skydiver skrev:
Ventilation och vatten känns inte som några kostnadsdrivande poster i sammanhanget. En extra toalett i sig kostar ju däremot pengar, men jag gillar tanken på en ren "gästtoalett" i entrén.
Men som du säger, den låser upp planlösningen också. Måste rannsaka mig och fundera lite till där.
Lite sent svar, men det kan det bli. Med lång rördragning för frånluft till denna toa, där du behöver ett ensamt spirorör gör att flödena i systemet måste dimensioneras för det. Det i sin tur för med sig ett större aggregat med högre kapacitet, fler ljud-dämpare och svårare att få systemet tillräckligt tyst.

På vattensidan vill man gärna ha varmvattencirkulation om man ska tvätta händerna i annat än kallvatten. Också kostnadsdrivande.

Både punkterna upplever jag i mitt eget hus där vi placerade en ensam toa långt ifrån "allt annat".
 
Mainstream skrev:
Lite sent svar, men det kan det bli. Med lång rördragning för frånluft till denna toa, där du behöver ett ensamt spirorör gör att flödena i systemet måste dimensioneras för det. Det i sin tur för med sig ett större aggregat med högre kapacitet, fler ljud-dämpare och svårare att få systemet tillräckligt tyst.

På vattensidan vill man gärna ha varmvattencirkulation om man ska tvätta händerna i annat än kallvatten. Också kostnadsdrivande.

Både punkterna upplever jag i mitt eget hus där vi placerade en ensam toa långt ifrån "allt annat".
Ventilationen är väl dimensionerad redan, och likaså VVC. Jobbar som VVS-konsult, så detta är redan med i tankarna. :)
 
Efter att ha spenderat påsken på Åland, där tid även spenderades på min tomt för att fundera mera över placering samt även lite grävande gjordes för att kolla markförhållanden, har jag ritat vidare på huset.

Har provat flytta ut all teknik förutom FTX-agreggatet till garaget (FTX-agreggatet får ändå plats på en vägg) och på så vis friat upp lite yta i huset. Detta i kombination med att jag insåg att min bastu var alldeles för djupt ritad gjorde att hela delen vid bastu/omkl/tvätt har fått sig en genomgång. Stora sovrummet ritade jag om så att det fått en klädkammare istället för lösa garderober i rummet. Dessutom provade jag göra ett litet utskjut i fasaden vid köket för att få lite mera liv i huset utifrån.

Ytterligare en justering var vägen in på tomten. Då det redan finns en skogsväg längs norra/östra tomtgränsen som jag har vägrätt till så tänkte jag att man borde använda sig av den vägen istället för att bygga en ny väg på tomten. Därför flyttades garaget också.

Byggahus v3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt v2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte flytta ut dörren till omkl./bastu mot köket ist så att den inte är i vägen när den står öppen?

dörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Nu ser det mycket trevligare ut. Testa att byta plats på garderoben och sängen i sovrum 1.Tror det blir mycket spring med kläder och skönast att ha garderoben närmast dörren.
 
SSSS skrev:
Varför inte flytta ut dörren till omkl./bastu mot köket ist så att den inte är i vägen när den står öppen?
Bra fråga. Min magkänsla gillar inte det lika mycket! :p Spontant gillar jag att man endast behöver öppna en dörr om man kommer från tvätt/städ (ska ut med dammsugare i huset, eller bär tvätt) och att dörren in till omkl/bastu blir en naturlig gräns för våtrummet. Speglar man dörren så att den öppnas "uppåt" är den ju inte i vägen i omkl/bastu när den står öppen, så det känns bättre!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Köket/vardagsrummet ser väldigt mörkt med så få fönster, är lite slöseri att lägga biorummet på gaveln där det finns möjlighet till många fler fönster. Det känns även som att biorummet inte kommer användas om en av er har gäster över på några timmars bastubad när man måste gå igenom omklädningsrummet/duschen för att komma dit. Och med tanke på hur stort biorummet är vore det smartast att placera det så att det går att dela av till två sovrum till, även om ni inte vill göra det kan det vara bra vid en försäljning.
 
Ett hus med planlösning ritar man utifrån tomtens förutsättningar. Dessa förutsättningar beror - i sin tur - på bland annat grannskapets nuvarande och framtida markanvändning. Innan man ritar ett streck på denna fastighet skulle det vara intressant med svar på några frågor, som verkar lite bortglömda.

