Nu har jag gjort en skiss.
T2 kommer givetvis vara varmare än T1 när värmepumpen är igång (se bild nedan), men det är inte den tempdiffen jag menar man inte märker, utan T2’s temperatur vid olika bypassflöden.
En bypassventil kan behövas monteras parallellt med värmepumpen för att få ner tryckfallet över värmepumpen men det är inte det som diskuteras, för då är cirkulationspumpen förkraftig i förhållande till vad värmepumpen klarar (det är som om att man använder kopplingen till att reglera hastigheten på en bil istället för att reglera med gasen), så det bortser vi ifrån.
Flöderna Q1, Q2 & Q3 har följande förhållande: Q1+Q2=Q3

Q3 är samma i alla förfaringssätten;
Om bypassventilen går att reglera mellan 0-100% bypass så kommer temperaturen T2 att vara samma så länge som Q1 är större eller likamed Q2 och under förutsättning att inte flödet genom värmepumpen blir för lågt, när Q2 blir större än Q1 så kan T2 komma att bli lägre men aldrig lägre än T1.

Handritad skiss som illustrerar flöden och temperaturer i en värmesystemsinstallation med bypassventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
M
Du menar så! Jag trodde du menade när man stoppade ned handen i poolen så kunde man inte känna att vattnet var varmt i muntyckena, vilket det är när pumpen går.
Att bypassen måste finnas är för att värmeväxlare, cirkulationspump och poolvolym inte lirar, fråga mig inte varför dock. För att vattnet i poolen ska omsättas X gånger per dygn så måste cirkulationspumpen ha tillräcklig storlek, men ska man då välja storlek på värmepump som har tillräcklig storlek på värmeväxlaren så blir det en på tok för stor apparat i förhållande till poolens volym.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Och varför skulle man inte kunna skicka fullt flöde genom värmeväxlaren? Vad skulle problemet med det vara?
 
För att få svar på den frågan får du läsa på kring termodynamiken i en värmepump. I en vanlig värmeväxlare är verkningsgraden proportionell mot temperaturskillnaden. I en värmepump sker en förångnings och kondenseringsprocess som vilket gör att man når högst effektivitet vid ett visst temperaturfall (beroende på vilken gas som används) över maskinen, skickar man fullt flöde når man inte den effektiva arbetspunkten och förlorar därmed effektivitet. Har man en klen vattenpump kan man kanske klara sig utan bypass, annars behövs möjligheten att strypa flödet och därmed reglera tempskillnaden över maskinen.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
M
S swirve skrev:
Och varför skulle man inte kunna skicka fullt flöde genom värmeväxlaren? Vad skulle problemet med det vara?
Det blir för högt mottryck för cirkulationspumpen, förutom tidigare nämnda orsaker. Och ett för högt mottryck för pumpen gör att den får en förkortad livslängd. Och detta kan få till följd att inte allt vatten omsätts korrekt antal gånger per dygn. Samt att man får ganska klent blås i munstyckena så löv och annat bös inte klarar åka till skimmern.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Hej!

Köpte en värmepump enligt rubriken till ungarnas rampool. 2,4Kw ska den vara på, tydligen.

Tycker att jag inte får upp nån värme i poolen. Lossade på slangen från värmepumpen för att känna på vattnet som kommer ut ur den, och tycker inte att vattnet är nåt varmt. Borde inte den lämna varmare vatten än det som redan finns i poolen för att poolen ska kunna bli varm?

Kan det vara för högt flöde från min filterpump? Har inte enklast möjliga filterpump, utan har gått upp några storlekar och har en rejäl sandfilterpump.

Dessutom måste värmepumpen ha minst 15 grader varmt i luften för att fungera, kan vara bra att veta om nån funderar på att köpa en likadan.
Hej!
Har du kvar poolen? Och värmaren?

Jag står i färd med att installera en 8 kbm ovanmark-pool/rampool. Tänkte ställa den på 50 mm cellplast och ha ”bubbelplast” på den som isolering på vattnet.

Funderar på just en sån värmare du skriver om, är det enda jag hittar som ligger inom räckhåll för budgeten. Hoppas att få upp värmen till typ 27 grader. Är det en rimlig förhoppning? Bor i Stockholm.
 
