Tack det va ju bra pris(y)
Bara så jag fattade nu, jag ska alltså köpa både plasten och det som är kvar på väggen? Det som är på bilderna nedan
 
  • Vit väggströmbrytare på en strukturerad vit vägg, fotograferad nära och ur ett lågt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad väggströmbrytare, exponerad mekanism, blå märken, skruvar, installation, väggfäste, utan skyddsplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok jag kanske frågar en elektriker ändå om själva monteringen, jag vågar mig bara på den vita knappdelen tror jag
 
B Miiia skrev:
Ok jag kanske frågar en elektriker ändå om själva monteringen, jag vågar mig bara på den vita knappdelen tror jag
Jo men det är onödiga pengar eftersom du får byta en strömbrytare.
Är du säker på att det är rätt propp och även testar med en gamla strömbrytaren så är det ju säkert.
Sen har man elektrikerskruvmejsel så kan man då jobba under spänning bara man inte tar i kabeln som ska in i den nya strömbrytaren.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-gora-sjalv-med-el/byta-infalld-strombrytare/
 
Tack jag ska kolla hur det ser ut när jag köper den, eller så frågar jag er igen. Tusen tack för bra hjälp:love:
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
B Miiia skrev:
Ok jag kanske frågar en elektriker ändå om själva monteringen, jag vågar mig bara på den vita knappdelen tror jag
Där du står nu kommer du inte ifrån att röra det elektriska. Delar av själva brytaren har lossnat som vi ser i bilden i inlägg #8. På andra bilden i inlägg #16 ser vi lösa metallbleck so också är del av strömbrytaren. Antingen måste de monteras tillbaka eller så måste hela brytaren bytas. Byta strömbrytare är något som du får göra själv. Är du osäker tar du hjälp av en elektriker eller någon kompis som kan det.
 
tommib
P paralun skrev:
Sen har man elektrikerskruvmejsel så kan man då jobba under spänning bara man inte tar i kabeln som ska in i den nya strömbrytaren.
Detta skulle jag säga är ett enormt NEJ! Jobba aldrig under spänning om det inte är nödvändigt. I en normal bostad finns det i stort sett inga situationer där det är nödvändigt. Man bryter spänningen, elektrikermejsel eller ej. Detta är basalt säkerhetstänk. Att ens rekommendera arbete under spänning till en lekman är vanvett.

Om du ska köpa ett verktyg bör du köpa en spänningsprovare, så att du verkligen kan verifiera att spänningen är bruten. Detta finns på t.ex. Biltema till en billig penning.

Jag skulle rekommendera en helt ny brytare. Det kostar ca 100 kr. Du har där en Elko RS brytare, det är en gedigen produkt och jag skulle rekommendera en ny likadan. Du har monterat isär den på ett väldigt märkligt sätt och jag skulle inte lita på att det blir hopmonterat helt korrekt.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Detta skulle jag säga är ett enormt NEJ! Jobba aldrig under spänning om det inte är nödvändigt. I en normal bostad finns det i stort sett inga situationer där det är nödvändigt. Man bryter spänningen, elektrikermejsel eller ej. Detta är basalt säkerhetstänk. Att ens rekommendera arbete under spänning till en lekman är vanvett.

Om du ska köpa ett verktyg bör du köpa en spänningsprovare, så att du verkligen kan verifiera att spänningen är bruten. Detta finns på t.ex. Biltema till en billig penning.

Jag skulle rekommendera en helt ny brytare. Det kostar ca 100 kr. Du har där en Elko RS brytare, det är en gedigen produkt och jag skulle rekommendera en ny likadan. Du har monterat isär den på ett väldigt märkligt sätt och jag skulle inte lita på att det blir hopmonterat helt korrekt.
Njau... nu är jag fullt medveten om det men skulle man göra ett misstag med att glömma säkringen eller proppen så är det betydligt bättre att använda en elektrikermejsel. Sen bör man ju ha en riktig spänningsprovare.
Så man kan strula till det mycket och elektrikerskruvmejseln räddar situationen. När man tapetserar brukar det ju vara "bråttom" och det är en mycket bra uppfinning för att slippa få sig en stöt om mejseln slinter.
 
tommib
Nej igen. När man tapetserar så ska brytare och uttag vara såpass isolerade att det inte går att komma åt något, elektrikermejsel eller inte. Annars bryter man spänningen.

