Hej.

Håller på att förbereda för att slänga in en kamin. Har knacket bort den gamla eldstaden och då kom teglet fram under putsen.

Satt och funderade på om det inte vore snyggt att försöka knacka bort all puts och behålla murstocken i tegel utförande. Kan nämnas att det kommer vara insatsrör i pipan också.

Min fråga då. Har någon här gjort det? Är det värt mödan? Vilka metoder är smidigast?

Några skriver att man ska använda syra att ta bort putsen med, andra huggmejsel och hammare. Min fundering är väl isåfall att ta en stor väggslip med sug och gå loss på väggen med. Skulle det funka?

lägger upp en bild också. Höjden är 2,55m och totalbredden blir ca 1,60m så blir ju lite yta isåfall.

LÄNKTEXT


/Micke
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Det är nog nedknackning som gäller. En murarhammare kunde kanske vara behjälplig.
Syra ska du bara göra som sista rengöring, men då måste du blöta teglet rejält först.

Om du skulle använt skorstenen som den var (utan insatsrör) så hade nog kravet från sotaren varit att den skulle vara putsad, detta tätar skorstenen.
Men nu när du tänkt dig ett insatsrör är det förmodligen inget problem, men slå en signal till sotaren för säkerhets skull.

Utseende; Det beror på vilket utseende på teglet du vill ha; En innervägg/skorsten som ska putsas var förr inte av det snyggaste teglet och det var kanske inte så noga med utseendet på murningen heller. Men det kan bli snyggt, det beror på vad man vill uppnå.
Om teglet är lite sådär kan man ju slamma tunt lager bruk precis så tjock att man anar tegelväggen men ändå inte ser teglet i detalj...
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Insåg samma sak att det kommer krävas tid. Och att teglet inte som du säger är det snyggaste (ojämna fogar) du vet inte om man kan köra med en sån där vägg/tak slipmaskin på skiten?

Blir nog att putsa trots allt ändå. Kände bara att det hade varit kul att bryta av med en hederlig tegelvägg mot allt vitt som det blir i precis varenda rum som sambon bestämmer haha :)
 
Det ser ju ut på bilden som du gjort halva jobbet redan :)

Gammalt putsbruk är ju inte så farligt att knacka ner. Jag skulle nog inte använda slipmaskin, förmodligen skadar du lättare tegelstens yta än om du knackar ner med hammare.
 
Jag tycker att det blir snyggt med en ojämn väg av tegel, tog fram en i en tidigare lägenhet och murstocken kom fram i köket hemma i villan.

Körde groft med lilla bilmaskinen, sedan med stålborste och avslutade med matt olja/lack avsedd för ändamålet.

Tycker själv att det blev supersnyggt och en extra detalj än att bara ha en putsad murstock. Tyvärr inga bilder på denna dator.
 
Haha fasen vad ni ger mig beslutsångest hade nästan bestämt att jag skulle putsa innan.

Men tanken va ju tegelvägg från början. Ska sova på det inatt och sen är det väl bara bita ihop och tänka trägen vinner. Som ni säger blir ju en schysst liten extra detalj i rummet. Det är ju trots allt såna saker som man blir extra nöjd med bär man väl gjort det.

/Micke
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi knackade fram våran och det är inget vi ångrar. Tog säkert en veckas jobb minst.... Fogarna var dåliga så jag krafsade ur dom också 2-3cm och fogade om alltihopa. Lackade/oljade med betongolja efteråt, den är inte riktigt så blank i verkligheten som bilden visar.
Körde med hammare och mejsel samt diverse små smackelskrapor, stålborstar och liknande verktyg. Provade också med borrmaskin och ett tjockt borr för att försöka fräsa ur fogarna men hammare o mejsel var snabbast.
Ska sätta dit en kamin till våren också.
murstocken.jpg
 
