Vi ska renovera vårt badrum i källaren. Huset är byggt 1969 och badrummet om ca 11 kvm är från 1980 enl husets säljare.

Renoveringen omfattar:
Rivning. Byte av horisontella avloppsstammar i cementgolvet. 3 nya avloppsbrunnar. Vattenburen golvvärme. Bygga duschhörna från intilliggande bergvärmerum (där gamla oljetanken stod). Flytspackel och tätskikt. Helkakling av golv och väggar. Inkakling av badkar. Nytt innertak med 10 spots. Ny mindre bastu (ca2,5 kvm) med glasvägg och glasdörr mot badrummet. Montering glasdörr mot duschhörna. Paxfläkt. Motering av vägghäng toalett och övrig badrumsinredning.

1. Vi fick en offert för detta jobb exkl material på 360 000 kr (innan rot), 25 d arbete, vilket känns helt ofattbart mycket. Bor i Stockholmsområdet. Vad är rimligt?

2. Om grunden som är under badrummet är oisolerad, ska man då skippa att lägga tätskikt under det nya golvet?

Tacksam för råd på "prisvärd" entreprenör!

Mvh
Malin
 
  • IMG_6723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritningbadrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Låter aningens dyrt men inte orimligt tycker jag. Vi byggde 2st badrum a ca 10kvm (båda utan bastu och ej inkl rivning) för ca 2 år sedan i ett trähus, dvs ingen biling eller avlopp i betong golv. De kostade båda runt 200.000 per styck, inkl materialet i badrummet då (kommod, spegel etc).
Vi bor lite norr om stockholm. Det var BKR behöriga företag.

När vi tog in offerter på dessa badrum så varierade de från 350.000 till 90.000. Den som gav 350 vill nog inte ha jobbet, men 200 - 250.000 var det fler som gav.

Prisvärd och bra (hög kvalitet) är nog termer som inte går ihop med våtrumsbranchen *hehe*
Om jag skulle bygga igen skulle jag satsa på kvalitet och ta kontakt med tex Comfortbutiken. De ligger dock i den övre prisbilden tror jag. Att riskera att behöva bygga om, eller dras med ett dolt fel vid försäljning kommer kosta mer. Alternativt om du vill ha prisvärt o bra - bygg själv?

Annars speca ordentligt upp, BKR behörig? säker vatten installation? typ av tätskikt, vad skall ingå i material, el arbeten av elektriker, viten vid förseing (25 dagar är en glädjekalkyl tror jag) mm annars risker du även att dras med flera 10.000tals kronr i sk. extra utgifter. Våra hantverkare ville ha extrabetalt för att det gick åt lite mer spackel än de tänkt för att de fick göra om del av tätskikt då de misslyckats mm. Vi betalade inte detta men de var arga som bin! och hotade med att vi drev deras företag i bankrutt mm.

Det var en mycket intressant tid kan man säga.
 
Redigerat:
Ta in offerter från flera. Lägg ner litet tid på ett seriöst förfrågningsunderlag och spesa vilka material och utförande du skall ha. Med en offert utan material vet du ju inte var det slutar. Och när du har bestämt dej gör inga ändringar! Ändringar är ett sätt för entreprenörer att salta notan. Eftersom flera yrkesgrupper är inblandade är det inte alltid lätt att få en hållande tidplan I ditt fall skall det ju bilas, dras nya avloppsrör. ny el, nya väggar osv du har minst 4 yrkesgrupper inblandade. Det du kan göra för att få ner kostnaden är att riva allt gammalt och bila själv.
 
Anställ en hantverkare i två månader, ge en fet månadslön. Byggled själv. Blir billigare.
 
Niclas Jonsson skrev:
Anställ en hantverkare i två månader, ge en fet månadslön. Byggled själv. Blir billigare.

Så du menar på fullaste allvar att det skulle bli billigare att anställa en hantverkare och ge honom en fet lön samt betala hyra för alla maskiner och verktyg m.m som behövs för att utföra arbeten...

