3-4-5 reglen fungerar för en rätvinkel.
Du mäter du den med snören eller träreglar.

En triangel med sidan 3 och 4m, får hypotenusan 5m
http://www.mathopenref.com/triangle345.html

Du kan flukta ut från ytterdelen på utbyggnaden med ett långt snöre.
Om du fäster snöret i bortre ytterhörnet, spännar ut det 10m, så kan du röra det mot grundlivet, när det är jämnt hela vägen så är din 10m långa snöre en förlängning av befintlig grund.
 
Blir "kika" precist nog..??

Min diagonalmätning faller om inte byggnaderna ligger i 90 grader?
 
Med tanke på befintlig lada så tror jag det är precist nog.
Se till att grundenmuren mellan tillbyggnaden och nya bygget är i linje, så kommer resten falla in väl efteråt. Taket kommer du oavsett behöva lite plåtjobb för att få till anslutningarna snyggt.
 
Att flukta på detta sätt blir det exakt nog?
 
Vilka vinklar är viktiga för dig?

Vilken mellan tillbyggnaden och ladan är troligen inte värd att räkna från, den är helt enkelt inte precis nog för att kunna anta något.
Det som är värt att bevara är grundmuren på tillbyggnaden som ska linjera med nya tillbyggnadens grundmur.
Det kan du mäta ut med en lång rätlinjal eller murarsnöre. Murarsnöre används än i dag på proffsbyggen.


edit:
När yttergrundmurarna är i linje med varandra, så kan du sätta sista sidan mot ladan med hjälp av 3-4-5 regeln. Efter det kan du diagonalmäta de två yttermurarna på nya bygget, mot det tänka innerhörnet. Men det kan nog mycket väl diffa en 10cm mot det hörnet.
 
Redigerat:
Ok måste fråga hur fluktar jag enklast in denna utbyggnad som går utanför gamla fasadliven...

Utbyggnad är det med brunt tak.

3D-modell av en husutbyggnad med brunt tak som sträcker sig bortom den ursprungliga byggnadens fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken av byggnaderna i den bilden är ladan och utbyggnaden du har i första inlägget?
Jag tolkade bilderna i första inlägget, och din bild med kryssmätningen som att du skulle bygga till motsv yta som utbyggnaden var.

Med den bilden som du la in nu förstår jag utmaningen bättre. Du får nog utgå från att måtta allt med långt måttband, sätta träprofiler och sen spänna snören.
Efter det kan du finjustera in diagonalerna och längdmåtten genom att flytta murarsnöret en bit i taget.


https://www.byggahus.se/forum/grund...angaende-att-snickra-profiler-utsattning.html
http://husplaner.se/?p=4273
 
Redigerat:
Skulle vilja ställa l-element på marknivå eller till och med lägga upp makadam så de till och med är över marknivå kan man göra så?

Och sedan motfylla en slänt upp mot l-elementen..?
 
Bara om du grundlägger ordentligt. Du måste få en fast grund, och kunna motfylla så elementen ligger fast.
Eftersom du ska ha så höga element, med mycket motfyll inuti, så behövs det en stadig grund.
 
Ok funkar det snickra trästöttor och kantelementen ligger mer eller mindre löst på makadamen?
 
Nej, det måste motfyllas under både gjutning och i framtiden för att de ska ligga på plats och inte röra sig.
 
Ok motfyllas till 1/3 eller 1/2 vad är minimum?
 
Det stipuleras nog bäst i Bygg/Anläggnings-AMA. Alt att du kontrollerar med balkleverantören.
 
Ok inget att be för bäst få ner kantelementen lägre. De är av typen med en cementskiva på.

Om jag skickar ner kantelementen lägre måste jag mura en rad leca uppe på plattan för att klädselbrädor ska kunna följa samma höjd som på garagets grund.

Hur putsar man sedan lecablocket och cementskivan så de får samma utseende enklast..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.