  • Gilla
Iulia Hokio och 2 till
  • Laddar…
para skrev:
Vi knackade fram våran och det är inget vi ångrar. Tog säkert en veckas jobb minst.... Fogarna var dåliga så jag krafsade ur dom också 2-3cm och fogade om alltihopa. Lackade/oljade med betongolja efteråt, den är inte riktigt så blank i verkligheten som bilden visar.
Körde med hammare och mejsel samt diverse små smackelskrapor, stålborstar och liknande verktyg. Provade också med borrmaskin och ett tjockt borr för att försöka fräsa ur fogarna men hammare o mejsel var snabbast.
Ska sätta dit en kamin till våren också.
[bild]
Bra tips ska hem och köra någon timme ikväll :) Tänkte att jag kör 1,5-2h varje kväll så blir det inte så tråkigt.
Kollade även med sotaren att det var ok att ta bort putset på väggen iomed at jag ska ha kamin och putset tätar. Det var de iomed att jag kommer köra med insats rör. Det ända är bara att man ska se till att slamma med C bruk ordentligt mellan bottenkona och inmurningsstos. Bara ett tip tillbaka.

/Micke
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hallå där!

Så kul, ser ut att kunna bli jätte fint när det är färdigt med spis och allt!

Jag tycker absolut att det är värt jobbet!
Gammalt tegel är så vackert och sprider en härlig och ombonad värme i ett hem! Det gör inget om teglet inte är i jätte gott skick eller om det är oregelbundet i färg och form, är enligt mitt tycke ofta det oregelbundna och nötta som är tjusningen samt som ger karaktär!

I vårt fall var det jag som insisterade så jag fick göra grovarbetet hehe :)).
Sambon tyckte dock så mkt om resultatet att han tog på sig en väg i tvättstugan i källaren som vi titalrenoverat :)).
I vårt fall var putsen blandat med ngt hårt material (cement?) så det var tufft emellanåt och tog sin lilla tid...
Jag hackade bort puts och även en del av murbruket i mellan tegelstenarna, därefter murade jag i mellan teglet på nytt och avslutade med att väta väggen med syra.
Vet inte om det var överambitiöst arbete av mig, fick instruktioner av vår hantverkare.
Hur som helst är vi mkt nöjda med resultatet. Jag bifogar några bilder från oss också :))

Lycka till!!!
Vänligen C


ImageUploadedByByggahus.se1386082206.480551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1386082223.992713.jpg
ImageUploadedByByggahus.se1386082236.572248.jpg
ImageUploadedByByggahus.se1386082249.966995.jpg
ImageUploadedByByggahus.se1386082258.275210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985 och 4 till
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Hallå där!

Så kul, ser ut att kunna bli jätte fint när det är färdigt med spis och allt!

Jag tycker absolut att det är värt jobbet!
Gammalt tegel är så vackert och sprider en härlig och ombonad värme i ett hem! Det gör inget om teglet inte är i jätte gott skick eller om det är oregelbundet i färg och form, är enligt mitt tycke ofta det oregelbundna och nötta som är tjusningen samt som ger karaktär!

I vårt fall var det jag som insisterade så jag fick göra grovarbetet hehe :)).
Sambon tyckte dock så mkt om resultatet att han tog på sig en väg i tvättstugan i källaren som vi titalrenoverat :)).
I vårt fall var putsen blandat med ngt hårt material (cement?) så det var tufft emellanåt och tog sin lilla tid...
Jag hackade bort puts och även en del av murbruket i mellan tegelstenarna, därefter murade jag i mellan teglet på nytt och avslutade med att väta väggen med syra.
Vet inte om det var överambitiöst arbete av mig, fick instruktioner av vår hantverkare.
Hur som helst är vi mkt nöjda med resultatet. Jag bifogar några bilder från oss också :))

Lycka till!!!
Vänligen C


[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Riktigt snyggt tycker jag :) Jag har läst en del om att man kan använda syra. Hur funkar det? En del säger att det är riskfyllt och kan äta upp fogarna om man inte gör rätt. Iofs har jag väl tänkt att foga om hela köret efter då det lossnar lite väl mycket på sina ställen.

