Tandem musca cacavit
Ser ut som taket behöver en ommålning eller är det bara ljuset som gör att det ser mörkt ut?
Det är ljuset! Taket är fräscht. Håller på att torka av det, samt gnuggar med fläcksuddare från Jula. Konstigt nog finns/fanns det fettfläckar i taket nära spisen, kanske från någon fettexplosion jag inte känner till.

Hörn av ett rum med nytt vitt tak, kontrasterande mörkbrun taklist och vit dörr, belyst av bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan är belyst endast med en bygglampa nära golvet, snett bakom till vänster om kameran. Här ser man att taket är nästan lika vitt som skåpen och det är vitare än vad som framgår av bilden. Dock är taklisten målad med en kritvit fönsterfärg, vilket är för vitt.


Jag hade målat alla lister vita och kanske även taket med samma färg.
Tack för synpunkter! Njaä, säger jag. Taket skulle jag ha målat först i så fall, men det duger gott som det är, om man nu inte vill ha precis samma nyans på listerna.

Jag tycker ofta det blir snyggare när man "sätter ihop" ytor med samma färg, mer enhetligt och ett lugnare intryck med färre och mjukare kontraster.
Tycker jag också. Är inte så förtjust i fondväggar heller, annat än i undantagsfall.

Designmässigt att hålla sig till 4-5 huvudfärger.
Nja, snarare färre. Tar man ton i ton, som t.ex. vitt och grått blir det inte olika huvudfärger dock. Gardinerna är vita just nu i alla fall. Golvet är tänkt att också gå i grått. Velar mellan den ljusa laminatskivan på bild i mitt förra inlägg eller om vi ska ta det betydligt dyrare vinylgolvet, som också är mörkare. Kaklet är svart och listerna nästan svarta, så vi kommer att få 2-3 huvudfärger.

En mycket bra egenskap med den grå väggfärgen är att den kan torkas av med en fuktig trasa. Har redan testat ta bort några mörka fläckar och det gick alldeles utmärkt.
En billig färg inköpt på Ö&B; 2,5 l "väggfärg 07" för endast 129 kr/st. Köpte två. Färgnyansen kallas "granit". Täcker bra, en rollning räckte nästan. Kan rekommenderas än så länge.

Ok, avslöjar min inställning till att måla taklisterna vita: Mycket tveksam.

Dels verkar det som jag måste måla över dem tre gånger för att färgen ska täcka ordentligt.

Dels tycker jag att det ser konstigt ut och är fulare.

Den enda som ännu har sett experimentet av övriga familjen är sonen. Han tyckte det var betydligt fulare än original. Men, vi behöver kanske vänja oss?
 
Redigerat:
Ofta är man smittad av att det ska vara som det varit. Fråga någon som inte är "känslomässigt kontaminerad"
Jag tycker inte det är snyggt med så stor kontrast på listerna, gråa som väggen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Instämmer, det går inte att ha taklister som är vitare än både taket och väggen, utan de bör nog vara antingen som taket eller som väggen.
 
Tandem musca cacavit
Jag tycker inte det är snyggt med så stor kontrast på listerna, gråa som väggen?
Det där med stor kontrast är jag inte med på. Det är som en ram, men funktionen är ju att dölja springor och annat. Ja, grått kanske?

Har idag målat om tak-testlisten till samma gråa färg som väggen. Slänger in en bild imorgon.

Nu är alla väggar målade två ggr. Ser ut så här under arbete:

Kök under renovering med vit skåpinredning, grå väggar, lysrörsarmatur och byggmaterial på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hahaha, man kan tro att jag inte målat nära lampan till vänster. Men den lampan har en låg färg-temperatur av påtvingat EU-byråkratslag


och såhär:

Renoverat kök med nymålade grå väggar, taklist saknas, lång lysrörsarmatur på taket och verktyg på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extraskåp nedtagna. Ifall någon funderar på den väl tilltagna lysrörsarmaturen, så kan jag berätta att köket är vårt ljusterapirum. Trots ynka 72 W med dagsljusrör (6500 K) ger det ca 7000 lumen, dvs nästan motsvarande 10 st. 60 W glödlampor. Trodde inte frugan skulle gå med på det, men det gjorde hon...

Attans vad underarbetet tar tid, vilket alla noggranna känner till. Lagade tre större sprickor samt många andra småfel. Likt förbannat blev det inte tillräckligt bra för min smak. Kruxet är att den nya väggfärgen avslöjar skavanker mer. Det är nog mest jag som lider av det. Får nöja mig med att det ändå blev mycket bättre än innan.