...än att hyra in en hantverkare för ca. 250:- /tim inkl. alla maskiner, verktyg m.m... :cool:

Tror nog allt att du får göra ett enormt vasst försök att förklara den matematiken för oss. ;):rolleyes:


Min matematik säger att 168 arb.timmar / månad á 250:- = 42000:- / månad i kostnad för dig men ska du komma billigare undan än så, då undrar jag verkligen var du har din verklighetsuppfattning om vad som är en fet lön... :wow:


Dock rimmar inte TS siffror h*n påstår sig ha fått i en offert eftersom 360000:- / 25 arb.dagar = 14400:- / dag / 8tim = 1800:- / timme...
Det motsvarar ju 3 gubbar som ska jobba 25 fulla dagar med projektet vilket låter ganska mycket i sig.
 
Redigerat:
Jag tycker att det låter som om du har fått offert från riktiga lycksökare. Det är alltid frestande att ta första bästa. Ofta står det amatör stämplat i pannan på en när man pratar med den första entreprenören. Man ställer fel eller inga frågor alls och ser allmänt stressad ut och vill ha jobbet gjort så fort som möjligt. Då kan man få offerter på riktiga fantasibelopp.

Jag har lärt mig att det är viktigt att tänka på vilka signaler man sänder ut. Läs på ordentligt hur jobbet ska göras, visa att du är kostnadsmedveten, kanske kan du köpa in vissa varor själv som du vet att du ska ha innan du pratar med fler entreprenörer. Försök sedan få tips från grannar eller arbetskamrater på bra entreprenörer.

Ibland kan man komma ner i pris genom att ta jobbet på löpande räkning. Man kan ta fram en tidrapport som entreprenören fyller i när han kommer och går. Sedan får man göra stickprov så att tidrapporterna stämmer. Men då gäller det att du har en entreprenör med goda referenser som känns pålitlig.

Ta in minst tre offerter till från entreprenörer du har goda referenser på.

Läs på avd. Badrum!
 
Vi har fler offerter på g. Det tråkiga är att firman som gav den dyra offerten hade mängder med fina referenser, men men antagligen är de så flitigt anlitade att de kan chansa med överprisofferter på vinst och förlust. Man blir lätt mörkrädd bara när ett normalstort badrum skulle gå loss på upp emot en halv miljon. Kommer inte på fråga! Tack för bra råd i övrigt!
 
var hittar man arbetslösa självgående plattsättare som både river och återställer?
jag hittar då inga att anställa!? :)
 
Alltså lite humor var det, eftersom man behöver ha olika yrkesgrupper, så blir det ju svårt. Men ärligt. Vad behöver du för maskiner? Bilmaskin, sticksåg, skruvdragare, blandare, diverse tänger, spadar, hinkar, svampar. Lår oss säga att du KÖPER klabbet nytt och till bra kvalitet, 30 000 kr. Lägg till 5 000 kr för förslitningsdetaljer, borrar, sågblad mm. Och så transporter och tipp, 8 000 kr.

Sen anställer du en Polack eller en Svensk från någon avfolkningsbyggd som är arbetslös hantverkare, och erbjuder 40 000 kr i månadslön. Låt han jobba i tre månader = 120 000 + sociala avgifter ca 40 000 kr.

Nu har du verktyg och heltidsarbete + kringkostnader under 3 månader för 203 000 kr, avrunda upp till 210 000 kr. Kvar att handla material för enligt offert är ju 150 000 kr. Och då ingick ju inte materialet i offerten!

Jag vet att ovanstående inte funkar hela vägen, men här någonstans är det ju detta som hemmafixarna räknat ut. Gör så mycket du kan själv, och köp bara de nödvändigaste tjänsterna. Under resans gång lär man sig lite av varje, och kan själv ofta lägga avloppsrör och åtminstonde spåra för elektrikerns slangar. (Jag skulle aldrig lägga slang eller dra elen själv.....ha ha).

