Jag behöver foga om en (alla) vägg på mitt teglade hus. Jag vet att Jula har en fogfräs vilket består av ett kit som man sätter på vinkelslipen. Det kostar 695:- och är det enda jag kan hitta i handeln. I skrivande stund är varan slutsåld men den kommer väl in igen.

Finns det någon som vet om detta är någorlunda prisvärt och något att ha?

Jag undrar också vilket bruk jag ska använda. Någon har rekommenderat mig att använda C-bruk, är det vettigt? Kåken är byggd -49
 
Har inte använt den beskrivna fogfräsen själv men läste ett test om den för en tid sedan. Den bedömdes som mycket effektiv och snabb, dock så effektiv att det fanns en uppenbar risk att, av misstag, skada tegelstenarna. Med det priset skulle jag absolut testa den. Dock lär det ta en ansenlig tid och köra en hel tegelvägg......
 
Doctool skrev:
Har inte använt den beskrivna fogfräsen själv men läste ett test om den för en tid sedan. Den bedömdes som mycket effektiv och snabb, dock så effektiv att det fanns en uppenbar risk att, av misstag, skada tegelstenarna. Med det priset skulle jag absolut testa den. Dock lär det ta en ansenlig tid och köra en hel tegelvägg......
Som lite pryltokig och därmed lite bevandrad bland prylvaruhusen så vet jag ju att det som säljs bland dessa håller inte alltid högsta kvalitet, därför var det en trevlig överraskning att fräsen har testats med gott resultat. Nu är jag än mer pigg på att köpa den, men tyvärr är den slutsåld enligt hemsidan.

Nån som vet vad proffsen använder? Kanske finns det grejor att hyra?
 
Milwaukee har någon form av fogfräs för tegelvägg. Har ingen anning om den fungerar bra. Men milwaukees maskiner brukar vara bra och dyra.
 
Jag har lyckats få tag på en sådan som kopplas till vinkelslip. Nu återstår att se om det var utkastade pengar eller inte. Tack ni som har bidragit med info :)
 
Köpte du den på Jula eller? Var den bra? Körde du med fogspruta efter eller? Gick bra?
 
Om du har nära till Danmark, som ju är nerlusat med tegelhus, finns det enkla fogfräsar i olika breddar för vinkelslip att köpa för några hundralappar på byggmarknaderna.
Men de kräver en stadig hand och att huset är fogat med kalkbruk. Är det KC eller ren cement vill det nog till att hyra en mer avancerat fogfräs hos hyrmaskinföretaget.
 
Håller just på med att rensa fogar på ett gammalt hus med en fogfräs som är kopplat till vinkelslip.
Fungerar kanon men man ska vara medveten om att fräsen lätt går av. Det är då viktigt att fräspinnen är spårad i bakkanten så att man kan skruva av den för att montera en ny.
Om det som i mitt fall finns en del lagningar som är i ren betong eller cement så är detta för hårt för fräsen.
Man kan då med fördel använda en diamantkapskiva och såga i mitten av fogen. Det går då lättare att använda fogfräsen eller alternativt att man knackar lätt med en tunn huggmejsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.