När vi bodde i lägenhet i Blekinge hade vi Eon där som både nätleverantör och elleverantör.

Nätet var följande
900 kr för Elnätsabonnemang.
Elöverföring 80,80öre/kWh.
Energiskatten på 41,38öre/kWh

Sen nu flyttade vi till villa ca 2 mil bort.
Sån tur väl inte Eon som äger ledningarna där utan OKAB.
3595kr om året för "fast avgift"

Elöverföring på 21,5öre/kWh
Energiskatt på 41,38öre/kWh.

Så överföringen är ju mycket billigare, fast avgiften är desto högre.
 
A amoreex skrev:
När vi bodde i lägenhet i Blekinge hade vi Eon där som både nätleverantör och elleverantör.

Nätet var följande
900 kr för Elnätsabonnemang.
Elöverföring 80,80öre/kWh.
Energiskatten på 41,38öre/kWh

Sen nu flyttade vi till villa ca 2 mil bort.
Sån tur väl inte Eon som äger ledningarna där utan OKAB.
3595kr om året för "fast avgift"

Elöverföring på 21,5öre/kWh
Energiskatt på 41,38öre/kWh.

Så överföringen är ju mycket billigare, fast avgiften är desto högre.
Ja, det var en rejäl skillnad på elöverföringskostnaden, man undrar ju varför det kan skilja så mycket....
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Olika nätbolag har lagt upp avgiften på olika sätt.

Här ser vi ju exempel på tre varianter:

Fast kostnad, i allmänhet kraftigt beroende av huvudsäkring.

Rörlig kostnad beroende på elförbrukning.

Rörlig beroende på effekten de hlgst belastade timmarna.

Vilken som är bäst beror ju på vem man frågar. Det som bäst spegar kostnaderna är nog en fast avgift.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jag citerar mig själv igen:
Där jag bor betalade vi förra året 202 kr/mån i abonnemangsavgift och 12 öre/kWh i elöverföringsavgift, alltså långt mindre än hälften av dina 411,07 kr resp. 27,20 öre.
https://www.byggahus.se/forum/threa...var-elfoerbrukning.332446/page-5#post-3169692
där jag jämförde Vattenfalls nätavgifter med vårt lokala nätföretags, vilket ägs av en ekonomisk förening.

Fick för övrigt idag räkningen för senaste kvartalet på el från Fortum, där jag köper elen i år.

Först Elnät:
Elräkning med fördelning av kostnader och förbrukning för perioden oktober till december.

Alltså 1,08 kr/kWh

Och elhandeln:
Översikt över elhandelskostnad för perioden oktober till december 2018 med uppgifter om månadsavgift, rabatt, elanvändning och kostnader.

Alltså, för samma period, 0,84 kr/kWh.

Totalt för tillgången till el 1,92 kr/kWh, eller 943 kr/månad under tre höst/vintermånader.
Ja inte är det billigt inte. Tur att man har så låg förbrukning :cool:
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi betalar ungefär som ts. Nätavgiften är högre än vår elkostnad.
 
M Myckling skrev:
Ju färre Kwh vi förbrukar i och med energibesparande åtgärder, desto mer kommer elproducenterna/elnätsbolagen att höja sina fasta avgifter. :mad:
Är inte klokt
 
  • Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
V
Nu flyttades ju skatten över till nätbolagen, inofficiellt skulle det inte förvåna mig om man gjort så för att vinsten ska se lägre ut då de stora bolagen haft väldigt stora ökningar i många år! Sen kan kommande höjningar ”se” lägre ut av samma anledning!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Januaris faktura (vattenfall), 2508 kW.

Totalt 4490,78 kr

Moms 898,16 kr
Elöverföring: 682,18 kr (27,20/kW)
Energiskatt: 830,50 kr (33,10)
Abbonemang: 514,35 kr (6056 kr/år - 25 A)
Årsavgift 28,54 (336 kr/år)
El: 1537,40 (61,30 kr/kW)

Av 4490,78 kr är elkostnaden 1537,40 kr dvs 66% är skatter och avgifter.
 
