Jag har gjort en tillbyggnad på mitt hus. Den gamla ytterväggen (som nu finns inne i huset) ska rivas för att öppna upp in till tillbyggnaden. Där sitter nu ett vattenburet element som måste borta. Den ena ledningen fram till elementet går i golvbjälklaget, och den andra i väggen. Dessa ledningar vill jag nu dra om till ett nytt element i nya husdelen.

Får man skarva ett rör och bygga in skarven i golv bjälklaget? samma fråga väggen?

Jag har fått olika svar från olika rörläggare. Vissa säger att alla skarvar måste vara tillgängliga för inspektion, medans andra säger att det bara gäller om det är vattenledningar till tvättställ, dusch etc.

Om nu dessa måste vara synliga. Hur löser jag problemet? I väggen är det ju möjligt att sätta en inspektionslucka, men jag kan ju knappast ha en i golvet....

Det är OK med skarvar på värmerör men inte tappvatten. Detta står i säkert vatten som är den skrift som är praxis att bygga efter.

Vill du vara på den säkra sidan så lägger du skarvarna i en tät box med dränage som mynnar ut på något ställe som inte gör skada och där du kan se det. Skulle det mot förmodan läcka så får du riva upp golvet igen.

Utmärkt. Det gör det hela mycke enklare. Tack

Det är faktiskt ändrat ganska nyss, så det är inte ok att bygga in dolda skarvar för värmesystemet numera om det inte går att inspektera etc.

Är i och för sig klokt ändå. Men för TS del är det ju som sagt inte rimligt att följa - det går ju att dokumentera en avvikelse också.

ok. jag försökte mig på att läsa i Säker vattens bransch regler. Där står det tydligt att för tappvatten så måste vara synligt. Men för Värme system står det bara om fogar på fördelarrör. En skarv på en ledning kan väl borde väl då inte räknas som en fog på ett fördelar rör och då borde det vara ok att bygga in. Någon synpunkt?

Möjligt att du har rätt! Det beror på hur man tolkar ordet fördelarrör.

• Gilla
xxKaptenxx
  • Laddar…
:). Läste nu också och det är inte helt tydligt faktiskt. Maila till dem och fråga :)

Har pratat med dom tidigare ang. detta.. Man BÖR inte bygga in skarvar, men man får om d inte kan lösas på annat sätt... Detta har diskuterats i en tidigare tråd, då även kinglolle gav ett utförligt svar på hur försäkringsbolag tolkar det...

kinglolle skrev:
Ja därför säger jag den tolkning som man gör byggtekniskt hos försäkringsbolagen (i alla fall de som ingår i våtrumssamarbetet, vilket är alla de vanligaste aktörerna).

Där är den gemensamma tolkningen att värmeledningar är tillåtna att skarva i vägg och ingenting man nekar eller jämkar ersättning för. Däremot önskar man självklart en annan lösning om möjligt och rekommenderar att försöka förlägga kopplingar fritt men inte in absurdum om det inte är för tappvatten

Redigerat:
Tack för svaren ovan. Jag hann skicka iväg ett mail till Säkervatten också, och som redan skrivits fick jag samma svar:
När det gäller värmeledningar så är det bör som gäller. Det är en rekomendation men inte ett krav

Bra att veta! :)

Kan/får man inte skarva med presskopplingar om man nu "måste" bygga in skarven?

Jo, för värmeledningar får du skarva med det som tillverkaren av röret godkänner. Så är det kopparrör så funkar press bra.

mexitegel skrev:
Jo, för värmeledningar får du skarva med det som tillverkaren av röret godkänner. Så är det kopparrör så funkar press bra.
Ok, jag hade fått för mig att det var ok med press även för tappvatten. Men då vet jag nu bättre. För egen del blev det ändå vanliga klämringskopplingar och en inspektionslucka.

Personligen skulle jag aldrig göra en dold skarv med någon annan metod än lödning, även om försäkringsbolag skulle godkänna det och ersätta fullt ut så är det ju ändå en enorm massa besvär med en fuktskada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.