Tjena! Jag har gjort om min klädkammare till ett datorrum, och skulle vilja veta om det på något sätt skulle vara möjligt att på ett säkert sätt ta el från lampsockeln och dra en ledning längs listen ner till ett eluttag? Lamputtaget är ojordat.

MvH Daniel
 
svanjr skrev:
Tjena! Jag har gjort om min klädkammare till ett datorrum, och skulle vilja veta om det på något sätt skulle vara möjligt att på ett säkert sätt ta el från lampsockeln och dra en ledning längs listen ner till ett eluttag? Lamputtaget är ojordat.

MvH Daniel
Ett problem är att datorer brukar vilja ha jordade uttag. Strömtjuvar som tar ström direkt ur själva lamphållaren är förbjudna, men det är inte omöjligt att det kan gå att utnyttja eldragningen till lampan för att strömförsörja datorn.
 
Antar att lampan tänds med en strömbrytare på väggen? Komplettera med ett uttag i dess närhet. En elektriker kan nog göra detta utan större problem.
 
Men se till att uttaget blir jordat om datorn har jordad stickpropp. Den mår så mycket bättre då. ;)
 
Och om man sätter upp ETT jordat uttag ska alla andra uttag och ev lamputtag i samma rum också vara jordade. Det är mycket bättre för människor.
 
  • Gilla
Rasheed och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren...Självklart bör man inte kunna släcka datorn med en lampknapp...Tänkte inte så långt :). Då får det bli en elektrikers uppgift att fixa.
 
mulpac skrev:
Ett problem är att datorer brukar vilja ha jordade uttag. Strömtjuvar som tar ström direkt ur själva lamphållaren är förbjudna, men det är inte omöjligt att det kan gå att utnyttja eldragningen till lampan för att strömförsörja datorn.
Vad var det för typ av farlighet som gjorde att strömtjuvarna förbjöds?
 
elmont skrev:
Och om man sätter upp ETT jordat uttag ska alla andra uttag och ev lamputtag i samma rum också vara jordade. Det är mycket bättre för människor.
Antar att han inte hade något uttag i 'rummet' sedan tidigare så det löser sig nog. Lamputtaget får man naturligtvis byta när man drar in en jordtåt. Men det fixar ju elektrikern, eller hur? ;)
 
305 skrev:
Vad var det för typ av farlighet som gjorde att strömtjuvarna förbjöds?
Det konstiga är väl snarare att vanliga lamphållare fortfarande är tillåtna med tanke på att man lätt kan stoppa in fingret i dem och komma åt spänningsförande delar när glödlampan är urskruvad.
 
Mikael_L
mulpac skrev:
Det konstiga är väl snarare att vanliga lamphållare fortfarande är tillåtna med tanke på att man lätt kan stoppa in fingret i dem och komma åt spänningsförande delar när glödlampan är urskruvad.
Precis som porslinssäkringar för tvåfas och trefas-laster har lätt åtkomliga spänningsförande delar.
 
Diazed-hållare menar du ? Det råkar ju vara E27-gänga på dom förresten.
 
DjAlbert skrev:
Diazed-hållare menar du ? Det råkar ju vara E27-gänga på dom förresten.
Är dom sen gamla och glappa så är det ett perfekt ställe till att ta ut extraström om man behöver köra en borrmaskin eller nåt annat i närheten. Bara att klämma ena tråden under skalet på centralen och den andra i gängan, i med säkringen och, voila, varde ström.


Ett annat bra sätt är att svarva en säkring i mässing, borra hål i den för banankontakt, en kabel med honkontakt på i ena änden, banankontakt och krokodilklämma i andra och, voila, då kan man ta ut ström utan att säkringen går. Glöm bara inte att ansluta krokodilklämman till skalet på centralen innan ni pluggar in banankontakten i mässingssäkringen.


*detta var Italiensk resemontörsstandard på sent 70-tal på tivolina*
 
Vilken tur att många har JFB, den löser med den kopplingen.

Protte
 
Vedeldarn skrev:
Är dom sen gamla och glappa så är det ett perfekt ställe till att ta ut extraström om man behöver köra en borrmaskin eller nåt annat i närheten. Bara att klämma ena tråden under skalet på centralen och den andra i gängan, i med säkringen och, voila, varde ström.
Min Diazed central verkar ha sitt metall hölje isolerat från jord/nolla så jag måste mäta med huvudspänningen (fas-fas) ifall jag tex. söker en trasig säkring eller dylikt.

Dom centraler jag stött på i andra sammanhang har det gått att sätta ena mätpinnen i någon skruv
eller dylikt och testuttagen men det har inte funkat på den här.

Detta är iofs en 3fas lägenhetscentral från tidigt 70-tal, lustigt är också att man har 25A huvudsäkringar
och detta med vattenburen värme osv.

/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.