K kest skrev:
En riktig man får alltid sista ordet.
"Ja älskling":thinking:
Hahahaha!!;-)
 
Om det går att ta bort hela kan du ju temporärt sätta dit en bred list, bara för att täcka tills dess att du har tid och råd att byta golv och måla tak.
 
K kest skrev:
En riktig man får alltid sista ordet.
"Ja älskling":thinking:
Haha, ja kanske det! Sicken tur att jag bor ensam i mitt lilla hus. Jag behöver bara lyda naturlagarna och byggnadskontoret. :)
 
  • Gilla
Hundt
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har jag varit upp en sväng på vinden och tittat på takstolarna. Det ser ut som de på ritningen vågräta väggarna är rakt under varsin takstol. Kan det ha någon betydelse för om de är bärande? Å andra sidan går de ju inte genom hela huset nu heller.
 
Det är väggen mellan vrum - sovrum som är bärande. Bärande väggar är alltid vinkelräta mot takstolarna/bjälklag.
De agerar mittenupplag för att minska spännvidden som annars blir om de bara tas upp i ytterväggarna.
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Bärande väggar är alltid vinkelräta mot takstolarna/bjälklag.
Jag har ju googlat lite och det brukar stå ”oftast vinkelräta” så därför var jag lite osäker. Men det är ju ett litet enplanshus på betongplatta så nu tror jag att jag bestämt mig för att den inte är bärande. :)
 
BirgitS
Om du tittar på sektionsritningen så är en mellanvägg utritad där, den är möjligen bärande/stödjande och inga andra mellanväggar är bärande. Om jag förstår det rätt är det väggen mellan vardagsrum och sovrum 1 samt dess fortsättning nedåt i ritningen som är bärande. Sen är det fackverkstakstolar och med sådana är det tänkt att takets last ska föras ner till ytterväggarna och inte bäras av någon innervägg.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Hej igen!

Har sportlov nu och i bristen på snö tar jag tag i arbetet med väggen. :) Har sågat upp ett hål som är lite mindre än det tänkta för att få ett hum om hur reglarna går. Det är nån speciallösning med 1-meterssektioner av 2,5"-reglar och kortlingar att fästa sponten i. Tänker att det blir bra om man sågar av reglarna och återanvänder kortlingarna i nivå med hålet och flyttar ut ett par avsågade reglar till sidorna. Fast först ska jag ta bort alla tapeter och måla taket med spärrfärg för att bli av med röklukt från tidigare ägare. Det tar sin lilla tid.

Inredningsprojekt med uppsågat hål i vägg, exponerade träreglar och golv täckt av tapetrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arbetet fortskrider. Sticksåg och multiverktyg till panelen och fogsvans till reglarna. Allt gick bra men jag blev lite nervig när sågen nöp när jag sågade av reglarna. Vi får väl se om huset står kvar imorgon. :worried:

Renoveringsarbete med borttagna väggpaneler och synliga reglar i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
”Finsnickerier” på gång. Har gjort en liten fönsterbräda som sticker ut 24 på båda sidor väggen och som är 55 mm bredare än hålet för att sticka ut lite utanför listerna som ska på sen. Frågan är om man bör ha lite space mellan bräda och vägg och foga med mjukfog eller om man som nu kan ha tajt med millimeterprecision. Jag tänker att det finns risk att brädan spricker, speciellt de två ”hornen” som går in en bit på väggen.

Närbild på en nyskapad fönsterbräda i trä som sticker ut runt fönsteröppning, infäst tajt mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går långsamt men sakta framåt. Jag slipade upp lite med musen så det inte blev riktigt så tajt. Den uppmärksamme ser att jag råkat spacklat brädan med vanligt väggspackel men det fick jag förstås göra om med riktigt snickerispackel. Nu har jag spikat fast brädorna med 50 mm dyckert i snedställda par med 50 cm avstånd. Hoppas det räcker. Spacklade över spikhuvudena men ångrar det för spacklingen syns nog betydligt mer än själva spiken hade gjort. Nu är det bara Lister runtom kvar. Vi får se hur bra jag lyckas med gerlådan, haha.

Väggöppning med oslipade brädor och synliga spikhuvuden, reflekterande heminredning och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
De blev ju jättefint!
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T topmount skrev:
De blev ju jättefint!
Tack så mycket! Lite ovant än så länge. Känns nästan som en sån där serveringsdisk i bygdegårdar, haha. Fick också lite panik nu när jag skulle testa fodren. Det såg ut som jag råkat montera den övre bräda krokigt men som tur var är det fodret som inte är rakt. Det går säkert att dra det med lite våld.
 
En sista uppdatering, tyvärr utan bild. Har nu satt lister runtom och även en uppochnervänd golvlist under bänkskivan. Då märkte jag en lite irriterande sak jag skulle tagit tag i redan från början. Väggen under öppningen buktar ut 1 cm på mitten och det syns ganska tydligt nu när listen kommit på. Kanske hade jag kunnat dra väggen rak innan jag satte dit brädan. Tänkte att det kunde vara bra info om någon annan försöker sig på samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.