Har haft en firma hos mig som har monterat 3 innerdörrskarmar med fogskum.

Dörrarna är ”överspända” och låter som att de är 100 år gamla och tar i på olika ställen, i synnerhet när det är fuktigt klimat. Dessutom har Swedoor meddelat att garantin inte gäller på mina karmar eftersom de är monterade med fogskum. Alla karmar måste kasseras.

Företaget vill inte åtgärda detta, troligtvis för att de inte har ekonomi till det. Jag har inte betalat och letar nu istället efter någon som kan fixa det här. Men jag vill veta lite vad jag ger mig in på:

Väggarna är av lättbetong och några är rätt så trasiga runt hålen där det tidigare har suttit skruvar från "moderna karmar" i c:a 15 år innan jag bestämde mig för att jag ville ha innerdörrskarmar från Swedoor av bättre kvalité.

Kan man trots att de är trasiga såga runt dörrarna och ändå och limma dit plyfa? Det finns nämligen bara ett utrymme på 1 cm om man inte sågar bort lite lättbetong. Vilka risker finns det?

Jag börjar seriöst fundera på att ta bort dörrarna helt och ha dörrfria öppningar, men det går ju inte till toalettdörren.

Hur hade ni gjort? Och känner ni någon som är expert/bra på det här så kan ni PM:a mig. Jag anlitar jag gärna den för att få dit nya karmar som sitter som de ska och jag kan sälja lägenheten med hedern i behåll.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag brukar göra nya hål med karmskruvsborr och plugga igen de gamla hålen.
Du kan också använda tryckfördelningsbrickor & karmhylsor.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Alla karmar måste kasseras ? varför det är ju bara att ta bort foderna och ta en fogsvans och såga mellan karmen och skummet, så lossnar dem sen kan du använda karmarna igen
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
A
Klart de inte behöver kasseras. Borra lite nya hål i karmen där det finns fräsch lättbetong. Blir lite fler plastpluppar men än sen? Klart enklast i nuläget. Jag har följt din gamla tråd om det här med alla problem, så det vore nog bra om du kan få ordning på det här, och släppa det sedan. Trist att de inte kan stå för det de har ställt till med.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Bra att du inte betalat för fogskumsmonteringen men tråkigt att den sk firman haft så fint material att jobba med och gjort skit av det pga total inkompetens. Som sagt, kan nog räddas material i stor utsträckning.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
T tergo skrev:
Alla karmar måste kasseras ? varför det är ju bara att ta bort foderna och ta en fogsvans och såga mellan karmen och skummet, så lossnar dem sen kan du använda karmarna igen
Swedoor menade att de alltid kan åberopa att karmarna inte har någon garanti om det finns fogskum kvar på dem, så karmarna måste rengöras bra och då menade jag att det tar lika lång tid (i pengar räknat) att rengöra karmarna från fogskum som att köpa helt nya. Jag har inte betalat för karmarna och kommer inte göra det eftersom samarbetet är avslutat med företaget som gjorde arbetet, så för mig spelar det ingen roll egentligen.
 
Fogskum är ju skitenkelt att såga i. Skrapa bort det värsta sen och dra av karmen med lite sandpapper så är den som ny och kan monteras på rätt sätt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bra att du inte betalat för fogskumsmonteringen men tråkigt att den sk firman haft så fint material att jobba med och gjort skit av det pga total inkompetens. Som sagt, kan nog räddas material i stor utsträckning.
Ja, fruktansvärt tråkigt. Men det ska nog bli bra tillslut!
 
mowatom skrev:
Klart de inte behöver kasseras. Borra lite nya hål i karmen där det finns fräsch lättbetong. Blir lite fler plastpluppar men än sen? Klart enklast i nuläget. Jag har följt din gamla tråd om det här med alla problem, så det vore nog bra om du kan få ordning på det här, och släppa det sedan. Trist att de inte kan stå för det de har ställt till med.
Mycket bra tips! Om det går att justera karmen då :) tar med mig det iaf som ett alternativ.

Ja, det här konsumerar all min tid just nu :/ Hoppas få ordning på detta så man kan njuta lite av vardagen igen.
 
useless useless skrev:
Fogskum är ju skitenkelt att såga i. Skrapa bort det värsta sen och dra av karmen med lite sandpapper så är den som ny och kan monteras på rätt sätt.
Finns det olika typer av fogskum med olika konsistens så att säga? Fogskummen som sitter i mina karmar påminde lite om majsbågar (typ ostbågar) som småbarn älskar.

Har alltid föreställt mig att fogskum är som förstelnat tuggummi när jag sett det på bilder.
 
Ostbågar är en bra jämförelse. Men det är blankt och slätt på ytan.
Ungefär lika lätt att dra en såg eller kniv igenom.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ostbågar är en bra jämförelse. Men det är blankt och slätt på ytan.
Ungefär lika lätt att dra en såg eller kniv igenom.
Okej, jag trodde att fogskum ”satt som berget” men det är alltså som att skära i ostbågar?

Låter ju inte speciellt hållbart att ha ostbågar i väggarna :rofl:
 
  • Haha
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Ett av problemen med fogskum är att det inte går att efterjustera. Ett annat att det förändrar det utrymme som det ska fylla, expansion typiskt tror jag men vet inte säkert för jag använder aldrig detta till sånt här.

Kontentan är att det är oklokt att använda för dörr/fönsterkarmar där det kan behövas justeras litet hit och dit. Det är justerbara karmskruv som gäller och att man tätar genom att dreva med typ glasull.

Litet förvånande att din "firma" kan missa på så enkla saker.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ett av problemen med fogskum är att det inte går att efterjustera. Ett annat att det förändrar det utrymme som det ska fylla, expansion typiskt tror jag men vet inte säkert för jag använder aldrig detta till sånt här.

Kontentan är att det är oklokt att använda för dörr/fönsterkarmar där det kan behövas justeras litet hit och dit. Det är justerbara karmskruv som gäller och att man tätar genom att dreva med typ glasull.

Litet förvånande att din "firma" kan missa på så enkla saker.

Jag tror att de gjorde det av tidsbrist eftersom de först förlorade en hel dag på att försöka med vanliga betongskruvar, sen kom fogskum-killen dagen efter. Så det kan gå!
 
Ok jag förstår. De hade inte tillräcklig kunskap om hur man gör infästningar i ditt väggmaterial så de försökte med en "fuling" i förhoppningen att få saken ur världen och kunden tillräckligt nöjd för att betala fakturan.

Det funkade inte kan vi konstatera.
 
  • Gilla
Enestigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.