Vanligt virke med syllisolering räcker, har byggt så förutom när kund vill ha tryckat.
 
Stod och kliade mig i huvudet en hel del när detta blev det första knepiga beslutet efter murandet av källaren.

Massor av folk och källor sade TRYCK syll, massor av andra ställen varnade för detta...

Tog till slut beslutet att gå på sunt förnuft: resten av huset är vanligt virke, syllen skall jag se till att hålla TORR och därför blev det en syll av bräda med tjock takpapp under.

Förstår om man blir förvirrar av detta startsteg!:confused::D
 
Mikael_L
Ja för något år sedan var min åsikt tryckt!, numera är åsikten obehandlad!, men efter att följt denna tråd ... :confused:

Nä, obehandlad tror jag fortfarande på. Kompisen som vart tvungen att byta all syll i huset för att den var tryckt tjänar som ett varnande exempel för mig.
Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig... igen.

Men hur är det med fastbultningen i plattan då?
En betongexpander i varje fack, eller räcker det med varannat fack?

Bör man bulta mitt mellan de stående reglarna, eller så nära regeln som möjligt?
Om vinden utövar lite lyftkraft kan man tänka sig att krafterna är större närmast reglarna, vilket kanske betyder att bult nära regel = bra ?

viltfjall skrev:
Förstår om man blir förvirrar av detta startsteg!:confused::D
Och då undrar man ju "hur ska det bli sen, när det är så komplicerat redan nu !!!" :D
 
Mikael_L skrev:
Kompisen som vart tvungen att byta all syll i huset för att den var tryckt tjänar som ett varnande exempel för mig.
Då var den ju uppenbarligen inte torr och han kanske tvingats byta den i.a.f.? Eller så hade han inte märkt att den rutnade bort?
 
sandhall skrev:
Då var den ju uppenbarligen inte torr och han kanske tvingats byta den i.a.f.? Eller så hade han inte märkt att den rutnade bort?
Är det inte så att tryckt syll inte ruttnar. Så iprincip finns det ingen anledning att byta de även om den blir fuktigt, om man bara står ut med lukten som sätter sig i allting och luktar mögel....

Men visst om syllen blir fuktigt så spelar det ju knappast någon roll om den är tryckt eller ej, då åker man på att byta den ivilket fall som helst, däremot så finns det ju rekomendationer(lagar) på att tryckt virke inte skall användas inomhus. Så att lägga en tryckt syll är då kanske lite mer emot rekomendationerna än att lägga en otryckt syll.

- M
 
Mikael_L
"Mikael_L skrev:
Kompisen som vart tvungen att byta all syll i huset för att den var tryckt tjänar som ett varnande exempel för mig."

sandhall skrev:
Då var den ju uppenbarligen inte torr och han kanske tvingats byta den i.a.f.? Eller så hade han inte märkt att den rutnade bort?
Ja nu är den tryckta bytt mot rent trä, betyder det att den kommer ruttna bort för dom om några år då?
Genom olika undersökningar och konsultationer så blev det denna åtgärd dom gjorde iaf.
 
Mikael_L skrev:
Kompisen som vart tvungen att byta all syll i huset för att den var tryckt tjänar som ett varnande exempel för mig.

sandhall skrev:
Då var den ju uppenbarligen inte torr och han kanske tvingats byta den i.a.f.? Eller så hade han inte märkt att den rutnade bort?
Jag råkar vara den olycklige kompisen som var tvungen att byta all syll. :(
Problemet med tryckimpregnerat virke är dels att det börjar lukta när det blir fuktigt men änuu värre är att det fortsätter att lukta även om det torkar upp igen. Det blev väldigt tydligt i mitt hus där vi innan syllbytet fräste upp lite hål i golvet här och där och fuktmätte syllen. Inte någon stans hittade vi speciellt höga fuktvärden och inte någonstans verkade syllen angripen eller rutten. Plattan som syllen ligger på hade inte heller den alarmerande fuktvärden. Den klassiska lukten från tryckat virke känndes dock överallt. Det är dessutom en lukt som sätter sig i alla textilier etc. så får ni prolem så får ni räkna med att bära med er lukten vart ni än går. (Möjligen inte till Nudistbadet). Min teori är att det tryckade virket i mitt hus blivit fuktigt under förvaring eller under byggtiden och att lukten sen hängt med. Detta skulle kunna förklara varför grannens hus med identisk konstruktion inte har några problem med luktande syll. Det kanske regnade den dagen dom la syll hos mig men inte när dom la hos grannen?

