Bananskalare Bananskalare skrev:
Något enkel svar finns inte på frågan. hur vi löser problemet. Just nu verkar den politiska viljan att bygga ut både vatten och kärnkraft. så just den biten behöver inte vara ett problem. Problemet är om det går att bygga ut vattenkraften? Hur fungerar det att bygga ut kärnkraften? Så oavsett vad politikerna vill så finns det problem att lösa. då har jag inte räknat med alla protester som kommer att dyka upp.
Frågan hur man löser problemet är inte så lätt.
Men en lösning är se till att bygga ledningen för att flytta elen som produceras till rätt ställen. Det borde vara den jämfört enklaste åtgärden. Tyvärr har jag inte svaret på frågan. mer än att fler vindkraft inte är lösningen.
en sak är kanske att låta varje land själva välja vad de ska göra med sin el.
B Borgen2021 skrev:
Jag har 18,5 kw, sålt 11000 kwh, så inget konstigt alls
Syftade mer på att systemet just i år är rejält mer ekonomiskt än det skulle varit förra året. Det är ovanligt att man på ett år kan betala av kring 20% av systemet.

Pga. av spotpriserna och att en del månader verkar gett lite mer sol än vanligt.

Men det är egentligen mer än 20%. Systemet kommer inte få ett helt år då det startades i mitten av mars. Jag tillhör däremot skaran som anser att det är avbetalt så fort man startat växelriktaren första gången.
 
H henlin431 skrev:
Syftade mer på att systemet just i år är rejält mer ekonomiskt än det skulle varit förra året. Det är ovanligt att man på ett år kan betala av kring 20% av systemet.

Pga. av spotpriserna och att en del månader verkar gett lite mer sol än vanligt.
Visst är det nog så, kommer nog dock inte bli sämre avkastning framöver, om inte solen går i total förmörkelse åren framåt.
Men då skyller väl politikerna på Putin då också, haha
 
B Borgen2021 skrev:
Visst är det nog så, kommer nog dock inte bli sämre avkastning framöver, om inte solen går i total förmörkelse åren framåt.
Men då skyller väl politikerna på Putin då också, haha
Jag tycker det viktigaste när man räknar på system att man utgår från att solcellsbidraget och bidraget per kWh försvinner inom 2 år. Huruvida det sker eller inte är en annan femma men jag tycker man ska var hård mot sin kalkyl.

Du har lite mer sydlig placering av ditt system gissar jag, följt av en växelriktare som i procent av panelerna kan producera lite mer. Jag ligger bara på 16,5 kW som max. Men det ger fina fördelar i de fall solen inte skiner max.

I och med att det är mitt första år har jag givetvis inte all statistik. En del gissningar blir det. Men siffrorna ser långt bättre ut än vad säljarns kalkyl visade. Det torde vara ovanligt. Men i situationen som råder är det givetvis inte hans fel.
 
H henlin431 skrev:
Jag tycker det viktigaste när man räknar på system att man utgår från att solcellsbidraget och bidraget per kWh försvinner inom 2 år. Huruvida det sker eller inte är en annan femma men jag tycker man ska var hård mot sin kalkyl.

Du har lite mer sydlig placering av ditt system gissar jag, följt av en växelriktare som i procent av panelerna kan producera lite mer. Jag ligger bara på 16,5 kW som max. Men det ger fina fördelar i de fall solen inte skiner max.

I och med att det är mitt första år har jag givetvis inte all statistik. En del gissningar blir det. Men siffrorna ser långt bättre ut än vad säljarns kalkyl visade. Det torde vara ovanligt. Men i situationen som råder är det givetvis inte hans fel.
Har faktist ingen optimerare, räknade med att det var overkill, men med tanke på spotpriset kunde det säkert varit lönsamt så här i efterhand
 
En ordentligt kompetent "sannolikhetsanalys-diskussion" kring kärnkraften av Tage Danielsson redan 1979.


Han borde blivit politiker.
 
Goshark Goshark skrev:
Vi kommer att tömma vårt spabad i september. Tömma vattnet och blåsa ur alla rör och slangar med högtryck. Min vision är att det viktigaste är att få ut så att det inte står och blir slangar som ligger fyllda med vatten. Att det ligger kvar lite grann i slangarna gör ju inget.

Varför skulle det inte gå att tömma menar du ?
B b50gud skrev:
Slangarna har vatten i sig och hänger inte plant så de är svåra att få tomma.
Jag fick mitt spabad för 3 års sedan gratis som var sönderfruset och det kostade 20’ kr att reparera men då gjorde reparation av spabadet hos firman reparerade detta.
Säkert många resor som sparades på detta.
Billigt spabad för mig :rofl: men tänk efter för innan.
 
Ni som pratat om doppvärmare. Det låter intressant. Har alltid stört mig att jag inte kan styra uppvärmingen med elpriset.
Hur tänker ni praktiskt att det skulle ske?

Hur fästa? Mitt bad har inte direkt någon naturlig plats för att hänga upp den. Och vad händer om den lossnar. 1500W mot badgolvet gör nog ordentliga skador snabbt.

Allt går att lösa. Jag är inne på nån inkapsling som står på. Golvet.
Men tänker på vilka lösningar ni har.
 
N nmeden skrev:
Ni som pratat om doppvärmare. Det låter intressant. Har alltid stört mig att jag inte kan styra uppvärmingen med elpriset.
Hur tänker ni praktiskt att det skulle ske?