T Tosse skrev:
Hej!
Har du kvar poolen? Och värmaren?

Jag står i färd med att installera en 8 kbm ovanmark-pool/rampool. Tänkte ställa den på 50 mm cellplast och ha ”bubbelplast” på den som isolering på vattnet.

Funderar på just en sån värmare du skriver om, är det enda jag hittar som ligger inom räckhåll för budgeten. Hoppas att få upp värmen till typ 27 grader. Är det en rimlig förhoppning? Bor i Stockholm.
tjena! Har punka på poolen så jag har inte satt upp den i år. Tveksamt om den pumpen orkar med en så pass stor pool, men jag kan såklart ha fel.
se till att ha välisolerat överdrag, där försvinner annars mycket värme!
 
Ok, tack. Ja, det är ju 1,5 kbm mer än din. Men du kom upp i 29 grader? Håller värmepumpen än?
 
T Tosse skrev:
Ok, tack. Ja, det är ju 1,5 kbm mer än din. Men du kom upp i 29 grader? Håller värmepumpen än?
Japp, tror att jag nådde 29 grader. Men det var under förrförra sommaren som var riktigt varm, så jag vet inte om det var värmaren eller helt enkelt solvärmen som gjorde jobbet.

Körde den lite förra sommaren också, men jag minns inte hur mycket värme vi fick då.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Hej!
Har du kvar poolen? Och värmaren?

Jag står i färd med att installera en 8 kbm ovanmark-pool/rampool. Tänkte ställa den på 50 mm cellplast och ha ”bubbelplast” på den som isolering på vattnet.

Funderar på just en sån värmare du skriver om, är det enda jag hittar som ligger inom räckhåll för budgeten. Hoppas att få upp värmen till typ 27 grader. Är det en rimlig förhoppning? Bor i Stockholm.
Har en cirka 10 kbm rampool från Intex. Ingen isolering annat än presenning över. Värmer med elvärmare från Jula/Bestway. Den värmde upp från cirka 16 grader till 29 grader på några dagar. Nu behöver den inte gå hela tiden. Den är helt tyst givetvis. Kände inte att det var motiverat med en dyr poolvärmepump för så liten pool och den som avhandlas i rubriken sades vara rätt högljudd i diverse recensioner. Den hade annars kanske nått break-even mot elvärmaren (sett till inköpskostnad+elkostnad) efter 3-4 säsonger.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
N noupe skrev:
Har en cirka 10 kbm rampool från Intex. Ingen isolering annat än presenning över. Värmer med elvärmare från Jula/Bestway. Den värmde upp från cirka 16 grader till 29 grader på några dagar. Nu behöver den inte gå hela tiden. Den är helt tyst givetvis. Kände inte att det var motiverat med en dyr poolvärmepump för så liten pool och den som avhandlas i rubriken sades vara rätt högljudd i diverse recensioner. Den hade annars kanske nått break-even mot elvärmaren (sett till inköpskostnad+elkostnad) efter 3-4 säsonger.
tack för mkt bra info!

nu är bara problemet att alla värmare verkar vara slut överallt...
 
Hur värmer du ditt varmvatten i huset?
Jag har Fjärrvärme så jag fyller polen med 40˚ Varmvattnet direkt, det kostar c:a 27kr / kubikmeter under sommaren maj-aug, inklusive värme och vatten (inkl. Moms)!!!
 
L Leif i Skåne skrev:
Hur värmer du ditt varmvatten i huset?
Jag har Fjärrvärme så jag fyller polen med 40˚ Varmvattnet direkt, det kostar c:a 27kr / kubikmeter under sommaren maj-aug, inklusive värme och vatten (inkl. Moms)!!!
Det var inte dåligt. Där jag bor kostar kallvattnet 30!

Menar du att du kontinuerligt byter vattnet med nytt färskt vatten för att hålla värmen? Blir inte det väldigt dyrt trots låg värmekostnad? Hur mycket omsättning behövs för att hålla typ 27 grader?

Jag har FLVP. På sommaren kan ju kompressorn göra endast varmvatten förstås, 2 kW värme ska den ge med 0,5 kW insats grovt om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.