Jag "råkade" måla på plastfärg på mina källarväggar. Väggarna är fuktiga och färgen släpper här och där. Finns något bra sätt att ta bort det och sedan måla på med silikatfärg? Under plastfärgen så är det silikatfärg.
 
Ja det gör det. Köp en diamantklinga, sätt på rondellen, gå lös på väggen. Dammar något fruktansvärt och fräser sig ner i putsen eller vad du nu har underfärgen. Det går att hyra en fräs med samma princip men som har dammsugaruttag, då blir det nog lite mindre dammigt.

Jag tror inte på det själv, men kanske skulle du kunna prova med varmluftspistol och skrapa bort färgen. Som sagt, jag tror inte på det pga alla gropar mm, men kan vara värt ett försök. Själv hyrde jag en borrhammare och hyvlade bort all puts från väggarna i det rum jag gör ordning nu. Ska bara släta till lite sen målar jag med silikat direkt på betongen.
 
Varmluft funkar inte bra för plastfärg dock oljebaserad färg desto bättre.
/P
 
Inte? Jag har värmt och skrapat massor av plastfärg. Ska man vara petig så är ju plast olja ;)
 
Fast s k plastfärg är väl i allmänhet latexbaserad. Och det är ju inte en petroleumprodukt.
 
Där ser man, jag är ingen expert på färger direkt... :)
 
Går loss idag med färgslipen till borrmaskinen och testar även varmluftspsitolen såfår vi se....
 
Varmluftpistolen var bara att glömma. Är ju en hel vägg som det handlar om...
Gick istället loss med alla verktyg jag hade. Vinkelslip med stålborste, vinkelslip med sliprondell, borrmaskin med en Scotch-slip som var suverän för ändamålet och även planslip. Allt detta fungerade bra på olika sätt.
Sitter kvar en del plastfärg och målarbutiken rekommenderar att måla över med Alkyd färg, glans 5 som kommer att släppa igenom fukt och fastna bra på silikatfärg, plastfärg och ren puts.
 
patrikz skrev:
Sitter kvar en del plastfärg och målarbutiken rekommenderar att måla över med Alkyd färg, glans 5 som kommer att släppa igenom fukt och fastna bra på silikatfärg, plastfärg och ren puts.
Nej, nej, nej!
Måla inte med alkyd på putsen i en källare. Vitsen med silikatfärg är att den skall målas direkt på putsen, silikatet ingår en kemisk reaktion med betongen i putsen, vilket du förhindrar om du har något annat emellan. Alkyden kommer så småningom att släppa precis som plastfärgen.
 
OK, men de ställen där jag har kvar en del ruggad plastfärg? Är det inte bäst med oljefärg där som fäster på plastfärgen? Sedan vill jag inte ha olika färgtyper på väggen så då tänkte jag bara oljefärg överallt. Ruggad för att jag har slipat hela väggen.
 
Ta bort plastfärgen överallt, bara ren puts ska finnas kvar, och silikaten ska vara den enda färg du använder.
 
  • Gilla
tobheds
  • Laddar…
Ingen som har prövat den där plastfärgsbortagningsmedlet som finns lite överallt. Tror jula har 1l för 199kr. Frågan är om det är värt det eller ?
 
  • Gilla
Rogohl
  • Laddar…
Redigerat:
Kan du inte slipa bort färgen?
Släng upp en bild av väggen så vi får se hur det ser ut.
 
Vill ha en quick fix för min vägg. Skulle det visa sig bubbla på ett ställe efter något år så får jag göra om just på det stället. Fick rekommendation från annan färgbutik att måla med putsfärg. Den är diffusionsöppen och kan fungera ok. Sedan hittade jag denna på Biltema, dessutom billig och det står att det kan användas på fuktiga källarväggar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg/?prdid=36421
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.