5 718 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Synliga/dolda rörskarvar
Svårt att bedöma skarva inte skarva , vid rot job i villor är det väldigt svårt att inte skarva värmen. T.ex bef. rör till radiator får inte komma upp ur golv utan skall ut ur innervägg när det gäller badrumsrenovering, då skarvar man på bef värmerör i bjälklaget givetvis provtrycker man den nya installationen sedan.Skriver en "säkervatten avikelse" som kunden blivit informerad om.Man kan givetsvis dra nya rör men är kostsamt för kunden en del väljer en avikelse medans en del väljer en korrekt lösning.
mvh
mvh
MH>Korrekt lösning kan vara att kapa in t-rör på tillopp/retur i rummet bredvid dra synliga rör längs vägg till badrum etc, Sen som du skriver är alldeles rätt, beror på hur rördragning är gjord i huset man renoverar.
mvh
mvh
En klämringsskarv är inte lättare då än att blanda in 2 kopplingar bara för att få¨in lin eller missförstod jag dig helt.Elkludde skrev:
Vad jag vet har inte regler om värmerör ändrats vad gäller dolda skarvar, dock sägar sunda förnuftet att om det går att undvika gör man det. Dokumentera annars en avvikelserapport, och gärna noga var i golvet den finns så den är lätt att hitta om det värsta skulle hända.
Det är itne första gången Säkert Vatten är otydliga och inte helt genomtänkt. Det värsta är att de sitter på ett par kontor och tar betalt för att sitta och hitta på regler som duktiga rördragare redan följt tack vare sunt förnuft... Men ibland missar de att ta ett kliv ut i verkligheten för att se om deras regler funkar fullt ut i praktiken.
Tänkte som så att gå på cu där det inte är dolt med klämring till slätända rör o sedan gå med gängat rör,i det dålda samt tillbakatill cu där det är synligt,eller varför inte gängat ända till elementen,om det går att utförasj6 skrev:En klämringsskarv är inte lättare då än att blanda in 2 kopplingar bara för att få¨in lin eller missförstod jag dig helt.
Vad jag vet har inte regler om värmerör ändrats vad gäller dolda skarvar, dock sägar sunda förnuftet att om det går att undvika gör man det. Dokumentera annars en avvikelserapport, och gärna noga var i golvet den finns så den är lätt att hitta om det värsta skulle hända.
Det är itne första gången Säkert Vatten är otydliga och inte helt genomtänkt. Det värsta är att de sitter på ett par kontor och tar betalt för att sitta och hitta på regler som duktiga rördragare redan följt tack vare sunt förnuft... Men ibland missar de att ta ett kliv ut i verkligheten för att se om deras regler funkar fullt ut i praktiken.
För övrigt håller jag fullständigt det du skriver i dom sista stycken om skrivbordstekniker som det finns alldeles för många av o kostar en massa pengar som mest fördyrar för kunden i slutändan
Misstänkte att jag missförstod. Tack för klargörandetElkludde skrev:Tänkte som så att gå på cu där det inte är dolt med klämring till slätända rör o sedan gå med gängat rör,i det dålda samt tillbakatill cu där det är synligt,eller varför inte gängat ända till elementen,om det går att utföra
För övrigt håller jag fullständigt det du skriver i dom sista stycken om skrivbordstekniker som det finns alldeles för många av o kostar en massa pengar som mest fördyrar för kunden i slutändan