Hej Byggahus!

Mitt första inlägg här, efter har lurat runt i skuggorna i ett halvår.

Backstory:
Jag är en ålänning i exil som nu när jag passerat 30 börjat längta tillbaka till öriket. Länge haft en dröm om att bygga ett eget hus, och möjligheterna att göra detta på Åland är för mig bättre än här i Sverige.
Förra sommaren dök det upp en tomt till salu väldigt lägligt som råkade vara granntomten till min bäste vän, och helt plötsligt var jag då tomtägare! Sen dess har jag funderat fram och tillbaka och planerat en del.

Planerad byggstart "så fort som möjligt" beror på omständigheter såsom att få jobb och att min tjej får jobb. Men, lika bra att drömma och planera långt på förhand än alldeles för sent!

Drömmen:
Några saker som är viktigt för mig rent generellt är:
-Möjligheten för mig att bygga så mycket som möjligt själv (tycker det är jättekul, och drömmen är att bygga huset själv, inte få det byggt)
-Huset behöver inte se så häftigt ut på utsidan. Jag är mera för enkla och praktiska (och billiga) lösningar.

Saker som är viktiga för mig vad gäller huset:
-Stort garage, då jag gillar att hålla till där.
-Hemmabio väl avskild från sovrum, då vi tittar väldigt mycket på film och serier.
-Ingen jäkla köksö.
-Gästtoalett i anslutning till entrén.
-Skilt badrum i anslutning till master bedroom.
-Rejäl bastu med fönster ut mot gården och möjlighet att enkelt ta sig utomhus.

Utsidan av huset har jag inte fokuserat alls på utöver att ge det en form. Det estetiska får någon mera lämpad för uppgiften ta hand om. Jag har tänkt ta lite hjälp av arkitektvänner när det blir mera aktuellt.

Med dessa saker i åtanke, samt en tanke om att det är bra att planera för två barn, har jag till slut hamnat i vad jag presenterar för er här nedan. Jag känner att det fortfarande finns mycket förbättringspotential men att jag själv fastnat i mitt huvud, så därför tar jag gärna emot feedback och bra idéer från er!

Flygfoto.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag inget proffs men huset ser trevligt ut. Det enda jag spontant ser är att vardagsrummet blir lite svårmöblerat om man vill ha det som umgängesrum. I och med att ni har både ett hemmabiorum och barnrum som lämpar sig för tv-tittande kanske planeringen av vardagsrummet skulle kunna förändras utan en tv-hörna?

Lycka till!

/Krille
 
Toalett vid spa/bastu avdelningen verkar saknas. Blir då totalt 4 toaletter om du inte skall ha en 5e i garaget..
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Nu är jag inget proffs men huset ser trevligt ut. Det enda jag spontant ser är att vardagsrummet blir lite svårmöblerat om man vill ha det som umgängesrum. I och med att ni har både ett hemmabiorum och barnrum som lämpar sig för tv-tittande kanske planeringen av vardagsrummet skulle kunna förändras utan en tv-hörna?

Lycka till!

/Krille
Japp. Vardagsrummet är något jag inte är helt nöjd med. Tidigare livade fasadväggen för kök/vardagsrum med väggen till sovrum 2, för att sedan göra ytterligare ett hörn in till bastun, men jag tyckte det blev för många vinklar då.

Mr9 skrev:
Toalett vid spa/bastu avdelningen verkar saknas. Blir då totalt 4 toaletter om du inte skall ha en 5e i garaget..
Ett ickeproblem i min värld. Men sen vet jag inte om du var sarkastisk eller ej.
 
Boyta och budget? Känns som långt överhäng på takfoten, 50cm? Nära havet?
 
Skippa toan nere till höger. Det ger dig ett par fördelar:

- Mindre rördragning för ventilation (lång väg för frånluften till FTX-aggregatet) och vatten
Du nämner billigt i texten. Det blir en dyr toa det där och onödig. Det finns en vid entrén ett par meter bort.