Det tråkiga är ju att det dammar ner något helt fruktansvärt i huset. Och då vi redan bor i kåken så känns det som om man får dammet på precis allting. Kanske skulle åka och hyra sig en luftrenare och ställa i rummet :)

/Micke
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
memike skrev:
Jag har läst en del om att man kan använda syra. Hur funkar det? En del säger att det är riskfyllt och kan äta upp fogarna om man inte gör rätt....

...... Och då vi redan bor i kåken så känns det som om man får dammet på precis allting.
Syrning (har jag för mig) får inte användas av anställda murare av arbetsmiljöskäl. Detta leder till eftertanke. Det finns ett skäl till detta....

Syrar gör man för att ta bort cementrester efter fogning och ja fogen kan påverkas om du har fel koncentration på blandningen.
Om man syrar ett tegel så försvagar man detta och om det är utomhus så kan detta vara förödande för frost mm.
Därför måste teglet förvattnas rikligt en stund innan för att inte syran ska tränga in i teglet.

Inomhus är ju frostskador inga problem men icke desto mindre är det bra att förvattna innan syrning... och det är kanske inte så lyckat alltid om man bor i huset.
Syran avger gaser och man måste ha ordentlig skyddsutrustning speciellt om man är inomhus.
 
roland53 skrev:
Syrning (har jag för mig) får inte användas av anställda murare av arbetsmiljöskäl. Detta leder till eftertanke. Det finns ett skäl till detta....

Syrar gör man för att ta bort cementrester efter fogning och ja fogen kan påverkas om du har fel koncentration på blandningen.
Om man syrar ett tegel så försvagar man detta och om det är utomhus så kan detta vara förödande för frost mm.
Därför måste teglet förvattnas rikligt en stund innan för att inte syran ska tränga in i teglet.

Inomhus är ju frostskador inga problem men icke desto mindre är det bra att förvattna innan syrning... och det är kanske inte så lyckat alltid om man bor i huset.
Syran avger gaser och man måste ha ordentlig skyddsutrustning speciellt om man är inomhus.
Ok där ser man. Vattning hade väl gått att lösa med någon form av sprayflaska men låter kanske inte så bra om det går fel och hela murstocken blir fördärvad. Kör nog på hederlig stålborste och tvättsvamp i omgångar så ska det nog gå att få rent tillslut.

En fråga bara. Någon som kan rekommendera vad man ska efterbehandla teglet med. lack, vax ?

/Micke
 
memike skrev:
Riktigt snyggt tycker jag :) Jag har läst en del om att man kan använda syra. Hur funkar det? En del säger att det är riskfyllt och kan äta upp fogarna om man inte gör rätt. Iofs har jag väl tänkt att foga om hela köret efter då det lossnar lite väl mycket på sina ställen.

Det tråkiga är ju att det dammar ner något helt fruktansvärt i huset. Och då vi redan bor i kåken så känns det som om man får dammet på precis allting. Kanske skulle åka och hyra sig en luftrenare och ställa i rummet :)

/Micke
Roligt att du gillar våra tegelväggar :))

Vid närmare eftertanke fick jag något mildare och mer miljövänligt medel av vår hantverkare dvs inte saltsyra. Dock var det ändå frätande och jätte viktigt att skydda sig själv med mask, skyddsglasögon och handskar. Förhör dig hos en färgbutik gällande lämpligt medel och skydd till dig själv!
Vi hade även skydd över golvet som så klart kan ta rejält med stryk om exponerat. Vi har tagit fram husets ursprungliga golv som vi har slipat och lackat men vi hade inte kommit så långt då, hela vårt hus var under en lång period ett enda renoveringsobjekt 😝.
Kan förstå att det blir lite krångligt när man redan bor i huset...
Som Roland53 skrivit, viktigt också att väta väggen samt även skölja rent efteråt ordentligt. Så det blir lite blaskigt dessutom...
Sambon använde riktig saltsyra i källaren och det är otroligt starkt och bör hanteras med respekt!
Vad gäller dammandet, både jag och huset var klätt med ett grått lager av murdamm hehe.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.