Anna_H Anna_H skrev:
Det troliga är väl att det finns servitut för vägen och sådana brukar vara svåra att upphäva.
Finns det ett servitut så är fastigheterna medlemmar, men det verkade inte så i detta fallet. Det var just därför jag frågade om de påverkade fastigheterna var medlemmar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det troliga är väl att det finns servitut för vägen och sådana brukar vara svåra att upphäva.
Vägen ingår i en vägsamfällighet, och en samfälld väg behövs inga servitut för att få använda. Det är som vilken allmän väg som helst.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vägar körs ju inte bara bil på heller, så en avstängd väg i sin mest drastiska form – dvs. borttagen – förlänger ju även gång-, cykel- och ridvägar, och då högst betänkligt.

Men för att återvända till det juridiska. En samfälld väg är det inte främst staten i form av någon myndighet som råder över, utan de olika delägarna. Beroende på förvaltningsform kan varje delägare ha veto (delägarförvaltning) eller så beslutas det demokratiskt. Det kan också vara så att någon har servitut på vägen, vilket iofs. är ovanligt vid samfällda vägar, men det förekommer. Då har även servitutsägaren veto.
 
Karlia
Berätta gärna hur det går!

Det är svårt att vara nyinflyttad och komma med förslag om förbättringar/förändringar. Det är inte alls säkert att de som bott där länge ser det på samma sätt som du.

Att ändra en samfälld väg.. Jag förstår att du vill. Mina föräldrar föreslog en ändring, att vägen skulle gå på andra sidan deras ladugård vilket de skulle bekosta själva. Det var omöjligt, de provade alla sätt.
 
Om man ska få driftsbidrag så finns det en massa krav. Jag tror att det är länsstyrelsen som håller i det. Här försökte man tydligen få en hastighetsbegränsning där vägen passerar över en gård på liknande sätt som hos TS. Men det gick inte. Det är 70km/h som gäller.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är de som påverkas av ändringen med i er vägförening? Det påverkar nämligen möjligheten att få igenom beslutet en hel del.

Om ni inte får bidrag till vägen är (som redan nämnts) viktigt att beakta.

Om ingen medlem i föreningen påverkas och om inga bidrag fås, då är det relativt lätt att lösa frågan då vägföreningen då äger den. Men annars blir det mycket jobbigare...
Ja, alla som påverkas är med i föreningen. Och vad jag förstått fås inte några bidrag heller.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men...
...vad är det du vill egentligen? Vadå 'stänga vägen'? Sätta upp bommar i bägge ändar, så ingen kommer in utom boende med nyckel? Den mildare varianten med förbudsskyltar?
Tanken är att anlägga en gräsmatta, ett par buskar och en gångväg på 10 meter av vägen. I dag finns det redan skyltar som säger att genomfart är förbjuden.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det är möjligt att låta er vägsnutt lämna samfälligheten, vad tänker du dig för former för drift och skötsel då? Är det troligt att berörda markägare är glada åt den driftsformen?
Tanken är att bara 10-30 meter lämnar samfälligheten, övriga väg, på båda ändar, kommer vara kvar.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vägen ingår i en vägsamfällighet, och en samfälld väg behövs inga servitut för att få använda. Det är som vilken allmän väg som helst.
Vad jag förstått är samfälligheten cirka 30 år gammal, medan vägen förmodligen är äldre än så. Kan det vara så att det finns både samfällighet och (gammalt) servitut? Jag ska kolla närmare på om det finns servitut.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vägar körs ju inte bara bil på heller, så en avstängd väg i sin mest drastiska form – dvs. borttagen – förlänger ju även gång-, cykel- och ridvägar, och då högst betänkligt.
Gång-, cykel- och ridväg kommer finnas kvar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men för att återvända till det juridiska. En samfälld väg är det inte främst staten i form av någon myndighet som råder över, utan de olika delägarna. Beroende på förvaltningsform kan varje delägare ha veto (delägarförvaltning) eller så beslutas det demokratiskt. Det kan också vara så att någon har servitut på vägen, vilket iofs. är ovanligt vid samfällda vägar, men det förekommer. Då har även servitutsägaren veto.
Det låter ju väldigt positivt. Som sagt, jag har ingen tanke om att kuppa igenom detta mot grannarnas vilja. Jag har stora idéer om att försöka lyfta området ordentligt, och detta är bara en del i det hela.

Karlia Karlia skrev:
Berätta gärna hur det går!

Det är svårt att vara nyinflyttad och komma med förslag om förbättringar/förändringar. Det är inte alls säkert att de som bott där länge ser det på samma sätt som du.

Att ändra en samfälld väg.. Jag förstår att du vill. Mina föräldrar föreslog en ändring, att vägen skulle gå på andra sidan deras ladugård vilket de skulle bekosta själva. Det var omöjligt, de provade alla sätt.
Jag vet, det brukar vara väldigt svårt. Jag har tidigare suttit i styrelsen i en vägförening där det var stor osämja på grund av... ingenting. Men jag hoppas på friskare tag här.


Kontentan är alltså att om det inte är en allmän väg så är det berörda grannar (samfällighetsmedlemmar, fastighetsägare, etc) som bestämmer, myndigheterna kan inte sätta krokben. Emedan om det är en allmän väg (dvs får bidrag eller ägs av kommun/myndigheter) så är det hart när omöjligt.

Om det inte är en allmän väg så beror förfarande på huruvida det är samfällighetens väg eller om det är servitut. Jag gräver vidare och återkommer. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vägen ingår i en vägsamfällighet, och en samfälld väg behövs inga servitut för att få använda. Det är som vilken allmän väg som helst.
Jo, om den samfällda vägen går över en gård så som beskrivs här är det hög sannolikhet att samfälligheten har har servitut på det. Däremot är det givetvis inga servitut för samfällighetens enskilda medlemmar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, om den samfällda vägen går över en gård så som beskrivs här är det hög sannolikhet att samfälligheten har har servitut på det. Däremot är det givetvis inga servitut för samfällighetens enskilda medlemmar.
Det är oklart om den går över en gård/gårdsplan, den gick dock utanför tomtgränsen.
 
Den kan gå över ett gammalt gårdscentrum på egen fastighet. Det är inget konstigt med det.

Edit:TS inleder ju med att skriva att den går utanför fastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ser också framför mig att boningshuset styckats av och att vägen (och ladugård och kanske något mer uthus på andra sidan vägen som TS disponerar men inte äger) ligger kvar på jordbruksfastigheten. En inte helt ovanlig lösning.

Dock har jag svårt att förstå vad uppsidan för övriga vägägare skulle vara med att TS tillåts stänga av vägen för biltrafik. Det kan ju mycket väl finnas många fler inom vägsamfälligheten som också skulle vilja det hos sig, med tydligt försämrat vägnät som följd.

Däremot kan man ju tänka sig att TS tillåts dra om vägen på andra sidan huset eller ladugården, på egen bekostnad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser också framför mig att boningshuset styckats av och att vägen (och ladugård och kanske något mer uthus på andra sidan vägen som TS disponerar men inte äger) ligger kvar på jordbruksfastigheten. En inte helt ovanlig lösning.
Det stämmer.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot kan man ju tänka sig att TS tillåts dra om vägen på andra sidan huset eller ladugården, på egen bekostnad.
Det är plan B.

Återigen, stort tack för hjälpen allihopa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.