ma skrev:
P.g.a att huset pannan står i är lägre än högsta radioatorpunkten kan jag alltså inte ha öppet system. Slutet verkar riskabelt ur vattenläckagesynpunkt, iofs är all rördragning ny..
Övertrycksfritt verkar intressant, får nog lusläsa den tråden som tar upp det!

Har ni tips på tanktillverkare där man kan måttbeställa?

Fick offert på en tank mot slutet system med total volym på ca 6m2 och 15m solslinga och 120L varmvattenberedare på 54 000:-
Tycker det låter dyrt med tanke på att exp kärl kommer till.
Extuna i Falun gör måttbeställda tankar.
http://www.extuna.se/


Jag tycker du skall överväga att skaffa en TVA för att göra varmvatten. Dom kostar inte mycket mer och siktningen i tanken blir mycket bättre.
En 120L vv beredare högst upp i en stor tank är ingen höjdare.När beredaren blir kall kommer det kylda vattnet runt den sjunka i tanken och skapa en omrörning.
Här är en länk till baxis TVA
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25&Kategori=7&Produkttyp=2

Varför TappVarmvattenAutomat TVA? ==>

Forskningsrapport från högskolan i Dalarna
http://dalea.du.se/research/archive...2ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf
Ytterligare en rapport från samma högskola
http://dalea.du.se/research/archive...9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf
 
Håller helt med ovanstående. TVA är kanon o kostar inte mycket mer än 2 st slingor i tanken. Beredare känns inge vidare om du frågar mig. Satsa på Baxis egna TVA då den förstör skitningen mindre än exempelvis Nibes variant. Dock kan jag tillägga som själv har Nibes att har du såpass stor tank så får du långa enldningscykler trots att den förstör skitningen.

Angående expansionskärlets storlek tror jag att du liksom jag kan klara dig med 500 liter. Laddar min tank till 95 grader rakt igenom och har aldrig haft bekymmer. Sen spelar ju givetvis förtrycket in men du bor väl inte i nåt ovanligt högt hus?
 
silversmeden skrev:
Den dyra syren 5067 är för eget vatten, men om pumpen laddat hydrofor(hydropress) och frugan tagit en dusch så tar strömmen slut precis, då kommer det inte mycket vatten att kyla pannan med.
Slutsnackat om syrens vara eller icke vara det funkar INTE med egen brunn så är det.
Apropå UPS som driver fläkten till pannan och cirkulations pumpen så är det inte många watt ca 170.
En anna sak man kan tänka på är att med Laddomat 21 så kan man vid grova rör (35mm ) erhålla självcirkulation vilket jag var nyfiken på och testa det funkar. Nu vet jag inte TS skulle ha Termovar men eftersom det är Baxi som säljer så tar jag förgivet att självcirkulation kan erhållas.
Du glömmer att det är ett krav vid eldning med ved och slutet system inget man kan pruta bort.
 
Syr är inget krav! men 3 oberoende av varandra säkerhetsanordningar, för att panna ej ska gå i kok. Men som sagt det är varken du eller jag som bestämmer det finns myndighetspersoner som avgör. Enligt besiktningsman som var hos mig så hade jag godkänd anläggning utan syr.
 
silversmeden skrev:
Syr är inget krav! men 3 oberoende av varandra säkerhetsanordningar, för att panna ej ska gå i kok. Men som sagt det är varken du eller jag som bestämmer det finns myndighetspersoner som avgör. Enligt besiktningsman som var hos mig så hade jag godkänd anläggning utan syr.
Hur fixade du 3 av varandra oberoende säkerhetsanordningar utan syr. Vart kom besiktningsman ifrån.
 
Besiktningsman är ju sotarmästaren + en sotare.Beroende på säk sa de att dels : panna kan ej gå i kok på fullt inlägg tankarna är förstora, 2 st säkerhetsventiler 1 på panna 1 på exp kärl, UPS, överhettningsskydd, självcirkulation via laddomat 21. Det SYRen gör egentligen är att den kyler pannan och spyr ut en massa vatten. Vad kan hända.... Jo jag vet att pannan kan explodera men det vill ganska mycket till och en okunnig eldare. Till och med mina ungar och frugan kan elda i pannan utan att den exploderar. En fråga: är du polis....
 
silversmeden skrev:
En fråga: är du polis....
klockrent.

har har faktist enbart säkerhetsventil och fläktstopp.
men ska byta ut laddomat 10 mot laddomat 21 vid något tillfälle.

har inte haft besiktning ännu.sotarn sa att dom kan notera att värmesystemet är ombyggt vid nästa brandinspektion.
 