Var lantmätaren berusad? Eller - allvarlig talat - hur har man tänkt sig att angränsande mark runt tomtens ska användas - nu och framöver? Hur vill ni använda tomten? Är den helt plan? Finns det utsikt åt något håll? Hur motiverar du byggnadernas placering?
 
billy_baver skrev:
Var lantmätaren berusad? Eller - allvarlig talat - hur har man tänkt sig att angränsande mark runt tomtens ska användas - nu och framöver? Hur vill ni använda tomten? Är den helt plan? Finns det utsikt åt något håll? Hur motiverar du byggnadernas placering?
Ha ha, vad får dig att tänka att lantmätaren var berusad? :)
Söder om tomten är det drygt en kilometer åkermark, österut ett par hundra meter skog, och i alla nordliga riktningar är det ett par hundra meter åkermark. Finns inga (kända) planer på vidare bebyggelse.
Tomten är som högst där jag placerat byggnaderna, och sluttar långsamt neråt norrut med kanske 2-3m, och söderut är det en liten dipp på runt 1.5m för att sedan gå plant mot åkern. Byggnadernas placering motiverar jag med att utsikten söderut är vad jag gillar mest. Vridningen jag gjort är för att få lite mera västerläge på altanen med kvällssol så länge som möjligt. Garaget står så att det är enkelt att komma till från infarten samt att det inte ska synas så mycket från något fönster.

Omra?de.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Apollonia skrev:
Köket/vardagsrummet ser väldigt mörkt med så få fönster, är lite slöseri att lägga biorummet på gaveln där det finns möjlighet till många fler fönster. Det känns även som att biorummet inte kommer användas om en av er har gäster över på några timmars bastubad när man måste gå igenom omklädningsrummet/duschen för att komma dit. Och med tanke på hur stort biorummet är vore det smartast att placera det så att det går att dela av till två sovrum till, även om ni inte vill göra det kan det vara bra vid en försäljning.
Hmm, jag tänker mig att med ett fönster åt norr och de stora glaspartierna i söder borde hela vardagsrummet/köket bli väldigt ljust, du tror inte på det?
Biorummet är knepigt, det har jag tyckt från början. När jag försöker tänka hur vi rör oss och hur vi lever så har jag känt att det varit en bra kompromiss. Jag vill gärna ha både biorum och bastudel väl avskilt från sovrummen, och då har detta känts lämpligt. Har funderat på om man skulle kunna flytta runt rummen i hela bastu/bio/tvätt-delen av huset och uppnå ett bättre resultat, men jag har inte sett någon bra lösning.
 
ddd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något åt det här hållet hade jag tänkt mig. Ljust vardagsrum/kök och rätt avskilt biorum som ändå går att göra om till sovrum ganska enkelt. Nu blev det säkert större än det ursprungliga och med fler korridorer men en tanke om hur utformningen skulle kunna ändras och rummen placeras.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Apollonia skrev:
Något åt det här hållet hade jag tänkt mig. Ljust vardagsrum/kök och rätt avskilt biorum som ändå går att göra om till sovrum ganska enkelt. Nu blev det säkert större än det ursprungliga och med fler korridorer men en tanke om hur utformningen skulle kunna ändras och rummen placeras.
Imponerande klipp-och-klistrajobb du gjort! Det uppskattas! :) Jag blev inte eld och lågor över ditt förslag direkt, men en del intressanta tankar väcktes.
 
Din byggnad sträcker sitt plan över cirka 22 x 11 meter. Det är en ansenlig vidd med tanke på tomtens sluttning. Har du ritat upp några elevationer med fasaderna relaterade till den naturliga marknivån?
 
billy_baver skrev:
Din byggnad sträcker sitt plan över cirka 22 x 11 meter. Det är en ansenlig vidd med tanke på tomtens sluttning. Har du ritat upp några elevationer med fasaderna relaterade till den naturliga marknivån?
Nej. Har ingen jättekoll på marknivåer utöver det jag varit där och tittat. Ska röja en del skog och sedan ta dit en kille som ska mäta in tomten ordentligt åt mig. Magkänslan när man är på plats är dock att det inte ska vara några problem att få till en schysst yta att bygga på. Underlaget känns väldigt bra också.
 
Apollonia skrev:
[bild]

Något åt det här hållet hade jag tänkt mig. Ljust vardagsrum/kök och rätt avskilt biorum som ändå går att göra om till sovrum ganska enkelt. Nu blev det säkert större än det ursprungliga och med fler korridorer men en tanke om hur utformningen skulle kunna ändras och rummen placeras.
Snyggt och bra genomtänkt! Skulle kunna flytta in direkt. Barn / vuxendel bra separerade, mindre spring med tvätt genom huset, härlig sällskapsdel med kök i centrum. Tummen upp även om det inte helt faller byggaren i smaken. Vad är det för planeringsverktyg ni använder? Sugen på att göra en ombyggnadsskiss på mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.