Är i startgropen för årets olika små projekteringar. Där ingår bland annat att bygga två sovrum på ca 40kvm totalt till en befintlig lägenhet.

Frågan är hur hade ni löst grunden här mest ekonomiskt?

Resten av lägenheten har en gammal potatiskällare under sig som man skulle kunna kalla för torpargrund. Golvnivå i lägenheten är ca 60m ovan marknivå där det finns ett reglat bjälklag.

Finns funderingar på att gjuta på en annan plats i fastigheten samtidigt och jag tänker att ska betongbilen ändå hit kan jag lika gärna gjuta platta på mark?

Markering av grunden för två sovrum bredvid en röd byggnad med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rödmålat trähus med vit fönsterram och regnvattensrör, grund av betong ovanför gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmmm inga klokheter denna gång..?
 
Kan man tänka sig oisolerad platta på mark. Sen tre rader lecablock med syll och träväggarna på?

Träbjälklag på ca 60cm höjd ovan oisolerade plattan för att hamna i samma höjd som resten av lägenheten?
 
Tja, bilderna visar väl att det är en lada med tak- och plåtväggar.

Var är den befintliga lägenheten, och hur är den uppbyggd/konstruerad?
För ni bor väl inte i ladan?
 
Man kan säga att lägenheten är uppbyggd inuti ladans skal. På denna sida sitter det provisoriskt plankor med plåt utanpå som yttervägg.

Är det vansinnigt att gjuta oisolerad platta på mark sen mura upp tre rader leca och sedan regla upp ett golvbjälklag på lecablocken. Då hamnar golvnivån på ca 60cm vilket är i nivå med resten av lägenhetsgolvet....
 
Vad skall den gjutna plattan fylla för funktion?

Och vad blir det för isolering i golvbjälklaget?
 
Jag skall gjuta en annan garageplatta vid samma tillfälle och tänkte det kostar inte så mycket att låta betongbilen tippa betong dessa 40kvm extra. Sen måste jag regla upp 60cm för att slippa nivåskillnader och köldbryggor i lägenheten.

Isolering tänker jag 20cm mineralull...
 
Låter som bortkastade pengar med en betongplatta under uppreglat bjälklag.

Grundmur 60 cm, med uppreglat golv, och fyllt med 60 cm lecakulor?
 
Fylla hela krypgrunden med leca kulor?
 
Har sökt på nätet men kan någon förklara allra enklaste sättet att skapa en krypgrund?

Material under grundmur? Utfyllnad i krypgrund? Tillvägagångsätt för att gjuta grundmur?
Jag kommer ha betongbil på plats som skall gjuta en annan platta på mark och tänker jag då även kan få betong till t.ex. grundmur i detta projekt på samma gång.

I mitt projekt antar jag att jag bara behöver grundmur på 2 av 4 sidor inte de sidor som gränsar mot intilliggande byggnader?
 
Som jag förstått det så är krypgrund en riskkonstruktion, och det finns två sätt att minimera risken för fuktproblem:

1) Varmgrund

2) Luftavfuktare

Varmgrund anser jag är den enda acceptabla lösningen vid nybygge. Luftavfuktare är en nödlösning för befintliga grunder.

Alternativ till varmgrund är att fylla grunden med Lecakulor el Hasopor, (men har fått intrycket att Hasopor är dyrare). Metoden har använts i en del gamla torpargrunder. Ämnar man lägga täta golv så bör nog golvet vara ventilerat under. Förmodligen räcker det med luftade golvsocklar.
 
Ska jag fylla med lecakulor m.m. Blir det billigare med oisolerad platta på mark och sedan regla upp ett golvbjälklag 60cm upp...

Eller?
 
Vad är det för mark under?
Vet du hur djupt ladans grundblock står?
 
Det är typ egentligen lergjord under men båda byggnaderna verkar ha sand och makadam kring väggarna.

Grundblocken går ca 40cm undermarknivå det verkar som man byggt upp med massa stora stenar och sedan mindre stenar blandat med cement.

Under halva "plåtbyggnaden" finns en 3m djup torpargrund som har varit potatiskällare.
Där är bara jord som underlag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.