Slutade vela igår och köpte det billigare alternativet gällande golv. Det ser ut såhär med tre skivor i bredd:

Gråa laminatgolvskivor liggande i bredd för att visa mönster och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska lista ut hur jag bäst kapar laminatskivorna för att det ska bli bra, se snyggast ut och med lite spill. Det blir först tvärtom än rekommendationen, dvs vinkelrätt emot mesta ljusinsläppen från fönster, vilket är samma riktning som det nuvarande. Skälen är enkla: Det blir annars en för smal (<5 cm) sista bit, om jag inte klyver i båda golvändarna, samt det blir mer spill.

Imorgon slits det gamla golvet ut och det nya läggs in.

Har även som test köpt nya vita färdigmålade golvlister. Inte dyrare än att måla om, ifall man värderar sin egen tid till >100 kr/h. Får lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd med utfallet.
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Satte upp den testmålade grå taklisten, skjöt in en vit testgolvlist samt la två laminatbrädor av det blivande golvet nära väggen.

Kökshörn med ny grå taklist, vit golvsockel och laminatgolvprov nära ett fönster och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den grå taklisten ser mycket bättre ut än den kritvita. Hur det blir med listerna får nog frugan avgöra. Enklast och snyggast tycker jag originalet är. Hon kommer hem imorgon efter en vecka hos barnbarnen, och uppfräschningen av köket är min överraskning till henne...

I original såg köksgolvet ut som nedan:

Sliten ljusblå plastmatta i ett kök med nya laminatgolvsprover och tak- och golvlist som provläggs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes en sliten ljusblå plastmatta. Taskigt spacklad under dessutom.

Strax ska golvet läggas in. Återkommer med bilder när det är klart.
 
Redigerat:
Snyggt med det gråa tycker jag :)
 
Tandem musca cacavit
Snyggt med det gråa tycker jag
Även jag tycker så. men det ser lite sterilt ut fortfarande, innan lister och annat åkt upp.

Inbillade mig att hinna göra klart golvet idag, men klantade mig ett par gånger, rev upp och gjorde om, så de sista knappa två kvm hanns inte med:

Kök med vita skåp och mörka arbetsbänkar innan lister monteras, en flaska på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Överraskningen gick hem:

Renoverat rum med ofärdigt golv och väggar, vitt bord, svarta stolar och champagneflaska med glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi firar i förskott, trots att denna omgång inte blir klar förrän på måndag. Imorgon vilar jag. Åtminstone en dag i veckan gör jag det. Normalt på lördagar, men förr skulle man snarare tvätta sig på den dagen...

Det blir mörka taklister, dvs status quo. Frugan gillar dem t.o.m. mer än jag. Hur vi gör med golvlisterna, har vi inte talat om ännu.

Fönsterbrädorna, som är spruckna, kom vi överens om att måla vita. Inte kritvita, så ska kolla om jag har en färg med acceptabel/bra nyans av vitt...

Skål!
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Köket är nästan klart. Väggar ommålade, nytt laminatgolv och ny kökskran.

Renoverat kök med vita skåp, mörka arbetsbänkar, nytt laminatgolv och kökskran, och uppfräschade lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet uppe till vänster har återfått sin lucka och mikron flyttats.


Renoverat kök med vita skåp, laminatgolv och en fönsterbräda med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes blev det samma lister igen, fast även de uppfräschade.


Renoverat kök med nytt laminatgolv, vit skåpinredning och utsikt mot fönster med blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visar mer av golvet på ovanstående bild


Närbild på ett nytt ljust laminatgolv med synliga träådringar och plankors förband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av golvplattornas "förband".


Tar nu fyra dagar ledigt från renoveringar. Hälsar på min gamla mor.
 
Tandem musca cacavit
Gjorde en sammansatt före & efterbild:

Före-och-efter-bilder av ett köksrenoveringsprojekt med förändringar i färgsättning och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna är tagna vid olika ljusförhållanden samt inte riktigt från samma plats, men hyfsat lika. På bild syns inte skillnaderna så tydligt som i verkligheten. Slänger in något liknande senare där golvet får en mer framträdande plats.


Det som närmast återstår är att byta köksfläkt samt troligen ta bort kryddhyllan, som både är fult och inte bra för kryddorna.

Nästa vecka jag ska montera loss kryddhyllan och se hur det ser ut bakom. Främsta alternativ är:

Ny fläkt som troligen monteras högre än den nuvarande, för att inte skymma spisen lika mycket

1/ Sätta in ett extraskåp, 28 cm djupt som övriga skåp

2/ Låta kryddhyllan vara kvar och möjligen flyttas uppåt, men sätta en lucka framför

3/ Inget skåp ovanför spisen, utan sätta dit en fläkt med kanalkåpa. Minst troliga alternativet, då det blir minst praktiskt och fulare?
 
Redigerat:
I ditt kök tror jag på alternativ 1, synd att jag inte kan se din före/efterbild. Är bilden .png från datorn eller?
 
