, men köparen räknar ju med att ta in de pengarna och mer där till i löpande avgifter. Så frågan är om det var ett ekonomiskt vettigt val.
 
D Daniel 109 skrev:
För att slippa undan att dra fram duct till fastigheten som inte vill vara med är man ibland väldigt kreativ med att rita in byggområdet.

Rättvise argumentet faller helt med en privat ägare, där är det ekonomi som styr.

Att sälja nätet kan ge en inkomst, men köparen räknar ju med att ta in de pengarna och mer där till i löpande avgifter. Så frågan är om det var ett ekonomiskt vettigt val.
Vi sålde nätet då intresset för att hjälpa till att bygga och underhålla det ebbade ut. Det blev för mycket arbete helt enkelt. För tillfället så är priserna fortfarande låga (kommunalt energibolag köpte nätet) så än så länge ser det bra ut.
 
Ja, ett kommunalt ägande är ju bättre än en riskkapitalist. Annars borde det gå att lägga ut driften men att behålla ägandet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi sålde nätet då intresset för att hjälpa till att bygga och underhålla det ebbade ut. Det blev för mycket arbete helt enkelt. För tillfället så är priserna fortfarande låga (kommunalt energibolag köpte nätet) så än så länge ser det bra ut.
Skulle aldrig vilja ta ansvar och drifta ett fibernät med xx-xxx privata fastighetsägare med allt vad det innebär. Ta alla trådar med problem runt grannar, samfälligheter, etc.😉
Och vet hyfsat vad det innebär i arbete och även kostnader.
 
A AndersS skrev:
Skulle aldrig vilja ta ansvar och drifta ett fibernät med xx-xxx privata fastighetsägare med allt vad det innebär. Ta alla trådar med problem runt grannar, samfälligheter, etc.😉
Och vet hyfsat vad det innebär i arbete och även kostnader.
Det var rätt kul till en början, men när grannarnas engagemang svalnade så var det inte lika kul längre.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.