Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag fick förklarat för mig av Swedoor att man inte skummar fönster som ska vara öppningsbara? Men om man vet vad man gör så kan jag nog tänka mig att det blir ett fullgott montage. Killen som skummade mina dörrar satte kilar, typ träplattor mellan karm och vägg innan han skummade men det blev fel ändå :confused:
Swedoor är okunniga. Man skummar visst öppningsbara fönster o dörrar. Som sagts tidigare så finns det olika skum. Själv använder jag ett flexskum som är väldigt mjukt efter härdning. Finns även studier som visar att skum isolerar många gånger bättre än traditionellt glasullsdrev med glasull, bottningslist & fog.
 
Har du sågat lös karmarna?
 
V verktygsgurun skrev:
Swedoor är okunniga. Man skummar visst öppningsbara fönster o dörrar. Som sagts tidigare så finns det olika skum. Själv använder jag ett flexskum som är väldigt mjukt efter härdning. Finns även studier som visar att skum isolerar många gånger bättre än traditionellt glasullsdrev med glasull, bottningslist & fog.
Aha, okej! Det verkar råda olika meningar om användandet av fogskum. Jag skulle säga att 7/10 som jag pratat med inte tycker att man ska skumma. En del har t.om skrattat när jag frågat om det och tittat på mig som att jag var mindre vetande. Swedoor rekommenderar iaf inte att skumma deras innerdörrkarmar för att det tar på garantin. Deras ytterdörrkarmar har de skrivit ut det i monteringsanvisningen. Frågade varför det inte står i anvisningen till innerdörrkarmarna och fick svaret att det inte fanns på kartan att folk skummade innerdörrkarmar, men att det är vanligare på ytterdörrkarmar och då ville de ha en tydlig varning för det. Men vi får se om nästa upplaga kommer med en varning även för innerdörrkarmar.
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Har haft en firma hos mig som har monterat 3 innerdörrskarmar med fogskum.

Dörrarna är ”överspända” och låter som att de är 100 år gamla och tar i på olika ställen, i synnerhet när det är fuktigt klimat. Dessutom har Swedoor meddelat att garantin inte gäller på mina karmar eftersom de är monterade med fogskum. Alla karmar måste kasseras.

Företaget vill inte åtgärda detta, troligtvis för att de inte har ekonomi till det. Jag har inte betalat och letar nu istället efter någon som kan fixa det här. Men jag vill veta lite vad jag ger mig in på:

Väggarna är av lättbetong och några är rätt så trasiga runt hålen där det tidigare har suttit skruvar från "moderna karmar" i c:a 15 år innan jag bestämde mig för att jag ville ha innerdörrskarmar från Swedoor av bättre kvalité.

Kan man trots att de är trasiga såga runt dörrarna och ändå och limma dit plyfa? Det finns nämligen bara ett utrymme på 1 cm om man inte sågar bort lite lättbetong. Vilka risker finns det?

Jag börjar seriöst fundera på att ta bort dörrarna helt och ha dörrfria öppningar, men det går ju inte till toalettdörren.

Hur hade ni gjort? Och känner ni någon som är expert/bra på det här så kan ni PM:a mig. Jag anlitar jag gärna den för att få dit nya karmar som sitter som de ska och jag kan sälja lägenheten med hedern i behåll.
Vad exakt är det som blivit fel?

Det är inga problem alls med att skumma. Jag vill till och med hävda att det är den bästa metoden.

Jag har skummat alla mina dörrar, såväl inner- som ytterdörrar, och alla fönster, öppningsbara såväl som fasta.

Det som kan vara problem är rent estetiskt, man måste se till att skummet inte kletar på några synliga ytor för det är näst intill omöjligt att få väck. Man måste också se till att skummet kan expandera fritt, så det inte är instängt, för då trycker det ihop karmen. Det är lämpligt att ha dörren monterad och stängd, med några distanser runt om, så karmen säkert inte kan tryckas ihop medan skummet stelnar.

