harry73 skrev:
Om vi anta att altanen ligger väldigt nära tomtgränsen och att grannen planterade syrenen på sin tomt, är det väldigt lite man kan göra.
Grannen har rätt att plantera vad han vill, var han vill på sin tomt. Och när växter växer över tomtgräns, har han ingen skyldighet att ta bort det. Du får däremot ta bort rötter och grenar som växer över tomtgräns.
Rotskott kan ni ta bort med roundup och grenar får ni klippa.
Ser ni till att hålla efter er sida av häcken, komner den breda ut sig på grannens tomt


Vi vill inte ha det jobbet och det har jag sagt till om! Vi har inte den tiden att lägga på det och därför planterar jag inget vid någon tomtgräns även om jag så kan för att vara schysst mot grannar. Saker är ärvda från föregående ägare mot andra gränser så ok, det är så. Jag valde att köpa huset med det.
Men jag vill inte sköta något nytt! Så vad gör jag då Harry 73?
Du brukar ha bra åsikter och matnyttig info.
 
tommib
Nu tycker jag att du resonerar fel. Bara för att tidigare ägare byggt altanen till tomtgräns betyder inte det att era nya grannar måste acceptera det. Finns det inga papper skrivna (inte så troligt för en altan) så är det nog ni som får köpa läget. För ett attefallshus eller en friggebod är läget lite annorlunda, men då är den gängse rekommendationen just att man skriver papper.

Ja, man kan vara smidig men med tanke på hur det är er altan som är i tomtgräns så begär du väl mycket av grannen. I praktiken kapar du några meter av deras tomt.
 
Jag förstår att ni inte har byggt det och inte vill bygga om eller flytta det. Men om man vänder på det så vill troligtvis era grannar nyttja sin tomt fullt ut och därför planterar nära gränsen.

Jag tror inte ni kan höra annat än att försöka prata med grannen igen. Om det inte fungerar får ni leva med att det blev såhär. Försök undvika att det blir en infekterad konflikt för det blir väldigt jobbigt i längden att vara ovän med grannen.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig. Dessutom doftar syren underbart under blomning så ni får försöka se det positivt om det inte går er väg.
 
tommib skrev:
Nu tycker jag att du resonerar fel. Bara för att tidigare ägare byggt altanen till tomtgräns betyder inte det att era nya grannar måste acceptera det. Finns det inga papper skrivna (inte så troligt för en altan) så är det nog ni som får köpa läget. För ett attefallshus eller en friggebod är läget lite annorlunda, men då är den gängse rekommendationen just att man skriver papper.

Ja, man kan vara smidig men med tanke på hur det är er altan som är i tomtgräns så begär du väl mycket av grannen. I praktiken kapar du några meter av deras tomt.
Jag har inte kapat några meter, de sätter PÅ tomtgränsen. Jag säger att de ska sköta baksidan mot oss inget annat.
Då placerar man ej dikt an!
 
Do skulle jag kunna göra samma sak och sätta tujor på min sida men som växer över på deras och säga: LÖS PROBLEMET, NOT MY!! Men hallå..snacka om idioti!
 
Slå allra minst ner en rotspärr i marken medan denna är nygrävd och lucker. 60 cm ner ska den normalt, vet inte om syrener kräver mer eller mindre.

Trist situation, men som andra redan har sagt så har grannen rätt att plantera ända mot tomtgräns. Ska väl inte uteslutas att de tycker att ert bygge mot gränsen är fult och skrymmande och något de vill dölja bakom grönska.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Jag tror att du överskattar mängden med jobb. Om du när den fortfarande är kal tar bort alla grenar som är i närheten av tomtgränsen, är det inte mycket jobb och blir det inte mycket skräp av det.
Syren breder gärna ut sig, men växer inte så fort heller.
Roundup får man såklat inte applicera på grannens plantor. Men rotskott på er sida gränsen borde vara era plantor, så där borde man få, även om det skulle ta död på grannens häck
 
harry73
Villan32 skrev:
Jag har inte kapat några meter, de sätter PÅ tomtgränsen.
De får inte plantera på er sida. Dvs att planteringsgropen inte heller får vara på er. Sätt rotspär mot grannens tomt och marksten mellan tomtgräns och altan.
Är syrenplantorna i vägen ge då grannen möjlighet att flytta dom innan du klyver dom.
Räkna med att de får tillräckligt med tid att göra så. Under hösten kan du klyva dom, men bara exakt i tomtgräns.
 
