K
Ja, som rubriken antyder, vad skall man satsa på, har idag ingen av dessa lådor, men känner att jag måste få lite ordning och reda på prylarna.

Tankarna går såhär:

Systainer används av de flesta tillverkare och det finns ett enormt utbud på tex ebay, systainer är även "originalet" eller vad man skall säga. MEN sen kom T_Loc som inte är helt anpassningsbara, tror ni alla kommer gå över till t-loc eller vad händer.

L-boxx används av endast bosch, en fräsch uppstickare men sen då? Går dom tillbaka till systainers sen eller vad händer om de inte säljer tillräcklickt?

Vill ha ett system som kan byggas ut under många år...

Hjälp mig i denna djungel!
 
kirderf83 skrev:
Ja, som rubriken antyder, vad skall man satsa på, har idag ingen av dessa lådor, men känner att jag måste få lite ordning och reda på prylarna.

Tankarna går såhär:

Systainer används av de flesta tillverkare och det finns ett enormt utbud på tex ebay, systainer är även "originalet" eller vad man skall säga. MEN sen kom T_Loc som inte är helt anpassningsbara, tror ni alla kommer gå över till t-loc eller vad händer.

L-boxx används av endast bosch, en fräsch uppstickare men sen då? Går dom tillbaka till systainers sen eller vad händer om de inte säljer tillräcklickt?

Vill ha ett system som kan byggas ut under många år...

Hjälp mig i denna djungel!
Det finns tre grundbehov:
  1. Hitta och kunna använda prylarna
  2. Skydda prylarna
  3. Kunna flytta prylarna med sig.
För prylar som bara skall kunna tas fram och användas är min åsikt att idealet är mycket låga dragbara lådor eller hyllor utan lock. Skall de skyddas tilkommer att dessa lådor/hyllor finns i slutna utrymmen typ byråer eller skåp eller liknande.

Skall man ta dem med sig och de är skrymmande är det de typer av lådor du tog upp. De sista är dock mycket bökigare än vanliga lådor utan lock. Jag har ett par sorters systainrar och ett par sorters t-loc, som jag använder bara för att de kom med verktygen jag köpte. På Bauhuas har jag köpt ett antal mycket låga slutna lådor (Rubbermaid) och ett plastverktygsskåp med handtag och väggmontage (Curver).

Systainrar, t-loc, Curvern och Rubbermaid innehåller sådant jag släpar med mig. Resten finns i huvudsak i oskyddade lådor.

Så första frågan är egentligen vad ditt behov är mer än att förvara. Använda eller transportera?

--- Mats ---
 
K
Jobbar som snickaare så har prylarna med mig i bilen jämt, nu är det så at jag oftast har småjobb, max en vecka på varje ställe så det släpas otroligt många kilo verktyg i månaden upp och ner för trappor, dessutom så åker alla dessa olika plast och plåtlådor omkring något jävulskt i bilen då de ej går att stapla eller fästa på vettigt sätt pga olika storlekar/modeller.

Kort sagt, Transport är mycket viktigt
 
Är du ännu inte ägare till någonting men vill vara mobil så hade jag nog i dagsläget satsat på T-loc då t.ex Festool nu har gått över till detta också...

Själv har jag så pass många av de gamla så jag tvärtom funderar på att ersätta de nya T-loc jag har fått med den gamla varianten för att vara mer kompatibel.

Det som är kul är ju att du kan beställa vilka färger du vill om du vill ha det matchande i egna färger.

http://www.t-loc.de/Deutsch/index.html

Festool har ju sedan en liten platta på hjul som är väldigt smidig att stapla lådorna på när man har möjlighet att rulla in sakerna hos kund eller i hiss upp till kund.
 
Om jag förstått saken rätt så är T-loc delvis kompatibel med Systainer. Har ej provat T-loc eller L-Boxx, men enligt Bosch själva kommer de vara ensamma om L-Boxx de första fem åren sen kan man givetvis köpa lösa såna ändå. Rimligen borde tillgången på Systainer vara rätt god en tid framöver. Jag skulle inte vara rädd att satsa på dem nu.
 
Jag tror systainern är totalt dödsdömd och uppmanar därför alla att skynda sig att sälja sina till mig för
, ledsen dom är ju ute, knappt inga pengar.
 
T-loc ser väl ut att vara helt kompatibla med den Systainer som Festool använder, om man kollar på T-loc:s hemsida; eller?
 
Sett till själva lådan så gillar jag L-boxxen mer.
Den känns mer robust och stryktålig än systainrarna som har väldigt spröd plast.
 
