L larsson r skrev:
jodå visst gör jag ,men sitter i husvagnen på kvällarna efter jobbet o kör luftburet
Det kommer att funka för alltid? Med HD och 4K? Herregud så kort näsa en del har.
 
Dags att återgå till Juridik delen i detta. Försöker läsa mig till de svaren men hittar bara samma frågor och diskution som alltid kommer upp i Teknikdelen när frågor om Fiber kommer upp.
 
O
snuttjulle snuttjulle skrev:
Dags att återgå till Juridik delen i detta. Försöker läsa mig till de svaren men hittar bara samma frågor och diskution som alltid kommer upp i Teknikdelen när frågor om Fiber kommer upp.
Men är inte det charmen med ett forum? Att det så sticker ut "bitrådar"
 
O
Vilken tur att man förlägger det mesta av fiberkabeln i rör så att det går att dra om den där dagen då fibern blir så mycket bättre.
Då gör det inget när.det kommer bättre kablar
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, det är kanalisationen som är investeringen. Ny fiber kan blåsas när det är ekonomiskt motiverat och 10 gigabit/s inte räcker per kund.
 
R
G gråsten skrev:
Som sagt, det är kanalisationen som är investeringen. Ny fiber kan blåsas när det är ekonomiskt motiverat och 10 gigabit/s inte räcker per kund.
Det är fortfarande inte kabeln som sätter begränsningen utan utrustningen i vardera ände. Ingen ny fiberkabel kommer behövas överhuvudtaget. Så ni som sitter och ”väntar” på bättre kablar. Have fun och må erat ADSL föralltid vara dåligt;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
J Jörgen Alw skrev:
Det är inte vi som har visat intresse, det var byggfirman som anmälde när huset byggdes utan vår vetskap.
Nu verkar det som att det löst sig för TS och jag kan äntligen kommentera syftningsfelet (jag har avstått för att inte förstöra tråden innan TS fråga är löst)
Så, om nu huset byggdes utan er vetskap, så är det väl inte så märkligt att byggaren fattar en del beslut åt kommande köpare?
:p;)
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
99,9% av de som bygger nytt idag är oftare irriterade/otåliga över att fiberinstallation inte är på plats när de flyttar in. Förutseende husleverantörer har i vissa fall gjort precis det som ts "drabbats" av förberett med beställning av fiber i husfirmans namn eller säljarens.
Så de som önskar fiberanslutning är nog 99,99% det är bara 99,9% som är otåliga ;)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu verkar det som att det löst sig för TS och jag kan äntligen kommentera syftningsfelet (jag har avstått för att inte förstöra tråden innan TS fråga är löst)
Så, om nu huset byggdes utan er vetskap, så är det väl inte så märkligt att byggaren fattar en del beslut åt kommande köpare?
:p;)
... nja, huset visste vi ju om men inte fiberanmälan ☺️
 
Det går framåt
Fiberkabel är beställd och boxar har lämnats av på trappen för eget m Vit fiberkabelanslutningsbox med varningstriangel på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ontage. Är dock lite osäker på vad behöver sätta upp och var eller rättare sagt det är en liten box jag undrar över, se bild, behöver jag den? Kabeln jag beställt är på IP Onlys inrådan en kontakterad Simplex patchkabel
SC-UPC - SC-UPC på 30m.
 
Du måste skämta med oss? Är hela tråden ett skämt?
Jag gick ju på det ordentligt ska jag erkänna.:D
 
A AndersS skrev:
Du måste skämta med oss? Är hela tråden ett skämt?
Jag gick ju på det ordentligt ska jag erkänna.:D
Vadå förstår inte vad du menar, det är inget skämt. Kan ingenting om det här kan jag tillägga.
 
Mycket konstigt. Det är möjligt att IP Only vill gå över till invändigt montage lika Skanova och att de då tycker att kunden kan montera själv. Men beställa patch-kabel? Jag har hört rykte om att invändigt montage diskuterats även hos oss men att det inte gick för att upphandlingen av montering av utvändig box, håltagning, montering av mediakonverter redan var gjord. Det här är kanske något nytt påfund av civilekonomer på riskkapitalbolaget som vill skala bort alla onödiga kostnader utan att de begriper de praktiska aspekterna.
 
G gråsten skrev:
Mycket konstigt. Det är möjligt att IP Only vill gå över till invändigt montage lika Skanova och att de då tycker att kunden kan montera själv. Men beställa patch-kabel? Jag har hört rykte om att invändigt montage diskuterats även hos oss men att det inte gick för att upphandlingen av montering av utvändig box, håltagning, montering av mediakonverter redan var gjord. Det här är kanske något nytt påfund av civilekonomer på riskkapitalbolaget som vill skala bort alla onödiga kostnader utan att de begriper de praktiska aspekterna.
Vad blir den praktiska aspekten menar du? Som sagt jag går bara på vad dom säger till mig. Jag är tvungen att dra fibern själv om jag ska få boxarna där jag vill ha dom.
 
J Jörgen Alw skrev:
Vadå förstår inte vad du menar, det är inget skämt. Kan ingenting om det här kan jag tillägga.
Det du har på bilden är en fiberdosa med fiberkassett som används för att placera svetsskarv i med hållare för svetshylsan. Sedan brukar det finnas ett mellanstycke för att koppla kontakterade fiberkablar (finns lite olika varianter) Dosan brukar sättas där man gör genomföring i vägg för anslutning. Vad är det du ska göra med den.
Som operatör/entreprenör skickar man ju inte ut grejor så är till en fastighetsägare för egen montering utan att säkerställa att kunskap finns för att utföra arbetet annars ska man erbjuda att utföra installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.