Tandem musca cacavit
synd att jag inte kan se din före/efterbild
Jaha, då är det vajsing på bildinläggningen igen. Har fungerat bra ett tag. Försöker igen genom att byta ut den i inlägget ovan. Det gick vägen. Nu syns bilden även på min telefon.

I ditt kök tror jag på alternativ 1
Lutar åt det, men beror lite på hur det ser ut och om jag hittar ett skåp som passar. IKEA går bort enär de endast har 38 cm djupa överskåp. så vitt jag vet.
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
När (ca år 2000) jag köpte spisen och strax efter diskmaskinen var rostfritt populärt. Även jag tyckte det var/är snyggt. När vi (för ca 5 -7 år sedan) köpte ny kyl/frys valde vi vitt. Nu gäller ska vi köpa vitt eller rostfritt? Gäller både spis och fläkt.

Lutar åt vitt, Inte för att rostfritt är fult eller möjligen ur mode, utan för att det är svårt/jobbigt hålla rent och snyggt. Vissa fläckar på rostfritt verkar vara omöjliga att få bort
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Bakom kryddhyllan ser det ut såhär:

Bild på öppet köksskåp som visar ett isolerat rör som löper nedåt och en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret från taket går ner mer än halva skåpet, så ett 60 cm brett skåp är uteslutet för jag kapar inte röret. Däremot kan jag tränga in ett 40 cm brett skåp. Framför rören sätts en smal hylla och en 60-lucka får täcka båda. Någon med bättre förslag?

Frågan är var får jag tag på skåpet och helst utan lucka? Har endast lyckats hitta detta relativt dyra och lite för låga (60 cm) passande skåp (28 cm djup) med en onödig lucka: Nova köksskåp

Tillägg:

Resonemanget ovan om 40-skåpet gäller om jag sätter in en liknande fläkt som den gamla, dvs platt samt med evakueringsrör placerat på höger sida. Dock är jag lite sugen på en fläkt med låg ljudnivå såsom denna: Electrolux EFT6541O. Den bygger ca 44 cm på höjden bakom, så det kan då högst bli fråga om ett ca 40 cm högt skåp bakom och då kan det kanske lika gärna vara?
En annan nackdel är att dess evakueringsrör är placerat på vänster sida. Usch!

Så en före-efterbild till, denna gång med fokus på golvet:

Före och efter bilder av ett kök, vänstra sidan före renovering med trägolv och högra efter med grått laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före-bilden blir i sämre dager pga att listerna är nedtagna, samt sämre ljus.
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Det är ganska många som läser denna tråd, men ytterst få som kommenterar. Kanske har jag varit otydlig eller upplevd som "fientlig" mot förslag till ändring, så att folk drar sig? Det är dock inte främst jag som ska övertygas till att ändra de mörka inslagen, utan frugan. Hon gillar det mer än jag.

Kan ta kaklet i köket som exempel. Visst tycker jag det är snyggt, men det är opraktiskt ur ljussynpunkt. Föreslog henne att jag sätter ljusgrå kakeldekor över åtminstone översta raden, men gärna även en rad till. Det var hon med på i förrgår, men verkar nu vara emot även det. Delvis beror detta motstånd från henne på att hon prioriterar bastun i källaren, vilket inte jag gör...

Så behöver även lite hjälp med argument mot frugans motvilja till förändring till det bättre. Förändring till det sämre vill främst våra fiender.

Idag blev jag tvungen att göra om kökskran-inkopplingen, med lin och gängpasta. Det läckte med gängtejp...

Passade på att snygga till under diskbänken och målade bakväggen vit. Vattenledningarna var inte ens fastsatta. Det dunkade i rören när diskmaskinen gick förr. Det försvann med fixeringen, vilket jag hoppades på.

Under diskbänken nu:

Välorganiserat rörsystem och kulventiler under diskbänk i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte in kulventiler. Man ska inte behöva stänga av vattnet för hela huset om något går på tok eller behöver bytas. Attan att jag inte tog en bild innan. Det såg och var illa...

Fläkt beställd och hoppas den kommer snart. Det blev en sådan:

Cylinda Exklusiv köksfläkt med knappar och ventilationsgaller.

Dvs en Cylinda Exklusiv. Nästan exakt lika i mått som den nuvarande och lättrengjord.

Spisen blir inte en induktion. Fetbort med att elektriker skulle anlitas. Varför i helskotta finns det inte ens en induktionspis för 400 V med perilexkontakt?

En av fördelarna med kompletta spisar är att det bara är att plugga i kontakten när man behöver/vill byta spis.
 
Redigerat:
Har du tätat under rören och avloppet under diskhon? Det ska rinna ut från skåpet mot luckorna inte kunna rinna neråt och skada golv mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.