M Martin Lundmark skrev:
Det var meningen att det skulle stå att extraförlusterna var uppskattningsvis 3 000 kWh - 6 000 kWh per år på grund av den dåligt isolerade varmvattenberedaren.
Många hus har en mindre energiåtgång än så för hela sin varmvattenförbrukning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Många hus har en mindre energiåtgång än så för hela sin varmvattenförbrukning.
Hej fribygg

Jag talar inte om en total elenergiåtgång på uppskattningsvis 3 000 kWh - 6000 kWh per år för att producera varmvatten.

Utan jag beskriver en extra (en onödig) elenergiåtgång på uppskattningsvis 3 000 kWh - 6 000 kWh per år på grund av dålig isolering av varmvattenberedaren.

Jag använder idag totalt ca 700 kWh/år via bergvärmepumpen till att producera varmvatten och hålla det varmt.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej fribygg

Jag talar inte om en total elenergiåtgång på uppskattningsvis 3 000 kWh - 6000 kWh per år utan om en extra (en onödig) elenergiåtgång på grund av dålig isolering.

Jag använder idag ca 700 kWh/år via bergvärmepumpen till att producera varmvatten
Javisst och energiförbrukningen för varmvattenuppvärmningen via en enkel elektrisk VVB skulle väl sannolikt också vara klart under 5000kWh, fördelen med oljepannan skulle väl vara att spillvärmen håller murstocken varm och ventillationen i gång.
 
F fribygg skrev:
Javisst och energiförbrukningen för varmvattenuppvärmningen via en enkel elektrisk VVB skulle väl sannolikt också vara klart under 5000kWh, fördelen med oljepannan skulle väl vara att spillvärmen håller murstocken varm och ventillationen i gång.
Hej fribygg

Men om du adderar uppskattningsvis 3 000 kWh - 6 000 kWh extra per år extra till dina ”klart under 5000 kWh”, då närmar det sig 10 000 kWh/per år för att producera varmvatten.

Jag använder idag totalt ca 700 kWh/år via bergvärmepumpen till att producera varmvatten och hålla det varmt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.