Tycker detta är ett ganska intressant ämne ska starta en tråd. Nu spårade det ur lite, TS frågade ju inte om SYRens vara eller inte vara.
 
silversmeden skrev:
Besiktningsman är ju sotarmästaren + en sotare.Beroende på säk sa de att dels : panna kan ej gå i kok på fullt inlägg tankarna är förstora, 2 st säkerhetsventiler 1 på panna 1 på exp kärl, UPS, överhettningsskydd, självcirkulation via laddomat 21. Det SYRen gör egentligen är att den kyler pannan och spyr ut en massa vatten. Vad kan hända.... Jo jag vet att pannan kan explodera men det vill ganska mycket till och en okunnig eldare. Till och med mina ungar och frugan kan elda i pannan utan att den exploderar. En fråga: är du polis....
Kanske är godkänt med ups har ingen koll men är bara skitsnack att det skulle bero på vem som eldar lägger du i fullt och strömmen går kommer pannan troligtvis att koka för den hinner inte ladda över till acken tillräckligt fort men du kanske stoppar i en par vedträn i taget så du är säker men se till att ungarna och frun gör det också för om pannan kokar och dom är i närheten när säkerhetsventilen öppnar kommer dom troligtvis att bränna sig rejält som du säkert vet kan vatten under tryck vara över 100 grader utan att koka men vad tror du händer när säkerhetsventilen släpper ut 110 gradigt vatten i pannrummet . Syr ventilen är inte till för att om en okunnig eldare fyller för mycket i slutet av eldningen det brukar pannans säkerhetssystem klara om man eldar mot acktank. Var och en gör naturligtvis hur man vill med syrventil den kostar en slant och pannan måste ev kompletteras med kylslinga men att rekomendera andra att strunta i den för att man påstår att den inte funkar eller är för snål är dumt. Jag jobbar inte som polis vad jobbar du med ?
 
Tycker det börjar spåra ur, jag drar...
 
Har läst på en del och blir bara mer förvirrad. Jag gilla att såga, klyva och elda, inte doktorera i rörmokeri. Vedeldning kanske inte är nått för mig =)

Hur som helst, några nya frågor:

Jag ska altså ha anläggningen i separat byggnad som är ca 1m lägre än bostadshuset, kan jag då ha öppet system som jag märker att 90% av er föredrar?

Jag har kollat lite på länkarna Anders_Hansson postade om varmvattenautomatik. Hur funkar detta? Slipper man helt varmvattenberedare då? Jag förstår att skiktningen i tanken inte blir lidandande iallafall då man inte har någon vvb i tanken? Eller har jag fattat fel igen?
 
Det borde gå att köra öppet system ändå om jag har fattat rätt. Hamnar kärlet bara över det översta elementet i huset så ska det funka.
Går det inte att göra så finns det hopp ändå. Detta om du har en gammal hederlig cirkulationspump med fasta effektlägen. Det du får göra då är att ha en strypning på returen från elementen för att bygga upp tryck i radiatorkretsen med. Pumpen får helt enkelt bygga upp ett tryck. Placerar du kärlet så högt du kan så behöver du inte strypa så mycket.
Nackdelen kan ju vara att det går åt lite mer pumpeffekt för att bibehålla samma flöde. Men det blir ju inte mycket om du bara behöver höja trycket med kanske en eller två meter, alltså 0,1 till 0,2bar.

Detta blir lite som ett övertrycksfritt system när det gäller radiatorkretsen. Läs på lite där.

Jag kan vara ute och cyklar, men jag tror det ska fungera.

Mvh Gordon
 
Okej då finns det lite hopp iallafall.
Problemet är bara att jag inte kan se hur jag skulle få plats med ett 300L vattentank ovanför översta elementet. Kan man placera exp kärlet i bostadshuset, alltså inte i samma byggnad som tank och panna?

Jag är inne på att skippa vvb i tanken också. Tankens pris borde då kompensera inköp av TVA. Kan man placera tva i källaren på bostadshuset, alltså efter 20m kulvert?

Hur funkar TVA, vart lagras tappvarmvattnet?

Övertrycksfritt verkar intressant men än mer invecklat.

Ang rektangulära tankars hållbarhet, läste i annan tråd att rektangulära tankar inte tål trycket från slutet system?
 
ma skrev:
Jag har kollat lite på länkarna Anders_Hansson postade om varmvattenautomatik. Hur funkar detta? Slipper man helt varmvattenberedare då? Jag förstår att skiktningen i tanken inte blir lidandande iallafall då man inte har någon vvb i tanken? Eller har jag fattat fel igen?
Ja du har inget i tanken som stör siktningen.
Varmt vatten ut i toppen på tanken och kall retur in i botten på tanken.
Växlingen sker utanför tanken. Genialiskt :)
http://www.nn-energy.se/produkter/tappvattenautomat.php
 
ma skrev:
Ang rektangulära tankars hållbarhet, läste i annan tråd att rektangulära tankar inte tål trycket från slutet system?
det finns rektangulära som byggs för att klara trycket. Man svetsar in balkar som stadgar konstruktion - mer jobb vid tillverkning och blir dyrare än runda.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.