- Enklare att ändra runt planlösningen för vardagsrum och allrummet innanför
Känns inte helt genomtänkt. Utan toan får du fler möjligheter.
 
Jonatan79 skrev:
Boyta och budget? Känns som långt överhäng på takfoten, 50cm? Nära havet?
Boytan är ungefär 220kvm som det ser ut nu. Budget på runt 3 miljoner, och då får man se hur långt man kommer på garaget på den summan.
Just nu är taket ritat med 50cm överhäng jo. Utvändigt är långt ifrån genomtänkt, jag tycker dock att det är ganska charmigt med ordentligt överhäng och så skyddar det lite grann från sol och regn.

Mainstream skrev:
Skippa toan nere till höger. Det ger dig ett par fördelar:

- Mindre rördragning för ventilation (lång väg för frånluften till FTX-aggregatet) och vatten
Du nämner billigt i texten. Det blir en dyr toa det där och onödig. Det finns en vid entrén ett par meter bort.

- Enklare att ändra runt planlösningen för vardagsrum och allrummet innanför
Känns inte helt genomtänkt. Utan toan får du fler möjligheter.
Ventilation och vatten känns inte som några kostnadsdrivande poster i sammanhanget. En extra toalett i sig kostar ju däremot pengar, men jag gillar tanken på en ren "gästtoalett" i entrén.
Men som du säger, den låser upp planlösningen också. Måste rannsaka mig och fundera lite till där.
 
Hejsan! Gillar framför allt fönsterna vid köksbordet, känns som om det kommer bli en härlig, ljus plats och fint blickfång när man kommer in genom ytterdörren. Fint också att fönstret i bastun är riktad mot väst, så man kan sitta och se solen gå ned i bastun. Jag själv börjar alltid med just det, väderstrecken, när jag planerar ritningar. Min första spontana tanke är därför att spegelvända huset så att det blir en härlig uteplats i sydväst och en skyddad vinkel med sol hela dagen! Då hamnar också "master bedroom" mot norr, toppen om man är varm av sig om natten.

En annan tanke är att byta plats på förråd och wc vid entrén, så kan ni klämma in ett fönster på toaletten. Det blir alltid så mycket trevligare känsla med naturligt ljus i badrum.

Annars tänker jag att huset är stort, många ytor är större än vad de "behöver" vara. Behöver ni till exempel ett vardagsrum med två sittgrupper + en sittgrupp i köksavdelningen? Vardagsrummet är väldigt stort, och eftersom ni har en hemmabio behöver ni (kanske?) inte ens en tv där. Tror också att teknikrummet är mycket större än vad det behöver vara, av erfarenhet kommer det nog bara bli en dåligt planerad förrådsyta där det hamnar massvis med flyttkartonger, blir vinförråd etc. :)

Lite andra tips: (1) Ni vill inte ha ett badkar? (2) Bastuavdelningen känns lite felplacerad, känns som den skulle passa bättre intill sovrummet på något sätt (3) Många använder tvättstugan som groventré, förstår inte grejen med att dra in med smutsiga skor bland vittvätten... Ni har så mycket space att ni kan satsa på en enskild groventré!
 
Drömmen ser ut att bli dyr men det blir säkert värt varje ÅJRÅ! 3 kan räcka till huset och garaget om du slavar på hårt själv med X-antal 100 timmar, annars räcker det knappt till huset. Samma tanke slog mig ang storleken. Hur många ungar har ni/ska ni ha? Kanske lite onödigt stort trots allt. Kippis.
 
Jonatan79 skrev:
Drömmen ser ut att bli dyr men det blir säkert värt varje ÅJRÅ! 3 kan räcka till huset och garaget om du slavar på hårt själv med X-antal 100 timmar, annars räcker det knappt till huset. Samma tanke slog mig ang storleken. Hur många ungar har ni/ska ni ha? Kanske lite onödigt stort trots allt. Kippis.
Klarar man sig på 3 miljoner skulle jag inte kalla det dyrt om man jämför med vad man får i och runt storstäderna här i Sverige!
Drömmen är ju som sagt att bygga själv så mycket som möjligt, och kontakter finns det gott om. Sen att det tar tid och blir mycket slit om man ska göra det mesta själv, ja det är smällar man får ta.