  • Gilla
Villan32
  • Laddar…
tommib
Villan32 skrev:
Jag har inte kapat några meter, de sätter PÅ tomtgränsen. Jag säger att de ska sköta baksidan mot oss inget annat.
Då placerar man ej dikt an!
Nej, det är riktigt att de ska kunna sköta sin häck från sin tomt. Jag uppfattade det så att er altan gick exakt i tomtgräns. Det jag menade med att du kapar meter är om du genom altanen skulle förhindrat dem från att göra åtgärder invid tomtgränsen. Detta med växtlighet är lite besvärligt, speciellt när man inte är överrens.

Tråkigt att grannen inte lyssnar på dig. Du får väl bygga ett plank som avslut på altanen om inte annat. Idén med rotspärr var bra också.
 
tommib skrev:
Nej, det är riktigt att de ska kunna sköta sin häck från sin tomt. Jag uppfattade det så att er altan gick exakt i tomtgräns. Det jag menade med att du kapar meter är om du genom altanen skulle förhindrat dem från att göra åtgärder invid tomtgränsen. Detta med växtlighet är lite besvärligt, speciellt när man inte är överrens.

Tråkigt att grannen inte lyssnar på dig. Du får väl bygga ett plank som avslut på altanen om inte annat. Idén med rotspärr var bra också.
Rotspärr absolut (y) De behöver verkligen inte plantera in flera meter, kräver verkligen inte det. De ska ju också kunna njuta av sin tomt. Om det är en ränna på 20-25 cm mot vindskydd (deras och vår yta) så de bara kan gå och kapa och hålla undan, absolut. Men det är det inte då stammen är närmare.... (sen kanske man får gå knöglad men det är väl ett bättre alternativ) Bara de håller rent på baksidan mot oss.
 
harry73
Grannen har ingen laglig skyldighet att hålla efter er sida av häcken. Det är helt uop till grannen.

Sedan kan han inte heller hindra er från att ta bort allt på er sida av gränsen. Jag vet att det inte är det du vill höra, men så är lagen :confused:
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
harry73 skrev:
Grannen har ingen laglig skyldighet att hålla efter er sida av häcken. Det är helt uop till grannen.

Sedan kan han inte heller hindra er från att ta bort allt på er sida av gränsen. Jag vet att det inte är det du vill höra, men så är lagen :confused:
Ok, så man kan alltså skapa jobb åt grannarna hur som helst.....jag förstår att det blir grannfejder.
Alltså det är ju inte ok åt något håll kan man tycka:eek:
Så anser jag inte man främjar en god grannrelation. Därav planterar inte jag vid tomtgränserna.....
Men någonstans lägger någon ribban och då får man själv kanske bita i sura äpplet någon gång tillbaka.
 
harry73 skrev:
Grannen har ingen laglig skyldighet att hålla efter er sida av häcken. Det är helt uop till grannen.

Sedan kan han inte heller hindra er från att ta bort allt på er sida av gränsen. Jag vet att det inte är det du vill höra, men så är lagen :confused:
Men den är INTE gemensam så inte vår sida utan angränsande...sätts allt ur spel ändå?
 
harry73
Jag kan också säga det på ett annat sätt :)
Grannen behöver inte se efter sin häck, men du har laglig rätt att se efter de delar som växer in på din tomt
 
  • Gilla
Villan32
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag kan också säga det på ett annat sätt :)
Grannen behöver inte se efter sin häck, men du har laglig rätt att se efter de delar som växer in på din tomt
Tack, trevlig kväll(y)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.