Jag skulle i alla fall ALDRIG bygga in tryckimpregnerat virke i huset.
Vad gäller Villa Varm så isolerar dom ju ovanpå plattan (=kall platta) och har därför en potentiell risk för fukt, det är nog därför dom vill ha tryckat. Om jag hade en sådan konstruktion (som ur värmegolvskomfortssynpunkt inte är helt dum) skulle jag lägga ordentlig fuktspärr mot syllen samt köra med venilerade golv (tex. Nivell eller Platon). Inte tryckad syll!
 
Är eller blir syllen fuktig, så är det något fel i huskonstruktionen. Platta på mark från 60--70-tal hade ofta problem, då de låg på grusbädden. Många gånger byggde man på vattensjuka områden eller slarvade med de kapilärbrytande lagren, eller trampade omkring i bädden så att de olika fyllnadsmassorna kom i otakt. Merparten av dagen plattor läggs på cellplast och kommer därför inte i kontakt med bäddens fyllnadsmassor. Skulle syllen i ett nytt hus bli fuktig, så kommer fukten/vatten ovanifrån/från väggarna, och bör därför åtgärdas omgående. Det är därför viktigt med takutsprång som hindrar regn från att träffa väggarna. Jord och växter runt husgrunden inverkar också negativt på upptorkningen.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Linotech har ju en lösning på gång, tryckimpregnering med linoljederivat.
 
Okej! Jag kör en dump.

En har nämnt plåtsyll.
Ni andra babblar på om trycket eller inte tryckt.

Vad är det som gäller i ett modernt bygge?

Hur sätter ni en plåtsyll eller annan syll i L-elementet så det håller?
Om man ska ha syllen så nära kanten som möjligt så är det ju bara cellplast att skruva i?

Kan ni svara på den? :)
 
Jag passade på att trycka in gängstav böjda som L i den nygjutna plattan. Tog gängstav 8 mm och satte ca cc 120, dvs vartannat fack. Om jag hade haft 10 mm gängstav hemma, skulle jag nog hellre tagit den.
Det var inte svårt att markera var hålen i syllen skulle borras, jag lade bara syllen bredvid de utstickande pinnanrna och överförde måtten. Sedan borrade jag med en 12 mm borr och använde kraftiga brickor under muttrarna.
Fastän jag har extraisolering utanpå L elementen verkar det bli en lyckad fastsättning.

En fråga som jag funderade på var om det är bättre med syllisolering av skumplast / foam 5 mm (vilket jag tog på min välisolerade platta med golvvärme) eller tjock tjärpapp? Eller är det kanske bäst med både- och?
 
Själv valde jag vanliga vagnsbult som jag tryckte ner i betongen.

Det blir helt klart plåtsyl.
 
Mikael_L
drömkåken på berget skrev:
Tog gängstav 8 mm och satte ca cc 120, dvs vartannat fack. Om jag hade haft 10 mm gängstav hemma, skulle jag nog hellre tagit den.
8mm klarar sig nog bra, håller för 1-3 ton, beroende på stålkvalitet.
Se sid 46: http://www.swebolt.se/pris/SWEBOLT-INF.pdf

Jag tryckte ner några kraftigare hålband (1,5mm tjocka) i den obrunna betongen, just innanför där LECA-blocken skulle muras. Som jag sen vek upp på syllen efter den var fastsatt med fasadplugg.
Fasadplugg i varje fack för horisontell fastsättning av syllen (+ hålla det tätt mellan Leca-syllband-syll), hålbanden för extra säkerhet ifall det blir lyftkrafter orsakade av kraftig blåst.

edit:
Jag använde foamvarianten av "syllpapp". Bryggar ju ev höjdskillnader och minskar risken för att vinden blåser genom. Både och är onödigt.
 
Redigerat:
använd plåtsyll när ni bygger.
klart bäst.
ställ stolparna på 1 cm pallningsbrickor me så ej ändträt kan suga.

detta är lösningen å så vi bygger nu på villorna för 1,5 år sedan...

mvh
snickar estwing
 
Pallningsbrickor ?
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.