Inga ungar finnes i dagsläget, och två tycker jag känns lagom att räkna med. Tycker inte alls att huset känns särskilt stort med två barn, men å andra sidan är jag uppvuxen i stora hus och har vänner med stora hus. Mitt perspektiv kan vara lite skevt.
 
Stinolf skrev:
Hejsan! Gillar framför allt fönsterna vid köksbordet, känns som om det kommer bli en härlig, ljus plats och fint blickfång när man kommer in genom ytterdörren. Fint också att fönstret i bastun är riktad mot väst, så man kan sitta och se solen gå ned i bastun. Jag själv börjar alltid med just det, väderstrecken, när jag planerar ritningar. Min första spontana tanke är därför att spegelvända huset så att det blir en härlig uteplats i sydväst och en skyddad vinkel med sol hela dagen! Då hamnar också "master bedroom" mot norr, toppen om man är varm av sig om natten.

En annan tanke är att byta plats på förråd och wc vid entrén, så kan ni klämma in ett fönster på toaletten. Det blir alltid så mycket trevligare känsla med naturligt ljus i badrum.

Annars tänker jag att huset är stort, många ytor är större än vad de "behöver" vara. Behöver ni till exempel ett vardagsrum med två sittgrupper + en sittgrupp i köksavdelningen? Vardagsrummet är väldigt stort, och eftersom ni har en hemmabio behöver ni (kanske?) inte ens en tv där. Tror också att teknikrummet är mycket större än vad det behöver vara, av erfarenhet kommer det nog bara bli en dåligt planerad förrådsyta där det hamnar massvis med flyttkartonger, blir vinförråd etc. :)

Lite andra tips: (1) Ni vill inte ha ett badkar? (2) Bastuavdelningen känns lite felplacerad, känns som den skulle passa bättre intill sovrummet på något sätt (3) Många använder tvättstugan som groventré, förstår inte grejen med att dra in med smutsiga skor bland vittvätten... Ni har så mycket space att ni kan satsa på en enskild groventré!
Tack för väldigt bra synpunkter! :D

Spegelvändning av huset skulle i mina ögon inte ge någon vinst, då utbyggnaden för sovrummen börjar skymma solen tidigare.

Vad gäller byte av plats på wc och förråd är det något jag funderat på också, men jag kom fram till att jag hellre har förrådet närmare dörren och wc närmare vardagsrum så man minimerar klivandet i eventuell smuts vid entrén, samtidigt som man har nära in i förrådet med tex. barnvagn.

Det stora teknikrummet kan högst antagligen minskas. Jag jobbar dock som VVS-konsult, och vet att om man inte tar i ordentligt från början så blir det allt som oftast ett alldeles för litetutrymme istället! :p

Vad gäller badkar är det något jag inte ser någon större användning av. Har förstått att det kan vara bra när man har småbarn, men jag tänker mig att man kan bada dem i en balja annars. Varken jag eller tjejen badar badkar, och jag tror att jag badat mindre än 10 gånger på de senaste 20 åren.

Bastun tycker jag dock ligger bra i den ändan. Skönt att kunna stoja på och väsnas där utan att störa folk som eventuellt sover eller umgås i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Stinolf
  • Laddar…
Barn älskar badkar, och en jazzuci utomhus bör få plats i budgeten ;)
 
Här kommer Byggahus-version 1!

Har tagit bort toaletten nere mellan sovrummen och flyttat ut master bathroomet så att alla sovrum delar på ett badrum. Att flytta ut fasaden lite vid kök/vardagsrum så att den livar med sovrum 2 och 3 gillar jag, men jag kan inte riktigt se framför mig hur man skulle lösa taket i det fallet... :p

Hus 2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska gästerna sova i barnrummet ?
 
Jonatan79 skrev:
Ska gästerna sova i barnrummet ?
Så hade jag tänkt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.