Hej!
Nu ska elementet i hallen rycka för elgolvvärme.
Om jag fattat allt rätt så är det att strypa vattnet. Å sen bara skruva loss.
Men hur gör vi med rören. Vi vill ju att så lite av dem som möjligt ska synas.
Så tänkte såga dem nära väggen.
Men HUR pluggar vi igen dem? Vägg i renoveringsbehov där ett värmeelement tidigare suttit, med synliga rör och avstängningsventil nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår att jag nog inte kan få er och ändra er men varför tar man bort ett vattenburet element i en hall. Ha element kvar som man kan lägga blöta vantar osv och förmodligen har ett värmesystem som är billigare per kwh än elgolvvärme. Ha elementet kvar som huvuduppvärmning och elgolvvärmen som bara värmer golvet lite
 
Kanske med en sådan här förbikoppling ?
Metallförbikoppling för rörinstallation monterad på röda kakelväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut på den sidan de kommer från genom väggen?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske med en sådan här förbikoppling ?
[bild]
Snyggt!
Men behövs inte gängor för den?
Våran blir ju utan och ska pluggas för sig om jag inte helt ute och cyklar inte som ett U
 
A AndersS skrev:
Hur ser det ut på den sidan de kommer från genom väggen?
Där är köket. Så den leder längs med väggen på samma sätt
 
V Vector skrev:
Jag förstår att jag nog inte kan få er och ändra er men varför tar man bort ett vattenburet element i en hall. Ha element kvar som man kan lägga blöta vantar osv och förmodligen har ett värmesystem som är billigare per kwh än elgolvvärme. Ha elementet kvar som huvuduppvärmning och elgolvvärmen som bara värmer golvet lite
Hahaha nej förstår det framstår som idiotiskt. Men vi har enbart den ytan som plats för skoställ och liknande.
Golvvärmen blir på ca 2kvm så det är ingen större förslut på elräkningen.
 
Idis Idis skrev:
Där är köket. Så den leder längs med väggen på samma sätt
Kan du inte plugga där den ansluter i köket?
Och ta bort så mycket som möjligt av rören.
 
Kanske en snygg smal handdukstork på väggen, både element och tork av ytterkläder, etc.
 
Idis Idis skrev:
Snyggt!
Men behövs inte gängor för den?
Våran blir ju utan och ska pluggas för sig om jag inte helt ute och cyklar inte som ett U
Jag tror de heter " halvkoppling", som ju normalt sitter på prisolrören och de är ju klämkopplingar, så det borde fungera. Även rena pluggar måste ju klämmas på något sätt. Är du säker på att du inte behöver ha ett flöde även efter borttagande av radiatorn ?
 
Låter som att du med fördel kan kapa i köket om du nu vill ha det så osynligt i hallen som möjligt
 
A AndersS skrev:
Kan du inte plugga där den ansluter i köket?
Och ta bort så mycket som möjligt av rören.
Så ser d ut i köket.
Att man kapar i anslutning till att dem går ner i golvet?
 
  • Kopparrör och anslutningar i köket där rören går ned i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på golvlist som inte når ända ner till golvet vid en väggkant i ett kök, vilket skapar ett glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tror de heter " halvkoppling", som ju normalt sitter på prisolrören och de är ju klämkopplingar, så det borde fungera. Även rena pluggar måste ju klämmas på något sätt. Är du säker på att du inte behöver ha ett flöde även efter borttagande av radiatorn ?
Inte säker men fatta det som d när jag googla.
 
Idis Idis skrev:
Så ser d ut i köket.
Att man kapar i anslutning till att dem går ner i golvet?
Om det är rören till höger om de som går ned i golvet som går till radiatorn i hallen blir det ju klart snyggast att kapa och plugga där. Ett 30 min jobb för en (duktig) rörmokare.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Om det är rören till höger om de som går ned i golvet som går till radiatorn i hallen blir det ju klart snyggast att kapa och plugga där. Ett 30 min jobb för en (duktig) rörmokare.
Men gött! Å inte behövs d någon för av U koppling det?
Va ska man koppla dem med?
Sån "halvkoppling"
30min rörmokare 1heldag för oss då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.