Slutsatsen för den som inte vill eller kan göra själv, och vill ha ner priset, måste ju i vart fall bli att köpa varje yrkesgrupp för sig. Det tar längre tid, men då betalar man ju verkligen per timme, och ingen yrkesgrupp kan gömma timmar eller tid under någon annans timmar.
 
360 000 kr det låter offantligt dyrt, kan tänka mig beroende på materialval, arbetstid grovt räknat 250-300 timmar á 225 kr/tim inkl ROT- och moms.
 
Finns bara två alternativ.
Antingen försöker de blåsa er eller så har det för mycket att göra.

Har hänt många gånger att vi vill visa intresse och lämnar ett skambud för vi har för mycket att göra på firman.
Kan tyckas vara fult, men det är trots det ett intresse man visar för kunden. Som antingen tackar ja eller snällt nej.
 
Fliken skrev:
Har hänt många gånger att vi vill visa intresse och lämnar ett skambud för vi har för mycket att göra på firman.
Kan tyckas vara fult, men det är trots det ett intresse man visar för kunden. Som antingen tackar ja eller snällt nej.
I det fallet tycker jag man som seriös firma kan tala om för kunden man är helt fullbokad men kan tänka sig att ändå utföra jobbet men då kommer det att kosta betydligt mer för kunden, annars så får man vänta x månader och kan då få ett billigare pris. Det finns alltför många "okunniga" kunder som inte jämför priser och/eller har noll koll på vad det borde kosta och blir "blåsta" vilket jag faktiskt tycker är lite fult. (Här har vi nog delade meningar om det är ett positivt intresse (ur kundens perspektiv) ni visar för kunden;))

Men jag tycker också att man som kund har ett ganska stort ansvar att kolla upp vad saker och ting borde kosta, men som företagare så får man också känna av kunden och bedömma om man "lurar" kunden att tro att skambudet man lämnat är vad det normalt kostar eller om kunden är medveten om prisbilden, men ändå vill ha jobbet gjort.

Så länge man inte tydligt utnyttjar någons okunskap för att få ett jobb som helt uppenbart är svindyrt så är det väl helt OK.
 
Vårt badrum fördelade sig ungefär så här,
Material- 60000 dvs möbler, plattor, tätskikt....
Arbete 2 personer 1 månad 160h, dvs 320 arbetstimmar snittade 300kr /h kanske. elektriker, vvs, och bkr behörig var lite dyrare än huvudsnickaren.... ger ca 100 000
Sen tillkom reseersättningar och annat smått - 200000.

Vi valde inga dyra möbler, men inte jättebilliga heller. Vi valde att betala ca 50 000 (upskattat) för att få en bkr behörig att bygga det som kräver behörigheter. Men som någon påstod, om man inte kan något om badrum får man betala för kunskapen.

Att anlita någon löpande som inte kan låter i mina öron som en flopp.
 
NDCBygg skrev:
360 000 kr det låter offantligt dyrt, kan tänka mig beroende på materialval, arbetstid grovt räknat 250-300 timmar á 225 kr/tim inkl ROT- och moms.
Vilken bkr behörig plattis, vvsare, eller elektriker jobbar hos kund ink moms för 225kr/h?

Jag är egenföretagare och det motsvarar ju en lön under 20 000 i månaden. Inräknat bil, lokal i stockholm, mobil, ställtid, semester, arbetsgivarafgifter mm.....
 
Byggis1976 skrev:
Vilken bkr behörig plattis, vvsare, eller elektriker jobbar hos kund ink moms för 225kr/h?

Jag är egenföretagare och det motsvarar ju en lön under 20 000 i månaden. Inräknat bil, lokal i stockholm, mobil, ställtid, semester, arbetsgivarafgifter mm.....
Det intressanta är väl om priset är OK. Om vi bara antar att 360 000:- är arbetskostnad så blir det med en timlön på 500 :- inkl moms 720 timmar. Det innebär en bra bit över fyra månader för en hantverkare och sen tillkommer allt material.

Dubbla priset och lite till som i uträkningen ovan och svara istället på om priset som TS fått verkar vara OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.