Om jag skulle monterat en dörr i lättbetong hade skum varit mitt förstahandsval, inte skruvar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Dörrarna är ”överspända” och låter som att de är 100 år gamla och tar i på olika ställen, i synnerhet när det är fuktigt klimat. Dessutom har Swedoor meddelat att garantin inte gäller på mina karmar eftersom de är monterade med fogskum. Alla karmar måste kasseras.
Om dörrarna tar i karmen när det är fuktigt låter det mera som att dörrbladet expanderar för mycket. Det är absolut inte fogskummet som rör sig.
 
A andersmc skrev:
Vad exakt är det som blivit fel?

Det är inga problem alls med att skumma. Jag vill till och med hävda att det är den bästa metoden.

Jag har skummat alla mina dörrar, såväl inner- som ytterdörrar, och alla fönster, öppningsbara såväl som fasta.

Det som kan vara problem är rent estetiskt, man måste se till att skummet inte kletar på några synliga ytor för det är näst intill omöjligt att få väck. Man måste också se till att skummet kan expandera fritt, så det inte är instängt, för då trycker det ihop karmen. Det är lämpligt att ha dörren monterad och stängd, med några distanser runt om, så karmen säkert inte kan tryckas ihop medan skummet stelnar.

Om jag skulle monterat en dörr i lättbetong hade skum varit mitt förstahandsval, inte skruvar.

Jag vet inte riktigt, men karmen trycker ut dörrbladet på två dörrar så att de tar i när man ska stänga och sen är dörrarna rejält överspända. Hade samma dörrblad till andra karmar av sämre kvalité och de var bra mycket tystare då än nu när jag har Swedoors advance line med tätningslister, fast skummade :rofl:

Om man vet vad man gör så blir det säkert bra och du gjorde det ju själv, nu anlitade jag några att göra det och det blev inte bra. Lyckades faktiskt få chefen att erkänna att de gjorde det av tidsbrist för att den första hantverkaren slösade bort en hel dag med fel typ av skruvar.
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag vet inte riktigt, men karmen trycker ut dörrbladet på två dörrar så att de tar i när man ska stänga och sen är dörrarna rejält överspända. Hade samma dörrblad till andra karmar av sämre kvalité och de var bra mycket tystare då än nu när jag har Swedoors advance line med tätningslister, fast skummade :rofl:

Om man vet vad man gör så blir det säkert bra och du gjorde det ju själv, nu anlitade jag några att göra det och det blev inte bra. Lyckades faktiskt få chefen att erkänna att de gjorde det av tidsbrist för att den första hantverkaren slösade bort en hel dag med fel typ av skruvar.
Vad menar du med "överspända"?
 
A andersmc skrev:
Om dörrarna tar i karmen när det är fuktigt låter det mera som att dörrbladet expanderar för mycket. Det är absolut inte fogskummet som rör sig.
Dörrarna tar i karmen oavsett klimat, men det blir värre när det är fuktigt.

Har haft de här dörrbladen i de tidigare karmarna (som var c:a 10-15 år gamla) men dörrbladen är 2 år gamla. Hade aldrig några problem med dörrarna då trots klimatskiftningar.
 
A andersmc skrev:
Vad menar du med "överspända"?
Att karmen trycker ut för mycket så att dörrarna inte får plats som de ska.
 
useless useless skrev:
Har du sågat lös karmarna?
Nej, jag vågar inte vara där och pilla på egen hand, så jag kommer låta ett annat företag montera om karmarna. Dörrarna väger dessutom för mycket för lilla jag som har en längd på 1,63 :rofl:
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Nej, jag vågar inte vara där och pilla på egen hand, så jag kommer låta ett annat företag montera om karmarna. Dörrarna väger dessutom för mycket för lilla jag som har en längd på 1,63 :rofl:
Du behöver inte ta ner dörrarna. Såga ett snitt närmast karmen, ett snitt närmast väggen och peta bort den biten fogskum. Stäng sedan dörren med några distanser (masonitbitar) emellan och skumma på igen, fast försiktigt den här gången.
 
Kan man inte bara skära bort skummet säg 2dm nedanför överstycket och 2dm ovanför tröskeln, då bör ju karmen sitta kvar.
Eller se efter om det tar i hela vägen eller bara på en bit och då skära bort där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.