Terass mot norr är inte kul alls. Sovrum mot söder avhjälps med ett någorlunda stort takutsprång och markiser. Annars är öst/västlig orientering bra tycker jag. Vi har garaget mot söder, badrummet mot norr, hälften av sovrummen plus vardagsrummen åt väster och resten av sovrummen och köket åt väster.

Trevligt att sitta på "köksaltanen" med frukost, förmiddagsfika och lunch, på eftermiddagen och kvällen sitter man på andra sidan och ser solnedgången.

Jag tycker inte du behöver STÖRRE klädkammare i sovrummet, men bredare, så att du kan utnyttja båda väggarna för förvaring, dvs den behöver vara ca 180-200 cm bred, 60+60 för garderob och 60-80 för att röra sig på.
 
Vilka yttermått har tomten? Rektangelns höjd och bredd, alltså.
 
fifo115 skrev:
Jag ser än sålänge inte hur jag kan planera föräldradelen bättre, förstår tyvärr inte dina kommentarer, gaia. Att man ser tvättstugan när man har gäster ser jag inte som något problem, den är ju stängd när man har fest, så funkar det iallafall i vårt nuvarande hus.
ser du ingen problem med det så har du ingen problem :). Jag skriver bara att jag tycker att en minikoridorr med 3 styck synliga dörrar blir sällan ett dekorerande inslag i en vägg. Jag skulle också vilja passera mer diskret mellan bad och sovrum och slippa tillfälliga åskådare. Jag är ju aldrig till min fördel innan jag har duschat och fått håret på plats :).
gaia
 
Lite redigeringar. Skjutdörrar barnavdelning samt mot föräldradelen är inte alls fel. Annars gillar jag öppet så mycket som möjligt men i detta fall förstår jag att det är praktiskt mot barnrummen samt betydligt snyggare att ha en dörr mot föräldraavdelningen, tack gaia o övriga.

Vet ännu inte var badrumsdörren ska sitta men satte tillbaks den till vardagsrummet igen, men fortfarande inte säker på denna placering.

Jag ska ta i med takutsprång runt huset.

Kan man nu egentligen ta bort dörren till tvättstugan och ha helt öppet där ?
 
  • 1 planshus ver 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
fifo115 skrev:
Vet ännu inte var badrumsdörren ska sitta men satte tillbaks den till vardagsrummet igen, men fortfarande inte säker på denna placering.
Kanske om du tänker en scenario: man sitter i vardagsrummet och försöker ta det lugnt/se på tv och det är trafik mellan barnrum och badrum. Det enda fördelen jag kan se är att man kan tydligt höra om barnen tvättar händer efter toabesök.
Vet ej hur gamla dina barn är men kanske kan du fråga dom? Jag vet i alla fall vad en tonåring skulle välja :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag vet bara en sak. Den dagen jag bygger mitt sista hus, kommer den att vara byggt i 2 avdelningar. Med ett stort vardagsrum/kök i mitten. Mitt sovrum ska vara ca 20 kvm med egen WC med både dusch och badkar.
För barnen / i mitt fall gäster blir det typ 2 sovrum med ett gemensamt badrum och allrum modell 20 kvm. Med möjlig avskillning från det stora vardagsrummet via skjutdörrar.

Dubbel garage med tvättstuga/förråd. Stor garderob utrymme i ansluttning till detta. Samt ett litet WC i hallen.
 
Gaia, jag är småbarnsförälder och mitt hus idag passar bra för det. Men detta huset ska jag bli gammal i och det ska passa tonårs-familjen. Se ny version med "öppen" tvättstuga.
 
  • 1 planshus ver 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker badrummet är lite onödigt stort och skulle fundera på att göra den mindre och tvättstugan större. Klädkammaren och sovrummet bytte jag plats på för att få en bättre möblering, men att garaget då ligger vägg-i-vägg kan ju bli en onödig störning. Till sist gjorde jag också ett exempel på hur det andra badrummet kan placeras för att få det lite mer privat, om det är bättre eller inte låter jag vara osagt.
 
  • namnlös.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Apollonias förslag tycker jag ser jättebra ut. Det är säkertvanligt att tonåringar för oväsen ivardagsrummet när föäldrarna försöker ta det lugnt i sovrummet, att ha klädkammaren som extra ljuddämpare däremellan är bra Lösningen med en "smätt" utanför badrum/gästrum är också bra, och tvättstugan blir mycket bättre med plats på båda sidor än som långsmal korridor.

Möjilgen skulel mn tänka på det jag sade om att bredda föräldrasovrummets klädkamamre så att den rymmer dubbel förvaring. Isåfall kan den delas i två klädkammare, halva till sovrummet och halva med ingång från korridoren för förvaring av handdukar, lakan och sådant.
 
Jag löser oväsen med att sätta 200 mm stenväggar + att det är två dörrar till sovrummet.

Att minska stora badrummet är helt genialiskt. Tack för detta tipset.

Tror dock jag behåller lösningen i barnavdelningen, gaias lösningen tycker jag än sålänge är bäst.

Mycket trevligt att du ritade dit trädäck runt huset, då kan man njuta ännu mer av solen. Dock är jag frågande till dörr ut från sovrummet. Vi har det inte i vårt hus idag och jag saknar det inte. När man går upp på morgonen går jag efter toabesöket direkt till köket för att göra frukost och sedan ut på terassen. Att kunna mörka sovrummet är viktigast för oss och därför sätter jag ett vanligt fönster i sovrummet tills någon kan övertyga mig om att glasdörr är bäst .... :)
 
  • 1 planhus ver 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha mörkläggning som argument för att inte ha altandörr håller ju inte, det finns mörkläggningsgardiner som är långa nog för dörrar. Men att ha altandörr i sovrummet är ändå inte så lyckat tycker jag. Vi hade det och det blir väldigt skräpigt i sovrummet då när man går ut och in den vägen.
 
Det blir ändock mindre ljus som sipprar in om man har fönster. Dock har vi idag rullgardiner från ikea som kanske inte är de bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.