Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, egentligen så ska de 328300:- betalas till Modern förstås idag. Fick för mig att det skulle fördelas nu som förtida arv. Det är inte helt ovanligt att man som äldre vill "tömma kontot" när det blir dags för boende, hemtjänst och annat som kan tänkas bero på eventuella förmögenheter. Helt plötsligt är man dessutom inte vid sina sinnes fulla bruk längre och någon annan ska ta beslut åt en.
Det simplaste blir väl att göra ett vanligt köp av fastigheten. Modern kommer få mellanskillnaden mellan köpeskilling och sitt lån. Hon skattar sedan på sin vinst. Då behöver det inte göras en beräkning av vinstskatt, vilket kan vara svårt att få alla (syskon) att förstå att det är en del av affären. Förutsätter givetvis att TS har möjlighet att få ett större lån eller har egen insats att täcka upp för den betalda vinstskatten.
 
  • Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
Tänk nu flera gånger inan ni gör nåt sånt här kan sluta med inga syskon
 
Min mamma sålde sitt hus till min bror och hans fru. Priset blev exakt den summa som en mäklare hade värderat till. Dom pratade med mig innan och vi vet var vi har varandra så alla blev nöjda.
Det är viktigare att affären känns ok för alla inblandade än att det blir exakt rätt krona hit och dit. Men att köpa av er mamma till marknadsvärde är väl spontant det mest rättvisa. Förutsatt att inga andra syskon också skulle vilja köpa fastigheten, då är det som upplagt för gnissel..
 
Det finns en skattemässig fördel här om TS hade kunnat få fastigheten för under 85 % av taxeringsvärdet respektive under taxeringsvärdet som tidigare visat. Men nu blir det ju inte så pga. den höga belåningen och att alla ska ha sitt, så det blir både reavinstskatt och stämpelskatt på den tänkta transaktionen.
 
Redigerat:
Nu är det även så att reavinstskatten är på hela beloppet minus anskaffningskostnaden, sådant som höjt värdet permanent och renoveringar max fem år tillbaka i tiden. Om huset säljs för 1,6 miljoner och om den summan som man kan dra av är 365 tusen så innebär det 278 tusen i skatt.
Löser ni lånet för 1 miljon så blir det ca 300 tusen som skall fördelas på er syskon. Din del blir ca 100 tusen och lika mycket skall till de andra två syskonen.

Detta kan sticka rejält i ögonen för de kan anse att ni får ett helt hus om de andra varsin 100 k. Men samtidigt har ni ett lån för huset. Men det finns risk att man inte ser det på det sättet.

Det viktigaste är att diskutera detta sinsemellan och ha det på det torra med allt vad detta innebär. Boka gärna in en jurist så att alla fakta ligger på bordet.
Se till att värderingen är korrekt.
Syskonrelationen är viktig.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
J Johanna9105 skrev:
Tack!
Vid arv och gåvor betalar man inte någon reavinstskatt men fastigheten behåller sitt gamla ingångsvärde så om fastigheten ursprungligen varit köpt 1980, ärvs nu och arvingen säljer den 2040 får arvingen använda 1980 års köpesumma som ingångsvärde (ev med korrektion för sena förbättringar).

Liknande bestämmelser gäller när ett syskon löser ut övriga i samband med arv (åtminstone vanligen, det finns vissa regler om när det får ske och man kanske kan välja att räkna det som en reguljär försäljning, betala skatt och få ett nytt ingångsvärde, som inte kommer att hjälpa mycket om man säljer långt senare). Det är då vanligt att det syskon som löser ut de andra kompenseras för latent skatteskuld, dvs får ett lägre pris för att kompensera för det låga ingångsvärdet. En del blandar också in fiktiva mäklarkostnader, men det tycker jag är mer tveksamt, särskilt om de inte motsvarar vad en verklig mäklarkostnad skulle ha varit. Se till att du tar reda på vad som gäller i ditt fall, om det går att undvika reavinstskatt nu och hur utfallet skulle bli i olika fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.