Det är många som hävdar att gängor till bilens hjul inte ska smörjas, tex VAG.
Jag skiter i vilket, och går efter snart 40 års erfarenhet av skruvande, gängorna SKA smörjas.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M
Det finns alltid en risk om man inte följer tillverkarens föreskrifter, tex om man smörjer istället för torrdrar. Problemet är att man försvagar förbandet i det att det inte kan ta upp lika stora externa laster utan att skadas (sträckgräns, sprickor,...) eller gå av, tex att du kör på en kant, bula eller så.

För de som hävdar att det SKA smörjas är det väl​ rimligt att hänvisa till biltillverkarens anvisning? Ni riskerar annars att utsätta andra för fara. (Skulle det funka i el-forumet att man rekommenderar att inte följa anvisningarna?)
 
Ni som skriver att alla gängor ska smörjas (förutom där det står i klartext att det inte ska smörjas), hur gör ni med alla gängor i skruvplintar i elapparater mm, tex huvudbrytare, lampsocklar?
Tar ni bort skruvarna och smörjer gängorna?

http://www.garo.se/installation/normkomponenter/huvudbrytare/reservbr-kue-340

https://library.e.abb.com/public/2f6887fea9d03915c125709e003fb023/Kap.6_Elcentraler.pdf sida 6/18 (22)

https://www.hager.se/files/download/0/12510_1/0/SE_TECHAPP_28-04-2015_38_OESS.PDF
 
Kontentan är nog i alla fall att det åtgår ett högre lossningsmoment än åtdragningsmoment oavsett smort, icke smort, lås brickor, vätskor etc. Det är väl det enkla svarat till trådstartaren (y)

Verkar vara ett ämne med många åsikter och efter att tittat på Volvo, Audi, VAG och SAAB som exempel så är det spridda skurar på vad som anvisas.

Ha en skön Söndag
 
Vi hade problem på på Volvo LV en period där skruvar till bakre motorfästet gick av vid montering.
Skruvarna är M16 och dras med 450Nm har jag för mig, trots en rätt avancerad dragare med elektronisk momentkontroll så gick skruvarna av med en smäll.
Det visade sig vara regnvatten som låg i fästet som åkte med skruven och smorde gängorna.
Skulle alltså vara torr dragning!
 
Ang smörjning så är det en himla skillnad att lägga på lagerfett vs. en droppe tunn film rostolja. Den sistnämnda pressas i stort sett undan.
 
F
Micke64 skrev:
Någon referens, tex i bilens manual, du kan hänvisa till? På Volvos supportsida nämns inte något om smörjning, men väl en varning om för hårt åtdrag. Om du smörjer och momentet är beräknat på torr gänga blir klämkraften i förbandet betydligt högre vid samma åtdragningsmoment.

[länk]
Ingen större fara, fortfarande inom felmarginalen. En smörad skruv kan i princip ge förspänning 30% +. I praktiken ofta hälften. Men det är självklart att en hjulskruv skall smörjas. Skit i vilket för förspänningen, det spelar noll roll men skiten skall bort efter en vinter i salt och slask, -30 grader och överhettning pga anliggande bromsar. Det är då man har nytta av smöret. Sen om det är kopparpasta, alupasta eller baconfett spelar nog mindre roll. Finns teoretiker som har synpunkter på kopparpasta men det är orealistiska domedagsfasoner.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ni som bara läser "torrdragning" får nog tänka på att det är skillnad mellan en fabriksny ren skruv och en som varit med i trafiken i 10-20 år.
Den sistnämnda behöver ett par droppar 5:56 för att i någon mån likna fabrikens torrdragning.
 
F
Peter2400 skrev:
Vi hade problem på på Volvo LV en period där skruvar till bakre motorfästet gick av vid montering.
Skruvarna är M16 och dras med 450Nm har jag för mig, trots en rätt avancerad dragare med elektronisk momentkontroll så gick skruvarna av med en smäll.
Det visade sig vara regnvatten som låg i fästet som åkte med skruven och smorde gängorna.
Skulle alltså vara torr dragning!
Då drar man ett lägre moment så tar man i princip smord eller icke smord ur spel och sen vinkeldrar man från det. Vissa förutsättningar för att det skall fungera dock.
 
F
Micke64 skrev:
Är du säker på att det ska vara smorda gängor och friktionsytor. Vid samma moment blir klämkraften i förbandet avsevärt högre vilket kan skapa problem. Som du säkert vet är ju skruven fjädrande, och drar man för hårt närmar man sig sträckgrensen. Detta extra viktigt med alufälgar eftersom de inte fjädrar som plåt gör. Jagck alltid lära mig av min professor (i stark förband) att momentet gäller rena ytor. Det är också så bilindustrin monterar hjulskruvarna.
Tror faktiskt du har fel. Sträckningen, dvs förspänningen skall göras i skruven och inte i fälgen. Dvs inte fjädrande på plåtfälg, tror det är extremt osunt. Förspänningslängd är dock viktig och den är vanligtvis längre på en alufälg och det är bra.
 
B
Finns det ett användbart samband mellan åtdragningsmoment torrt/vått? Dvs en M12 som ska dras 80Nm för att uppnå en viss kraft, hur mycket bör den dras i smort tillstånd? Kan man höfta med +50% och använda det som grund?

Kollar man manualen för Toyota Yaris så säger den 103Nm. För Hilux & RAV4 är det mellan 103-150, beroende på om det är fyrhjulsdrift eller inte, samt stål/alufälg. Stålfälgar ska på en 2WD Hilux dras med 152Nm. 4WD med 103Nm. Inget huruvida det skall vara torrt eller smort.

Edit: tog bort lite felaktigheter/svammel.
 
Redigerat:
Vulcan61
Centrumringen har ja alltid smörjt på navet även hjulbultar men ej anläggningyta. Värka finnas 2 läger smörja eller inte smörja. Förr var det nog fler som rekommenderade smörja mot idag. Har man fett kopparpasta på gängorna så bruka man Öka trycket på åtdragningen
 
Redigerat:
Tycker det är onödigt att överkomplicera detta.

Om skruven är svår att skruva in för hand, smörj med pyttelite pasta av lämplig typ (en droppe på ett ställe på skruven).
Dra sedan som vanligt (cirka 115Nm, lite mer om handboken säger 150Nm) och efterdra för hand efter några mil.

Detta kommer funka klockrent på alla bilar och skruvarna går att lossa i höst.
 
Ingen har dött av lite olja, massvis med saker har dött av utebliven smörjning.
Så enkelt är det.
 
På vissa bilar står det i instruktionsboken att man INTE får smörja hjulskruvarna. Bl.a. min, en Skoda Superb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.