klockan8 skrev:
Jag kan meddela att u vårat hus satt de ca 10cm sprutat (?) på källarväggarnas insida.

Du kan prova genom att trycka/ skrapa med en mejsel. Materialet är mjukt och blå/lila/grå i tonen. Är de gjort någon radonmätning i huset? Är radonet under gränsvärdet kan de ju sitta kvar utan att skada något. I mitt fall var de under gränsvärdet men vi valde ändå att ta bort de i samband med renovering av källaren.

Detta var ganska lätt att få bort och är ej bärande! Lätt att lyfta upp m hink genom fönstret då de är mkt luft i materialet.

Använde en hammarborr och körde bara med slagfunktionen med en bilmeijsel.

Jag putsade källarna väggarna efteråt och målade vit silicatfärg. Blev kanon!
Att det är under gränsvärdet (det svenska) innebär inte att det är ofarligt. Dock är risken liten. Gränsvärdet är delvis satt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att sanera alla hus. Sveriges gräns är 200Bq/m3 WHO anser att gränsen bör gå vid 100Bq/m3. Sen kan man fundera ytterligare kring mätmetoden och den stora mätosäkerhet som finns.

Dessutom, blåbetong isolerar bra. Tar man som du bort 10cm så bör det ersättas med ett material med liknande isoleringsförmåga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.