Snyggt! Vad är det för häll? Är fläkten kopplad på imkanal eller filterlösning?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Vad är det för häll? Är fläkten kopplad på imkanal eller filterlösning?
Det är en Bora Pure. Vår är med kolfilter men finns båda varianterna.
 
Nya lampan kronan över verket i köket... jäkla pyssel att få ihop...
Hand håller en reflekterande lampskärm till Foscarini Caboche Picola, med kök och utsikt över sjö speglad i ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med en Foscarini Caboche Picola lampa hängandes över köksön, med översiktsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyupphängd Foscarini Caboche Picola pendellampa i köket, med tända lampor och detaljerad reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med utsikt över sjö och designlampa Foscarini Caboche Picola hängande över matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foscarini Caboche Picola
 
  • Gilla
Nadiosch
  • Laddar…
Snart dax att släppa ut roboten på grönbete igen...
Ska man gödsla innan?
 
Vacker morgon från övervåningen
Morgonsol genom fönster med geometrisk form på övervåningen med utsikt över sjö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Som ni kanske noterat så har jag ju ett stranddäck/trädäck nere vid stranden (inte bryggan) utan det andra. För andra året i rad har högvattnet lyft det, och flyttat det ca 10cm... det gör ju såklart att inget stämmer mot den stenlagda kanten runt om trädäcket eller mot trappan osv. Är såklart mer än bara lite less på det, då att få tillbaka det i rätt läge innebär att skruva bort 2-3 rader och gräva ut sand som spolats in under, och sen därefter försöka rucka tillbaka det på plats igen och sen skruva tillbaka.... Som ni förstår så ligger det bara ovanpå regelverk stöttat mot cementblock, så den konstruktionen skulle behöva göras om helt, så att hela däcket inte flyter, även om det under något enstaka dygn per år blir översköljt med högvatten.

En variant är ju såklart att försöka köra ner långa stolpar - dock så kommer man inte åt med maskiner att trycka ner dom med, så det lär vara ett enormt drygt jobb om det ens går.

en annan variant är att kanske få det i rätt läge igen, och att sen lägga cementstenar 40x40x5cm ovanpå. Dock drygt som f-n det med, då det inte är några räta vinklar, utan trädäcket följer bergskant på ena sidan.

en tredje variant är att riva väck trädäcket och istället gjuta en platta på den makadambädd som är därunder. Isåfall, hur tjockt med gjutning behövs, och vad ska man isåfall räkna med för cirkakostnad per volym att få det framkört och "ditsprutat". Det är nog ca 20 meter från vägen där en cementbil kan stå och bra nivåskillnad åt rätt håll, då det nog är en skillnad på 4-5 meter från vägen skulle jag tro.

Eller finns det andra varianter och förslag?

Hjälp
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Kan du inte lyfta bort det och förankra plintar lr stopjärn i berget och sedan fästa däcket? Kanske du bara kan lossa ett antal brädor och gjuta plint lr dubba i berg med stolpskor så du slipper lyfta det?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kan du inte lyfta bort det och förankra plintar lr stopjärn i berget och sedan fästa däcket? Kanske du bara kan lossa ett antal brädor och gjuta plint lr dubba i berg med stolpskor så du slipper lyfta det?
Mycket bra idé! Ska helt klart undersökas!!!!
 
Har fått upp rullgardin/solskydd i nya stora köksfönstret med nu. Lagom till vårsolens intåg.
Nytt solskydd installerat i ett stort köksfönster med utsikt över en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rampante rampante skrev:
Som ni kanske noterat så har jag ju ett stranddäck/trädäck nere vid stranden (inte bryggan) utan det andra. För andra året i rad har högvattnet lyft det, och flyttat det ca 10cm... det gör ju såklart att inget stämmer mot den stenlagda kanten runt om trädäcket eller mot trappan osv. Är såklart mer än bara lite less på det, då att få tillbaka det i rätt läge innebär att skruva bort 2-3 rader och gräva ut sand som spolats in under, och sen därefter försöka rucka tillbaka det på plats igen och sen skruva tillbaka.... Som ni förstår så ligger det bara ovanpå regelverk stöttat mot cementblock, så den konstruktionen skulle behöva göras om helt, så att hela däcket inte flyter, även om det under något enstaka dygn per år blir översköljt med högvatten.

En variant är ju såklart att försöka köra ner långa stolpar - dock så kommer man inte åt med maskiner att trycka ner dom med, så det lär vara ett enormt drygt jobb om det ens går.

en annan variant är att kanske få det i rätt läge igen, och att sen lägga cementstenar 40x40x5cm ovanpå. Dock drygt som f-n det med, då det inte är några räta vinklar, utan trädäcket följer bergskant på ena sidan.

en tredje variant är att riva väck trädäcket och istället gjuta en platta på den makadambädd som är därunder. Isåfall, hur tjockt med gjutning behövs, och vad ska man isåfall räkna med för cirkakostnad per volym att få det framkört och "ditsprutat". Det är nog ca 20 meter från vägen där en cementbil kan stå och bra nivåskillnad åt rätt håll, då det nog är en skillnad på 4-5 meter från vägen skulle jag tro.

Eller finns det andra varianter och förslag?

Hjälp
Jag har inte en så monströs anläggning som du men jag ställde en gång en blå regnvattentunna på brygga och fyllde med vatten. Det var tungt nog för att hålla allt på plats.
 
Fixar
Trädäck under reparation med verktyg och träplankor utspridda, intill stenlagd väg och grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hund bredvid träplank på gräsmatta framför hus med veranda och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Måste fråga hur du lyckas få sanden att stanna kvar? Ser iofs ut att vara en lugn vik, hos mig spolas det bort trots en ganska lugn fjärd
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Måste fråga hur du lyckas få sanden att stanna kvar? Ser iofs ut att vara en lugn vik, hos mig spolas det bort trots en ganska lugn fjärd
Hos mig spolas det över från ena sidan stranden till den andra sidan, men det hänger ihop med själva lutningen på stranden. Det är superviktigt att lutningen på sandstranden inte överstiger 3 grader tror jag jag har för mig. Håller den sig under det så stannar den mesta sanden kvar. På ena sidan hos mig så är det tyvärr mer än 3 grader, och den sanden spolas då över till andra sidan...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
En liten videopresentation av vårt stora projekt här hemma nu i början av året för den som är intresserad:
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt, blev ju jättefint! Skönt att vara i mål kan jag tänka mig!

Var det en cavalier som skymtades några gånger i filmen? Vi hade sån som tyvärr fick somna in i höstas, helt underbar hundras!
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.