Tänk på att ljudnivån troligen kommer att öka vid regn. Vi har plåttak och trots riktigt mycket isolering på vinden så hörs regn tydligt.

Sen som andra säger så frågar jag mig till om det ens blir något merjobb att återanvända befintliga pannor. Ta ner pannor, riva, byta papp, läkta och lägga dit pannor är ju samma jobb. Då återstår rengöring som kanske kan kvittas mot att slippa ta hand om alla gamla pannor?
Ofta är det snyggast att behålla befintlig "look". Börjar man ändra så för det ofta med sig att man vill ändra ännu mer och sedan är karusellen igång!:)
 
haha, gillar eran envishet! (y)

Jag hör vad ni säger, men jag tänker inte dra min nuvarande livssituation utan ni får ta mitt ord på att jag inte hinner det själv! Kan förtydliga också, oavsett val av tak så kommer tak firman göra allt. (Om jag nu inte kan tajma in någon som vill hämta dem gamla pannorna gratis)

Men jag ska kolla upp vad tak firman säger om att återanvända dem gamla pannorna och hur det ev. påverkar priset. Vilket jag tror det gör.

Tegel verkar vara favoriten hittills iaf.
Håller med, tegel är fint men utan mossa och alger för min del.
Kollade på ett hus igår som en av firmorna lagt clix på, det var rätt snyggt det med. Men då var det ett större hus än mitt!
Åh,denna besluts ångest :p
 
Jag stämmer in i kören.
Tegel - klockrent.
Det gamla befintliga teglet är dessutom bättre än nytt, eftersom de dåliga pannorna redan har gallrats bort.

Plåt låter.

Takrengöring snabbt och enkelt: spruta på något av de rengöringsmedel för tak som finns, och låt tid, regn och snö göra grovjobbet.
 
Då har jag haft besök av fyra firmor och offerterna är nu samlade och genomgångna. Det skiljer i pris mellan billigast och dyrast vill jag lova, närmare bestämt 55 500kr! :eek:

Valet av tak blir takpannor från Benders, Palema tegelröd. (Vilket är en betongpanna, priset fick styra här.)
Har en granne som är spekulant på åtminstone hälften av mina nuvarande lertegelpannor, kanske sparar några själv för att ev. använda som rabattkanter.
Det blev så pass mycket dyrare att plocka ner dem befintliga pannorna och tvätta dem, för att sedan lägga tillbaks så detta går bort.

8975_0124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Benders, Palema tegelröd
 
"Problemet jag tampas med nu är det estetiska valet av tak material .
Idag ligger det 2-kupiga tegelpannor. Det är även bra lutning på taket."

Så gott som alla rekommenderar tegel, din hustyp är som gjord för tegel. Att det estetiska vinner på tegel verkar stå utom allt tvivel. Ändå väljer du betongpannor. Varför ber du om råd?
 
dengroth skrev:
Så gott som alla rekommenderar tegel, din hustyp är som gjord för tegel. Att det estetiska vinner på tegel verkar stå utom allt tvivel. Ändå väljer du betongpannor. Varför ber du om råd?

Anledningen från början var att få er kunniga forum medlemmar som ett bollplank ang. valet av antingen lertegel, tegelprofilerad plåt eller calix plåten.

Jag underskattade dock priset på riktigt lertegel och eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende fick det bli en kompromiss med dessa betongpannor, som jag ändå tyckte var bättre än plåten. Det skulle även bli dyrare att återanvända dem nuvarande tegelpannorna och endast en av firmorna var ens villig att göra detta.
 
Ekgolv skrev:
[bild] [bild]

[bild] [bild]

Avslutar denna tråd med bilder på hur det vart med det nya taket på plats.
Det blev alltså betongpannor i tegelröd färg. Tack för alla synpunkter även fast det vart "fusk" tegel tillslut.

DSC03095.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC03096.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03098.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
kontorsråttan
(y)
 
Grattis, det blev mycket snyggt!

Jag har själv samma pannor på mitt (nästan) nya hus och tycker att färgen är bra.
Lyser upp och syns på långt håll genom grönskan.

Men jag är ingen traditionalist, och gillar inte svarta tak.

Intressant förresten att nockpannorna ligger på olika håll på "höger" och "vänster" sida om skorstenen.
Är det vanligt att göra så? Jag trodda att man la dem efter förhärskande vindriktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.