Ser nästan ut som mjuklött! Det går bra att kapa där men en bit från T röret så det finns tillräckligt med ”rent” rör för klämringskopplingen.
 
leby leby skrev:
Ser nästan ut som mjuklött! Det går bra att kapa där men en bit från T röret så det finns tillräckligt med ”rent” rör för klämringskopplingen.
Tack!
 
Idis Idis skrev:
Men gött! Å inte behövs d någon för av U koppling det?
Va ska man koppla dem med?
Sån "halvkoppling"
30min rörmokare 1heldag för oss då
Du kan nog göra det själv genom att kapa rören och sätta dit klämringskopplingar. Problemet är att du behöver tappa systemet på vatten, annars blir det rejält blött. Har du villa är det inga problem men jag fick för mig att det här var en lägenhet?
 
T
possum77 possum77 skrev:
Du kan nog göra det själv genom att kapa rören och sätta dit klämringskopplingar. Problemet är att du behöver tappa systemet på vatten, annars blir det rejält blött. Har du villa är det inga problem men jag fick för mig att det här var en lägenhet?
Det kan gå bra med att man stänger alla radiatorer då brukar det inte komma så mkt vatten. Har gjort så själv och den som tipsade mig var rörmokaren som jag hade här först gången. Han skulle leda om några rör som gick från källaren och sedan till plan 2. Det var nästan inget vatten som läckte ut.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Du kan nog göra det själv genom att kapa rören och sätta dit klämringskopplingar. Problemet är att du behöver tappa systemet på vatten, annars blir det rejält blött. Har du villa är det inga problem men jag fick för mig att det här var en lägenhet?
Tack!
Klämringskoppling å på den en plugg?
Inte ändkoppling

Nej radhus va nog den lilla hallen du koppla till lägenhet
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Det ser ut som 12mm rör så då kan man använda va provtryckningspropp.
 
  • VA provtryckningspropp för 12mm rör, metallisk avslutningspropp med gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Är bara köpa två provtryclningsproppar som länkat i bilden.
Kapa ett par cm från lödningen så du har chans att göra om om nått blir fel.
Var dock noga som tusan när du drar åt kopplingen så du ej vrider lös mjuklödningen från tröret. De är väldigt varierande kvalité på dessa lösningar.
Jag hade lånat en pressmaskin och köpt två pressproppar.
 
Eftersom du ska vara nära en tidigare lödning är röret ev tillviss del glödgat = mjukare än vanligt. Lösningen är då att använda stödhylsa.
 
O
Den där typen av lödning brukar väldigt sällan innebära någon uppvärmning annat än i direkt närhet.
 
O Ovation skrev:
Den där typen av lödning brukar väldigt sällan innebära någon uppvärmning annat än i direkt närhet.
Sant om det är mjuklod men gör inget att vara lite försiktig, ska inte vara något flöde så....
 
O Ovation skrev:
Är bara köpa två provtryclningsproppar som länkat i bilden.
Kapa ett par cm från lödningen så du har chans att göra om om nått blir fel.
Var dock noga som tusan när du drar åt kopplingen så du ej vrider lös mjuklödningen från tröret. De är väldigt varierande kvalité på dessa lösningar.
Jag hade lånat en pressmaskin och köpt två pressproppar.
Tack!
Hittade inga så det blev dem andra men nu verkar det som hela systemet blir tömt på vatten. Runnit 1 timme nu ‍♀️
 
O
Om du nu tappar systemet så skulle jag råda dig att fylla på förtrycket i expansionskärlet medan du håller på.
 
O
Samt rengöra filter på värmesifan
 
O Ovation skrev:
Om du nu tappar systemet så skulle jag råda dig att fylla på förtrycket i expansionskärlet medan du håller på.
Oj d vet jag inte vad det är.
Töms hela varm vattenberedaren? :oops:
Trodde d "bara" va allt vatten i elementet
 
O
Ok.
Då kan du kolla på forumet så finns det 10tals trådar om detta.
Eller så struntar du i det och kör som tidigare. Och tar en rörmontör som kollar det vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.