D09
Gott.. virke beställt till en förhoppningsvis 11x4 meters altan. :)
 
D09
Kan man fästa inre bärlina varsom på panelen eller behöver man hitta en regel?

Regeln är väldigt långt ner på panelen. Kanske risk för panelen att spricka.

Är det brukligt att förborra isåfall?

Idag kom iaf virket så man ska väl börja så smått snart :)
 
  • Husfasad med vit panel och stegar, fråga om fästning av bärlina, med skog och sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit panelvägg nära marken med synlig regel längst ner, omringad av grus och lite vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Påbörjat altanbygget med super-nisse till hjälp :)

Jag spikade fast inre Bärlina i altan. Bör man skruva också? :/ ( spikade i panelen alltså )

Kanske lite udda men började uppifrån och ner ;)

Gjorde inre Bärlina, ram runt med tillfälliga stöttor och sedan några tvärgående reglar. Sedan undre Bärlina som nyptes fast i konstruktionen dvs hängandes och därefter grusa till och plattor som sedan reglar som stöttes emot för att bli stolpar.

Nu åker säkert någon altankunnig från forumet hem till mig för att leverera en örfil och såga sönder konstruktionen ;)

Den verkar stabil än så länge :)

Insåg att jag haft otur när jag räknade ihop virket. Bommade längden på 2 meter..

Förmodligen mitt undermedvetna som ville ha virke över till kommande flytbrygga.

Kvar nu är det bökiga med höjder. Dvs ca 70% av stommen är gjord men resterande 30 lär ta minst lika lång tid så ikväll eller imorgon får jag nog resta upp byggställningen där.
 
  • Laserstråle markerar altanens inre bärlinje mot husvägg under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av altanstomme med träreglar och tillfälliga stöttor, utsikt och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig stomme till en altan under konstruktion med verktyg och material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjad träram för en altan med bärlinor och stolpar, placerad på betongplattor, bredvid en vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis konstruerad träaltan med bärlinor och tillfälliga stöttor intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av träaltan med bärlinor och tillfälliga stöttor på en grusad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut det där! :)

Tänkte följa upp denna diskussionen genom att försöka ta upp tråden igen; att få dig att göra andra/fler saker än de du tänkt dig... :) Jag tycker det saknas en altandörr på den väggen där du bygger just nu... :p
Håller du med? :rofl:
 
  • Gilla
raggartejpen och 1 till
  • Laddar…
D09
T tobbbias skrev:
Ser bra ut det där! :)

Tänkte följa upp denna diskussionen genom att försöka ta upp tråden igen; att få dig att göra andra/fler saker än de du tänkt dig... :) Jag tycker det saknas en altandörr på den väggen där du bygger just nu... :p
Håller du med? :rofl:
Faktiskt ha ha ha

Hörde jag altandörr och uterum? ;)
 
  • Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
D09
Tar sig sakta.

Kör med fris. Tur att jag räknade fel när jag beställde materialet för det verkar gå åt ändå :)
 
  • Grundkonstruktion av trästolpar och bjälklag i ett pågående byggprojekt, stöds av fristående grå betongplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggkonstruktion av en ny trädäck ramverk bredvid ett hus med verktyg och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som bygger trätrall bredvid hus, med delvis lagda plankor och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råbygget av en träterrass med staket och utsikt över ett skogsområde och en sjö i disigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ska du inte ha någon snesträva under mellan stolparna?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
N Noseone skrev:
Ska du inte ha någon snesträva under mellan stolparna?
Du menar som en regel som kryssar mellan stolparna?

Jo. Varit inne på det. Kanske är en bra idé?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Risk för svaj annars.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
D09
N Noseone skrev:
Risk för svaj annars.
Den risken vill jag inte ta :)

Tack för tipset :)
 
J
D09 D09 skrev:
Du menar som en regel som kryssar mellan stolparna?

Jo. Varit inne på det. Kanske är en bra idé?
Någon som kan räkna på det kanske kan ge svar på exakt hur mycket kraft som går på den nedersta franska skruven med en hävarm på 3m om allting skulle börja röra sig framåt :) Ser framför mig att allting bara lägger sig framåt, eller i sidled för den delen.

Snyggt jobbat i övrigt, kommer att bli super!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
J Jotsat skrev:
Någon som kan räkna på det kanske kan ge svar på exakt hur mycket kraft som går på den nedersta franska skruven med en hävarm på 3m om allting skulle börja röra sig framåt :) Ser framför mig att allting bara lägger sig framåt, eller i sidled för den delen.

Snyggt jobbat i övrigt, kommer att bli super!
Vi skojade lite om det idag när vi stod uppepå och la trallen. Vafan gör vi om skiten lägger sig ;)

Får bli en pulkabacke :crysmile:

Jag har kompletterat Bärlinan i väggen med skruv men anar viss mellanrum. Kan vara så att det alltid varit där men jag noterade det först nu.

Men. Hur kan man förstärka dragkraften utåt? Dvs skiten inte släpper från panelen?
 
J
D09 D09 skrev:
Vi skojade lite om det idag när vi stod uppepå och la trallen. Vafan gör vi om skiten lägger sig ;)

Får bli en pulkabacke :crysmile:

Jag har kompletterat Bärlinan i väggen med skruv men anar viss mellanrum. Kan vara så att det alltid varit där men jag noterade det först nu.

Men. Hur kan man förstärka dragkraften utåt? Dvs skiten inte släpper från panelen?
Riktig killgissning (ja, det är ett ord i SAOL :crysmile:) men borde väl vara tvärslå längst uppifrån från den näst yttersta till längst ner vid plint på den yttersta. För att ta rörelse i sidled kryss i andra riktningen. Riktigt stumt satt. Kraften går då ner i plint en om det rör sig i sid- eller djupled.

Finns säkert problem med sidrörelse för plint också som är mindre bra i längden.

Observera bara att detta inte är någonting jag kan utan bara chansar hej vilt!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tänk på att sättsanden under dina stenar kan med regnets och tidens hjälp försvinna ner i det grövre lagret av makadam, vilket leder till att du kan få sättningar i regelverket. Har själv råkat ut för samma. Har du möjlighet så lägg markduk under sättsanden för att förhindra att den "försvinner" bort.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
R RH_Garanti skrev:
Tänk på att sättsanden under dina stenar kan med regnets och tidens hjälp försvinna ner i det grövre lagret av makadam, vilket leder till att du kan få sättningar i regelverket. Har själv råkat ut för samma. Har du möjlighet så lägg markduk under sättsanden för att förhindra att den "försvinner" bort.
Tack för tipset :)

Har tyvärr redan kommit förbi det byggstadiet :/
 
  • Gilla
jocke99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.