Man glömmer inte proppen. Man mäter, bryter och mäter igen innan man gör något. Att uppmuntra till något annat beteende, hos lekman men egentligen även hos yrkesmän, är att öka risken på ett helt onödigt sätt. Mät, bryt, mät ska sitta i ryggmärgen.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Håller helt med tommib. Arbeta aldrig under spänning. Men även om man brutit strömmen, så är det bra att arbeta med isolerade verktyg. Förr eller senare kommer den dagen då man tror att man brutit strömmen, men ex. slagit av fel säkring och inte kontrollmätt före arbete.

I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. En av de andra reparatörerna skulle byta nätströmbrytare på en TV. Han drar ur sladden efter att han testat och konstaterat att brytaren var trasig. Och så skall den nya monteras. Nätsladden var direkt lödd på strömbrytaren, och då behövs "tre händer", en för tråden som skall lödas fast, en för lödkolven och så en stump lödtenn i munnen. Lödningen avklarades. Och så skall han sätta i kontakten igen för att testa.

Då upptäcks, det var fel kontakt han hade dragit ur. Så han hade alltså suttit och lött med lödtenn i munnen mot en strömförande ledning... Han blev rätt kallsvettig.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej igen. När man tapetserar så ska brytare och uttag vara såpass isolerade att det inte går att komma åt något, elektrikermejsel eller inte. Annars bryter man spänningen.

Man glömmer inte proppen. Man mäter, bryter och mäter igen innan man gör något. Att uppmuntra till något annat beteende, hos lekman men egentligen även hos yrkesmän, är att öka risken på ett helt onödigt sätt. Mät, bryt, mät ska sitta i ryggmärgen.
Njau nu ser det inte ut så hos de flesta och därav har även Elsäkerhetsverket godkänt att det är någon alla får byta själv.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-gora-sjalv-med-el/byta-infalld-strombrytare/
 
H hempularen skrev:
Håller helt med tommib. Arbeta aldrig under spänning. Men även om man brutit strömmen, så är det bra att arbeta med isolerade verktyg. Förr eller senare kommer den dagen då man tror att man brutit strömmen, men ex. slagit av fel säkring och inte kontrollmätt före arbete.

I min ungdom arbetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. En av de andra reparatörerna skulle byta nätströmbrytare på en TV. Han drar ur sladden efter att han testat och konstaterat att brytaren var trasig. Och så skall den nya monteras. Nätsladden var direkt lödd på strömbrytaren, och då behövs "tre händer", en för tråden som skall lödas fast, en för lödkolven och så en stump lödtenn i munnen. Lödningen avklarades. Och så skall han sätta i kontakten igen för att testa.

Då upptäcks, det var fel kontakt han hade dragit ur. Så han hade alltså suttit och lött med lödtenn i munnen mot en strömförande ledning... Han blev rätt kallsvettig.
Jo men.... om någon som aldrig bytt en strömbrytare gör ett misstag är det klart bra med elektrikerskruvmejslar.
Sen har jag själv ett antal gånger vid tapetsering genat med att göra spänningslöst och har man bara en elektrikermejsel när man ska öppna tapeten vid en eldosa så är det klart bra.
(sen är jag helt medveten om hur ofta en riktig elektriker jobbar med en spänningsatt elanläggning vid tex felsökning eller mindre reparationer)
 
Det finns ju knappast några nackdelar med att använda en isolerad skruvmejsel. Men det är en liten detalj vid sidan av det stora att man inte skall jobba under spänning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.