L Liteavvarje skrev:
Det är inte fel med lyse , men för min egen del är det inte snyggt med upp och nedljus
Instämmer helt med Liteavvarje i den analysen!

För att uttala mig bryskt (nu kommer väl varningarna att hagla) så tycker jag att sådan "fasadbelysning" ser ut som den enklaste, minst estetiska formen av effektsökeri.
En jämnt färgad vägg, med 6, 8 eller tio ljusfläckar, vilka varken ger väggen rättvisa eller lyser upp omgivningen :rolleyes:

Nej sätt upp vanliga utelampor, som lyser upp entré, gångväg och lite av omgivande mark, samt naturligtvis lite av huset också, eller sätt några lyktstolpar som lyser upp den tydligen becksvarta vägen till husets entrédörr.

Så här ungefär gjorde man i alla fall förr (och så har jag gjort):
Svart, klassisk utomhusvägglampa med synlig lampa och böjd arm på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ett klart vettigare alternativ.
 
harry73
Jag bor på landet och hos oss är det också becksvart på vintern. Utebelysning vid entrén använder vi så lite som möjligt för att undvika att man släpper in massor insekter när man öppnar dörren. Jag är dock sugen på att lysa up ett träd och sidobyggnader. Fördelen är att man ser det inifrån och man håller insekterna borta
 
Tackar för input, det blir neråt lysande lampor, vilket kommer att belysa både en del av fasaden och gången runt huset.

2 eller 3 på gaveln och två på balkong och ovan veranda.

Samt ett entretak med belysning.

Tänker mig hänga upp billiga ficklampor dom test under vintern( vi bor inte i huset).
 
L
K Krypstocken skrev:
Tackar för input, det blir neråt lysande lampor, vilket kommer att belysa både en del av fasaden och gången runt huset.

2 eller 3 på gaveln och två på balkong och ovan veranda.

Samt ett entretak med belysning.

Tänker mig hänga upp billiga ficklampor dom test under vintern( vi bor inte i huset).
Oxå ett sätt att se hur det ser ut :), alla sätt är bra utom då dåliga :)
 
Fairlane
I vårt hus har en tidigare ägare kopplat in så att utebelysningen automatiskt går igång när det är mörkt. Det går att slå av med en strömbrytare. Det jag tycker är lite synt är att samtliga lampor runt huset går på samma strömbrytare. Jag skulle gilla möjligheten att släcka ner ena sidan av huset. Skulle jag bo som ni, så skulle det vara ännu mer intressant för att se stjärnor etc.
 
L
Har du rör i väggarna går det att dra i en till ledare , för en sådan funktion som du verkar villa ha , kan fixas för vardera sida av huset kanske , men är ett el-gubbejobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.