Har du olika kablar för guide- respektive begränsningskabel? :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du olika kablar för guide- respektive begränsningskabel? :thinking:
Ja, begränsningskabeln är ju blå och guidekabeln gul. Syns på bilden. :rolleyes::crysmile:

Skämt åsido, köpte ett insgallatiinskit medium med 250m kabel och en extra rulle med 150m. Av likadan kabel.

Begränsningskabel blir beräknat 230m och guidekabel 100m.
 
Kom på att jag har en bild på det smalaste stället på vår tomt:

Robotgräsklippare på en smal gräsremsa mellan två planteringar på en solig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har boten kanske 1 dm körsträcka åt varje håll om den står så där på tvären. Det är som sagt bökigt och tar tid, men ännu har den inte givit upp någon gång. Korridoren är kanske fyra meter lång, och precis som på din tomts övre vänstra hörn är det en del andra hinder där, pallkragar och ett körsbärsträd, så åt det hållet är det också väldigt körigt. Åt andra hållet har vi dragit begränsningskabeln under en plattgång för att ge en större passage och för att guidekabeln inte ska ligga för nära.

Här är mitt försök till tomtritning i brist på en bättre flygbild:

En handritad tomtritning med hus, altan, plattgång och markerade hinder för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda "faran" jag ser med vårt stökiga hörn är att den slumpar sig in där i slutet på laddcykeln och kör slut på batteriet i sin strävan att hitta ut och till guidekabeln. Jag har noterat att boten ger upp klippningen när det är knappt 40% laddning kvar enligt appen, så det finns ju ganska bra marginal ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.