el richard skrev:
Har för mig att det kommit en ny lag om miljöfarligt avfall.

Att kommun kräver att olje tanken inspekteras var 10 år. Om tanken tas bort skall godkänt företag sanera olja, och därefter ge ett kvitto på att detta är gjort, som du sedan kan visa för kommun, när det är dags.

/Har jag fel?
Enligt min kommun (Kristianstad) så har du fel
dom hade ingen registrering eller krav på det när man tar ut den eller som dom sa Du kan ju inte bara hälla ut det i avloppet men det förstårdu ju själv.
 
Miljöfarligt avfall finns det behållare att ner skiten i bara,,,,,
 
Ska ta bort oljetank också  :) får nog:
1. tömma tanken på olja
2. luta tanken halvvägs (ont om utrymme mellan tak o lucka)
3. kasta i spån o skrapa ur
4. vaska ur några vändor med YES o vatten.
5. Kapa ner i bitar.

Verkar det som en bra lösning?  ::)

Mvh/

Mattias
 
Yes, det låter bra! :D

Fick blankett för några dagar sedan, de verkar ha koll på tankarna här. Jag kryssade i att den var borttagen. Det är dags för någon slags besiktning som kostande några laxar..
 
EgenHärd skrev:
Yes, det låter bra!   :D

Fick blankett för några dagar sedan, de verkar ha koll på tankarna här. Jag kryssade i att den var borttagen. Det är dags för någon slags besiktning som kostande några laxar..

Vart bor du?
Vem skulle besikta, var det kommunen?

/Richard
 
EgenHärd skrev:
Borås Kommun

[länk]

Ta ur bruk [länk]

Hummm jag har ju inte anmält att jag tagit den ur bruk.... utan jag kryssade i att den var borttagen inklusive påfyllningsrör (inte bra att ha det kvar om oljebilen tar fel hus ;D - grannen vet  ;D ;D ;D!!!)

Den blankett som jag fick hem hittade jag inte på kommunens hemsida.


Ja, det var ju det jag skrev :)

Bor i stockholm, så e det här i alla fall.

 
Ringde runt efter priser och hittade en firma: oljetanksrivning.se
Min tank var på 3000L och dom tog endast 2800 kr för att senera,demontera och transportera bort tanken i delar.Fick ett intyg och kvitto på denna firma som gjorde
ett mycket bra jobb utan något spill eller skada på mitt hus.Suveränt.
Kollade med några andra firmor och fick priser på mellan 4-5000kr....... :(
Det lönar sig att kolla runt lite.Jag bor i Malmö.
/Peter
 
Hittar ingen firma som heter oljetanksrivning.se. Kan de heta något liknande?

Tacksam för tips!

/Henrik
 
Sågade ner min tank efter att en pelletsbrännare installerats. Har en bror som jobbar på petrokemisk industri så han fick vara med å såga. Safesorb samt 2st 10Kg pulversläckare stod för säkerheten. Tömde ur cirka 1000liter som såldes till en ivrig dieselbil ägare :). Resterna av tanken tog brodern med sig till jobbet.

Det jag vill ha sagt är att man inte skall glömma brandsläckare !
 
Widenspanndemontering verkar duktiga på att skrämmas. Frågan tål att upprepas: vad är det för olyckor som inträffat? Vad kan hända egentligen?

Diesel brinner ju normalt sett väldigt dåligt och den minimala mängd som finns kvar när man tömt tanken och sprutat lite vatten på väggarna torde väl knappast kunna antändas ens om man anlägger en brasa därinne?

Jag gjorde som de flesta; körde tigersåg ett par timmar. Gjorde sex bitar, men botten blev onödigt otymplig, så den hade jag kunnat dela på två. Har lite trångt i källaren, så det hade ju kunnat bli smidigare. På Kuusakoski stod förresten en annan tank, som var skuren i två delar, mitt av på hälften - de måste ha haft gott om plats! Och starka armar!

Fick ca 400kr för plåten på Kuusakoski och 300kr av en kompis för 125 liter halvskabbig diesel (hade stått fem år) minus då släphyra och tigersågblad gick jag ändå plus.
 
Tror också att riskerna är rätt överdrivna. Vi anlitade en firma som rev ut vår tank (5000:- inkl moms för mindre än två timmars jobb), och den gubben menade att det inte är någon risk att det exploderar. Tidigare använde han skärbrännare, och visst det tog fyr ibland i oljeresterna men det släckte man med ett par skyfflar sand. Hos oss använde han en Hilti tigersåg och sågade så hela huset skakade. Tror det tog en och en halv timme, men han var duktigt stressad för att hinna till ett möte. Innan dess hade de en snubbe som kom och sög ut oljeresterna med en slang genom manluckan. Tror inte de sanerade tanken mer än så, men jag stog iofs inte där och glodde hela tiden.

Nästa uppdrag de fick var att ta bort två gamla pannor (plåt) från samma pannrum, men det tog lång tid innan de fick tid med det. Eftersom det gick så fort att ta ut tanken provade jag lite själv att såga sönder ena pannan med tigersåg. Det var klart överkomligt, ett par timmar per panna. Så det jobbet förlorade de...
 
MathiasS skrev:
...
Det är precis som med bensin - det är inte själva dieseloljan som tar fjutt om det blir gnistor utan ångorna. Om det pangar i tanken har man antagligen liten hjälp av ett par brandsläckare (iaf lär man inte kunna manövrera dom själv....).
...
En kompis far är brandman och de åkte ut till en hemmafixare som skulle såga ner sin oljetank. Tyvärr blev de aldrig säkra på om de verkligen hittade han som skulle såga, det var inte så mycket kvar..
Så ta det försiktigt och rengör NOGA. Gnistor antänder ångorna, men när det väl brinner antänds även oljan och då har man inte mycket nytta av alla brandsläckare i världen :(

   / Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.