K
Paul-Staffanstorp skrev:
Är du ännu inte ägare till någonting men vill vara mobil så hade jag nog i dagsläget satsat på T-loc då t.ex Festool nu har gått över till detta också...

Själv har jag så pass många av de gamla så jag tvärtom funderar på att ersätta de nya T-loc jag har fått med den gamla varianten för att vara mer kompatibel.

Det som är kul är ju att du kan beställa vilka färger du vill om du vill ha det matchande i egna färger.

[länk]

Festool har ju sedan en liten platta på hjul som är väldigt smidig att stapla lådorna på när man har möjlighet att rulla in sakerna hos kund eller i hiss upp till kund.

Låter vettigt, frågan är om T-loc kommer bli använt av bara festool eller om "alla"andra också kommer gå över till det, kommer inte köpa festoolgrejer eftersom jag snöat in på och då dessa ej gjort mig besviken har jag svårt att se varför jag skall lägga kanske dubbla pengarna på festool..
 
kirderf83 skrev:
Låter vettigt, frågan är om T-loc kommer bli använt av bara festool eller om "alla"andra också kommer gå över till det, kommer inte köpa festoolgrejer eftersom jag snöat in på och då dessa ej gjort mig besviken har jag svårt att se varför jag skall lägga kanske dubbla pengarna på festool..
Vilket märke är det du har snöat in på kirderf83 ?
 
Mr Handyman skrev:
Om jag förstått saken rätt så är T-loc delvis kompatibel med Systainer. Har ej provat T-loc eller L-Boxx, men enligt Bosch själva kommer de vara ensamma om L-Boxx de första fem åren sen kan man givetvis köpa lösa såna ändå. Rimligen borde tillgången på Systainer vara rätt god en tid framöver. Jag skulle inte vara rädd att satsa på dem nu.

De är så pass kompatibla så att det alltid måste vara en T-loc över en systainer...
Det fungerar inte tvärtom...


skalman1 skrev:
Sett till själva lådan så gillar jag L-boxxen mer.
Den känns mer robust och stryktålig än systainrarna som har väldigt spröd plast.
Jag tycker mina får utstå mycket om dagarna men ännu har ingen gått sönder...


kirderf83 skrev:
Låter vettigt, frågan är om T-loc kommer bli använt av bara festool eller om "alla"andra också kommer gå över till det, kommer inte köpa festoolgrejer eftersom jag snöat in på ?????????? och då dessa ej gjort mig besviken har jag svårt att se varför jag skall lägga kanske dubbla pengarna på festool..
Ja, som sagt vad har du snöat in på... :rolleyes:
 
K
Oj fan! Hur kunde jag missa att skriva dit: Trumvirvel............ Makita!

Och till viss del blå bosch, men Makita är väl de jag gillar mest...
 
kirderf83 skrev:
Oj fan! Hur kunde jag missa att skriva dit: Trumvirvel............ Makita!

Och till viss del blå bosch, men Makita är väl de jag gillar mest...
Kan bara hålla med dig men mycket handlar om vad man arbetar med...

Själv kör jag mycket Festool men har kompletterat med just Makita när det gäller lite kraftigare saker som inte Festool har i sitt sortiment...

Har själv bl.a snöat in på Makitas 18v maskiner...

Makita har ju den vanliga systainern att köpa som tillbehör vilket jag gjort till mina då jag inte vill ha en massa väskor i olika storlekar eftersom det är jobbigare att transportera in dem till kunder då.
 
K
Jag har för närvarande Makita 18v skruvdragare samt slagskruvdragare, sticksåg samt cirkelsåg, men jag har bosch skruvdragare 10.8v och nätdriven cirkelsåg samt sticksåg.

Frågan blir då: L-boxx till de boschar jag har samt komplettera med l-boxx till makitorna också, eller systainer till alla, och i så fall t-loc eller vanlig, får ju för mig att de vanliga systainrarna kommer finnas ett bra tag framöver och inte försvinna bara hux flux?
Låg halva natten och tänkte på detta och beslutade samt ändrade mig hela tiden

Eller så skiter man i allt och fortsätter släpa alla möjliga och omöjliga lådor som man alltid gjort...
 
I ditt läge hade jag kört på vanliga systainrar då...

Jag har Makitas 18v automatdragare, skruvdragare med slag samt borrhammaren...
Även 220 borrhammare och vinkelslip...
Milwaukee tigersåg för tillfället men när den är slut blir det Makitas 18v där med...

Det är så jäkla smidigt med dessa batterimaskiner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.