Vvc är ju enkelt.. styr den på belysningen i badrummet.
Alla andra lösningar är lite krångligare. Förutom att fylla vattenkannan i duschen
 
Fyll en hinkar med vatten i väntan på att det blir varmt för att kolla hur mycket det faktiskt är du spolar bort vid varje dusch. Det är antagligen inga mängder och alla sätta att minska förbrukningen kommer kosta med än du sparar.
 
C
R Rigor skrev:
Man måste väl ändå förutsätta att det håller samma isolering som för tappvarmvatten, och då ligger det på 8-10 watt per meter som ren förlust i cirkulerande vatten.
Måste och måste, om man planerar för VVC i ett småhus kan man ju med fördel välja att isolera betydligt mer än standard.
Men allt som har med rinnande varmvatten att göra är så klart ett i-landsproblem. Nuförtiden duschar väl de flesta, och det ställer ju lite högre krav på flöde och tid till varmt vatten än om man skall fylla ett kar. Men en tanke är ju att öka trycket så att man får samma flöde med mindre rördimension.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror du har en väldigt udda syn på problemet. De flesta (här i Sverige iallafall) ser nog värmeförlusten som det stora problemet, inte att det försvinner några liter vatten.
Så kan det säkert vara. Men, jag tycker ändå det är en intressant frågeställning. Att utifrån ett bekvämlighetsperspektiv lösa problemet med kortare tid till varmvatten genom VVC, smalare rör eller liknande är en omfattande arbetsinsats och inte billigt. Oavsett detta kanske (och troligen) det mest naturliga angreppssättet.

Men, jag tänker att vatten inte nödvändigtvis är en oändlig resurs och försöker bara hitta idéer att tillvarata det vatten som annars bara spolas ut i avloppet. Jag tror att vi säkert kommer se fler torra somrar med bevattningsförbud, eller kanske tom vattenransonering. I mitt fall hade jag gärna använt det kalla varmvattnet till spolning i toaletten eller för bevattning.

Så, min fråga är därför om det finns idéer hur man på ett smidigt sätt kan lösa detta. En hink under kranen är såklart en lösning, men inte något som funkar över tid. Jag är på jakt efter idéer på hur detta skulle kunna lösas mer långsiktigt.

Ventilen är intressant men leder, precis som du säger, till att varmvattenflödet stryps från kranen. Så, kanske är det inte den slutliga lösningen, men ändå en idé som kan leda till andra idéer..
 
Håller med om att en hink att spola i inte är en hållbar lösning. Tryckknapsventil som spolar fram varmvatten och dumpar i en tank för bevattning eller som är kopplad till wc. På tex lallandia i Danmark har man regnvatten och spolar med, typ att då koppla till den tanken..
 
  • Gilla
Zugarelli
  • Laddar…
T
T toolman77 skrev:
Fyll en hinkar med vatten i väntan på att det blir varmt för att kolla hur mycket det faktiskt är du spolar bort vid varje dusch. Det är antagligen inga mängder och alla sätta att minska förbrukningen kommer kosta med än du sparar.
Exakt. Det här börjar likna foliehatten som skulle börja lagra regnvatten för att "spara" pengar...
 
C
Z Zugarelli skrev:
Så kan det säkert vara. Men, jag tycker ändå det är en intressant frågeställning.
Jo visst kan det vara intressant för det.
Jag som också lider av just detta i-landsproblem stör mig ofta lite grand på den psykologiska aspekten. Jag skruvar ofta på varmvattnet när jag t.ex. skall tvätta händerna och väntar en stund trots att jag sedan inser att jag vet hur lång tid det tar och att jag inte har för avsikt att vänta på att det skall bli varmt. Dvs. jag hade lika gärna kunnat använda kallvattnet direkt och jag slösade med både vatten, värme och tid helt i onödan.

Tänker också på att man kanske ofta spolar på "ljummet" så att man dessutom slösar på kallvatten medan man får vänta ännu längre än om man bara spolat på varma. En del moderna kranar går det ju inte ens att spola på enbart varmt.
 
T
Om man räknar att någon i familjen tappar 10l extra kallvatten i väntan på varmvattnet både morgon och kväll under alla dagar i 10 år; så blir det med min vattenavgift en totalkostnad på ca 1000 SEK. Som jag väl skrev i regnvattentråden; är det verkligen den här hushållsavgiften du skall sätta tid på att optimera?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Älskar tråden, kallt varmvatten! Sköning!
 
Kör toalettstolen på varmvattnet o pinka innan du duschar.
 
T Turbo_Tail skrev:
är det verkligen den här hushållsavgiften du skall sätta tid på att optimera?
Nej, rätt. Av ekonomiska skäl är detta mycket tveksamt. Bara prylarna som krävs för omkoppling kostar mer än vad som kan sparas in i en överskådlig framtid. Min infallsvinkel är att minska slöseri och att vatten inte nödvändigtvis kommer bli fritt tillgängligt för tex bevattning i trädgård på sommaren. Ska man räkna på det tycker jag dock även att man behöver räkna med uppvärmningskostnaden för det utspolade varmvattnet, samt den merkostnad man får att använda nytt, istället för återvunnet vatten i nästa skede.
 
OK, jag summerar lite. Detta kanske ändå är ett enklare problem att lösa än jag först trott. En kombination av en tryckknappsventil och termostatventil (som föreslås av Rigor och Bernieberg) skulle nog göra jobbet. Innan man vill duscha trycker man på knappen. Så länge temperaturen på vattnet är lägre än X grader fylls regnvattentunna, spoltank eller annat. När varmvatten är framme leds vattnet tillbaka till varmvattenledningen som matar dusch/vask. Då spelar det ingen roll om någon annan duschade nyss och vattnet redan är varmt när man trycker på knappen. Visst, en viss manuell inblandning krävs, men det kan man acceptera tycker jag. Tack för tipsen!
 
Ska du ha en regnvattentunna i duschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.