  • Ledsen
matsgran
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ju färre Kwh vi förbrukar i och med energibesparande åtgärder, desto mer kommer elproducenterna/elnätsbolagen att höja sina fasta avgifter. :mad:
JA håller med Myckling Summan är ju konstant stålarna ska in oavsett. Ska bli intressant att se elbilsutvecklingen.
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
Som ni säger verkar det vara så att summan är konstant, spelar ingen roll om själva elen är något billigare för det tas igen på andra sätt. Här är min senaste Skärmdump av en elräkning som visar olika kostnadsposter inklusive elnätsavgift, energiskatt, och totalt belopp att betala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Så länge det finns olika aktörer som äger tråden som elen kommer i så kommer det att bli dyrare för varje år, detta fenomen hade vi i Sverige på telefon tidigare. Televerket ägde alla trådar och man kunde endast teckna ab hos dem men det var fritt att låta Tele2 få betalt för samtalen, detta blev inte bra så då blev Telia som de heter nu mera tvingade att lägga över trådarna i ett annat bolag Scanova så att alla teleaktörer kunde teckna ab, efter detta hade skett så sjönk kostnaderna på ab.
Det är samma sak med elen tvinga elbolagen att sälja all tråd till ett bolag sen kan man få en sundare konkurrens, att löpa elen som man förbrukar av olika elbolag är inte något som man kan tjäna några stora pengar på då det är mellan 1-6 öre som är förhandlingsbart och med en förbrukning på 20 000 Kwh så blir det några hundra kronor. Men om man pratar med den som äger tråden ini huset så kan man ofta bli befriad av årsavgiften som är ca. 300 - 500 kr och man slipper få faktura från två olika aktörer.
Det bästa är om man monterar solceller och köper 4-5 st. bilbatterier från kockade Teslabilar så man kan lagra lite ström så ,am kan klar sig några dagar utan sol.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Eon
16A

Inkl moms
Elnätsabonnemang månadsavgift, 456,25
Elöverföring, per kWh 24,00 öre


Energiskatt, per kWh 41,38 öre

Gör av med 13000 kWh per år
 
Vad jag förstått, är man alltid beroende av nätbolaget också när man producerar sin egna el med solceller. Följden kan bli att ju fler som skaffar solceller och gör sin egen el, desto mer kommer nätbolaget att höja sina avgifter, och vinsten med solceller kommer gå ner. Det är bara min farhåga.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
B
Här ser man ju skillnaden i de nät som drivs som ekonomiska föreningar, de är ju klart lägre. Där kan ju inget försvinna bort från bolaget. Absolut smartaste formen att driva denna typ av infrastruktur... kräver dock insats i startskedet.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag citerar mig själv igen:
Där jag bor betalade vi förra året 202 kr/mån i abonnemangsavgift och 12 öre/kWh i elöverföringsavgift, alltså långt mindre än hälften av dina 411,07 kr resp. 27,20 öre.
[länk]
där jag jämförde Vattenfalls nätavgifter med vårt lokala nätföretags, vilket ägs av en ekonomisk förening.

Fick för övrigt idag räkningen för senaste kvartalet på el från Fortum, där jag köper elen i år.

Först Elnät:
[bild]

Alltså 1,08 kr/kWh

Och elhandeln:
[bild]

Alltså, för samma period, 0,84 kr/kWh.

Totalt för tillgången till el 1,92 kr/kWh, eller 943 kr/månad under tre höst/vintermånader.
Ja inte är det billigt inte. Tur att man har så låg förbrukning :cool:
Dina priser är exkl. Moms. På andra sidan åsen har jag Öresundskraft och ganska precis samma priser. Några tior lägre månadsavgift och några öre högre överföring.

Helt ok anser jag, men håller med om att det är skönt att inte göra av med så mycket ström
 
  • Gilla
Thomasdk1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.