om du får bort allt gunk i botten på dammen så finns det säkert tätning i några av sprickorna i berget som du kan pilla bort
 
Nej precis. Några dm nedsänkt är det jag isåfall tänker mig. Men kanske inte är värt jobbet.
Att fylla dammen funkar ju. Men de kommer ändå rinna dit vatten även om jag har fyllnadsmassor. De som skulle funka är att gjuta betong bland allt fylle då. Men vilket jobb de blir.

De man får tänka på är att all vattenavrinning från taket på gäststugan rinner ut i dammen. Så när de regnar så kommer de mycket som syns på ena bilden. Limmar eller fyller jag igen den så måste vattnet ta vägen någon annan stans.

Om jag bygger en trall över dammen tror du att de skulle ruttna då? De är cirkulation varje gång det regnar så lukt är inget jag känner av från vattnet.
 
kan det cirkulera och trallen inte liigger i vattnet så lär det inte vara något problem, har du bastu på tomten så kanske du kan göra ett hål i trallen så man kan ta ett kalldopp i dammen mellan varven av badtunna och bastu :D
 
L LantbrukarN skrev:
om du får bort allt gunk i botten på dammen så finns det säkert tätning i några av sprickorna i berget som du kan pilla bort
De hade vart optimalt.
Tidigare ägare har haft en pump som han tömt dammen med tidigare, med ett eluttag på utsidan. I proppskåpet står det "pump till poolen."

Kan de kanske vara så att dammen är anlagd och inte en naturlig del i berget. Den gjutna klacken skvallrar ju om att han velat höja vattennivån också, även om de idag rinner ut i nederkant på den spruckna klacken.
 
det är säkert en naturlig svacka som han gjutit kant på och tätat e.v sprickor i botten
 
L LantbrukarN skrev:
kan det cirkulera och trallen inte liigger i vattnet så lär det inte vara något problem, har du bastu på tomten så kanske du kan göra ett hål i trallen så man kan ta ett kalldopp i dammen mellan varven av badtunna och bastu :D
Finns bastu i stugan bredvid ;)

Fullt med träd också så vattnet är inte de fräschaste Men finns den där så vill man ju använde den till något som du säger :)
 
du kan ju se om det går att gjuta nån form av kant på ovansidan som avleder vattnet som rinner efter berget och drar med sig skit ner i poolen, sen nåt som cirkulerar vattnet där nere så det inte står still och jäser till sig så mycket :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.