Hur fästa? Mitt bad har inte direkt någon naturlig plats för att hänga upp den. Och vad händer om den lossnar. 1500W mot badgolvet gör nog ordentliga skador snabbt.

Allt går att lösa. Jag är inne på nån inkapsling som står på. Golvet.
Men tänker på vilka lösningar ni har.
Är det inte bättre du skaffar en smart lösning, och kopplar mot elpriset?
 
N nmeden skrev:
Ni som pratat om doppvärmare. Det låter intressant. Har alltid stört mig att jag inte kan styra uppvärmingen med elpriset.
Hur tänker ni praktiskt att det skulle ske?

Hur fästa? Mitt bad har inte direkt någon naturlig plats för att hänga upp den. Och vad händer om den lossnar. 1500W mot badgolvet gör nog ordentliga skador snabbt.

Allt går att lösa. Jag är inne på nån inkapsling som står på. Golvet.
Men tänker på vilka lösningar ni har.
Jag förstår inte doppvärmaren. Den förhindrar väl inte frysning i resten av badet om inget cirkulerar?
 
Kanske skulle citerat tidigare diskussionen om doppvärmare

B Borgen2021 skrev:
Är det inte bättre du skaffar en smart lösning, och kopplar mot elpriset?
Jo? Doppvärmaren skulle ju kopplas till en smart elplugg som styrs mot elpris.
Eller vilken annan smart lösning tänker du på?

H henlin431 skrev:
Jag förstår inte doppvärmaren. Den förhindrar väl inte frysning i resten av badet om inget cirkulerar?
Poängen var att sänka badets inbyggda värme till typ 10 grader, med då bibehållen cirkulation. Sedan låta doppvärmaren stå för värmen när elpriset är gynnsamt. Den inbyggda skulle då aldrig gå för att värmen aldrig skulle ner under 10 grader. Detta för att det går att styra en elplugg till doppvärmaren, troligen enklare än att "hacka" spabadet.


(Jag har personligen funderat på om det inte borde gå att sätta ett relä, styrd av en smartenhet, som kontrollerar elutgången för värme på badets moderkort. Dvs _inte_ hacka kontrollpanel som andra pratat om för att styra om värmeinställningen.)
 
N nmeden skrev:
Kanske skulle citerat tidigare diskussionen om doppvärmare


Jo? Doppvärmaren skulle ju kopplas till en smart elplugg som styrs mot elpris.
Eller vilken annan smart lösning tänker du på?


Poängen var att sänka badets inbyggda värme till typ 10 grader, med då bibehållen cirkulation. Sedan låta doppvärmaren stå för värmen när elpriset är gynnsamt. Den inbyggda skulle då aldrig gå för att värmen aldrig skulle ner under 10 grader. Detta för att det går att styra en elplugg till doppvärmaren, troligen enklare än att "hacka" spabadet.


(Jag har personligen funderat på om det inte borde gå att sätta ett relä, styrd av en smartenhet, som kontrollerar elutgången för värme på badets moderkort. Dvs _inte_ hacka kontrollpanel som andra pratat om för att styra om värmeinställningen.)
Skaffar du en lösning, med tex en shelley 3m kan du köra styrning att badet kör när elpriset är visst antal öre under snittpris, viss temp i luften etc
 
B Borgen2021 skrev:
Skaffar du en lösning, med tex en shelley 3m kan du köra styrning att badet kör när elpriset är visst antal öre under snittpris, viss temp i luften etc
Inte för att vara sån.
Men frågan var mer specifikt hur folk tänkt att lösningen ska se ut. Det är inte direkt bara att bryta strömmen till badet. Moderkortet tar stryk av det, och man vill att cirkulationspumparna ska gå.

Shelly 3em är dessutom bara en energimätare.
 
Har kommit fram till att en av faserna till mitt bad går enbart till värmen. Den andra fasen försörjer elektronik och pumpar. Det ska alltså gå att styra enbart den första fasen.

Min plan är att koppla en kontaktor på fasen inne i styrlådan och styra kontaktorn med en Qubino relay. Denna kan man dessutom koppla en tempsensor till, för att kunna bevaka så det funkar.

Kan återkomma med hur det gick, om intresse finns.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Inte för att vara sån.
Men frågan var mer specifikt hur folk tänkt att lösningen ska se ut. Det är inte direkt bara att bryta strömmen till badet. Moderkortet tar stryk av det, och man vill att cirkulationspumparna ska gå.

Shelly 3em är dessutom bara en energimätare.
Shelley 3em med kontaktor styr 3 fas (just nu styr den min vvb)

Likadan setup kan du köra på ett spabad, tex sätta parameter att badet ska cirkulera när det gr under 5 grader ute temp, i kombination med x öre under dagsnittet, tex
 
B Borgen2021 skrev:
Shelley 3em med kontaktor styr 3 fas (just nu styr den min vvb)

Likadan setup kan du köra på ett spabad, tex sätta parameter att badet ska cirkulera när det gr under 5 grader ute temp, i kombination med x öre under dagsnittet, tex
En vvb är bara en värmare, ett spabad innehåller massa elektronik som inte mår bra av att stängas av. Man vill dessutom köra cirkulation konstant för reningens skull, även om man inte vill värma. Du bör inte utan vidare bara bryta all ström till det.
Aha. Jo shelly 3em har en brytare också, men blir dyrt relä om man inte vill ha mätningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.