Klart du ska anmäla

Finns ett villkor som ger försäkringsbolaget rätt att jämka eller neka skada om de kan påvisa uppsåt eller oaktsamhet. Kan man se att skadan pågått länge så kan de mkt väl hävda att du förvärrat den pga oaktsamhet

Oavsett vad finns det risk att antingen själva golvkonstruktion är för klen och därför skapat svikten, felaktig tätskiktsapplicering som låtit vatten/fukt bryta ner konstruktionen eller en felmonterad golvbrunn som skapat skadan. Då finns alltid risk för att ditt badrum döms ut utan ersättning o man får kolla på andra "syndabockar" eller betala åtgärd själv

Eller så är det bara bom i en platta för vatten finns alltid under keramisk beklädnad
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Eller så är det bara bom i en platta för vatten finns alltid under keramisk beklädnad
Nu var det fler plattor, och när dom börjar klicka loss runt brunnen så har tätskiktet/ brunnsmanschetten med stor sannolikhet havererat och vatten trängt in i spånskivan som i sin tur har svällt.
 
Consensus skrev:
På vilket sätt åtgärdar detta sviktet i golvet?
Nej, det är klart om hela golvet sviktar då hjälper det inte att byta några enstaka plattor. Däremot är plattan lös av andra skäl än ett sviktande golvbjälklag då kan det gå att byta platta under vissa förutsättningar.
 
Hade över en som mäte fukt för något år sen när jag hitat en lite spricka i en platta mot vägen, Då var det inga förhöjda fuktvärden i vägar eller i taket under badrummet!
 
Consensus skrev:
På vilket sätt åtgärdar detta sviktet i golvet?
TS skriver att par plattor sviktar! Inte hela golvet...

Då kan det vara bom...
 
Vanlig fel!
Ofta är det en ägare som inte har golvvärme på, huset säljs och nya ägare slår på värme och plattor lossnar " bom " vid köpet har man inte mätt upp fukt. Dolda fel försäkring tar det inte och risken är minimal att vanlig försäkring tar det. Kallas gärna för osynligfel hos anticimex.
Du får gärna återkomma hur det har gått. Jag har samma fel, men skall göra iordning badrummet, men visar det sig att man kan få lite ersättning så skulle det vara super!

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
En kompis har en lite inspektionskamera (Snake) som jag funderar på man kan ta sig in med under taket på plan 1 och se om man kan se något under duschen.
 
Affe08 skrev:
Är ju riktigt surt om försäkringsbolaget skickar ut en som mäter fukt runt om och sen konstaterar att det inte är någon fuktskada. Då står en ju där utan någon som helst hjälp ekonomiskt. Kanske bättre då att vänta att fuktskadan uppstår?

Med den inställniingen är det inte konstigt att premierna går upp! q(;^;)p

Men nu har du ju dokumenterat datum för upptäckten av problemet här på forumet så vi kan ju hoppas på att försäkringsbolaget surfar runt.
 
stilofunk skrev:
Affe08 skrev:
Är ju riktigt surt om försäkringsbolaget skickar ut en som mäter fukt runt om och sen konstaterar att det inte är någon fuktskada. Då står en ju där utan någon som helst hjälp ekonomiskt. Kanske bättre då att vänta att fuktskadan uppstår?

Med den inställniingen är det inte konstigt att premierna går upp! q(;^;)p

Men nu har du ju dokumenterat datum för upptäckten av problemet här på forumet så vi kan ju hoppas på att försäkringsbolaget surfar runt.
Känner exakt så, Om man får viss ersättning från försäkringen så känns det ju inte lika jobbigt!
 
men han skriver ju inte att golvet sviktar...?
det är ju någon/några plattor som sviktar, kan vara så att dom har haft dålig täckning eller att dom blivit lagda i torrt fix och bara suttit fast i fogen, nu har den spruckit och då ligger plattan istortsett lös...
 
Plattor kan släppa om du har svikt i bjälklaget, dvs felkonstruktion men, om du inte byggt om radikalt på undervåningen (flyttat vägg och ändrat förhållandet för konstruktionen) så uppkommer svikt-problem redan efter nått år, inte efter 11 år!
 
Hmm... Träbjälklag, golvbrunn sannolikt monterad i träfiberskiva, lösa plattor runt brunnen, oklart hur golvet förstärkts i samband med renovering....

Skulle det bara vara bom under enstaka plattor så vore det ju oerhört skönt för ägaren....

Fråga 1 är: Var finns kvalitetsdokumentet från renoveringen?
Där skall framgå allt som gjordes i samband med renoveringen, inkl regelavstånd i golv, hur brunnen monterats, fabrikat på flytspackel, fabrikat och mängd på tätskikt, osv. Är detta dokumenterat med bilder så blir det ännu lättare.

Jag lät renovera badrummet på totalentreprenad och har fortfarande snart tre år efter utförandet inte betalat en krona. Jag reklamerade fakturan med hänvisning till att kvalitetsdokument ej fanns. Den 'auktoriserade' firman dokumenterade inte ett skvatt och sitter med svarte petter. Om en månad passerar jag treårsgränsen och sen är det kört för dem att kräva mig på något (som privatperson).

Å andra sidan så är mitt badrum inte värt en spänn vid en försäljning då köparen uppenbarligen måste köpa grisen i säcken.
 
consensus: vad är det för kvalitetsdokument? inte från BKR iaf...
där finns inga regelavstånd eller fabrikat på flytspackel med
 
I det gamla kvalitetsdokumentet (BBV 07:1) skulle man uppge fabrikat, modell och förbrukad mängd tätskikt på golv och vägg. Detta är borttaget i nya kvalitetsdokumentet (BBV 10:1). Varför vet jag ej.

Dock står det, och stod det, inget om regelavstånd och golvkonstruktion.
 
verktygsgalningen skrev:
I det gamla kvalitetsdokumentet (BBV 07:1) skulle man uppge fabrikat, modell och förbrukad mängd tätskikt på golv och vägg. Detta är borttaget i nya kvalitetsdokumentet (BBV 10:1). Varför vet jag ej.

Dock står det, och stod det, inget om regelavstånd och golvkonstruktion.
Därför att tidigare var förbrukad mängd relevant med rollade skikten men har inte samma betydelse när de flesta montage sker med folie även om det kunnat vara kvar för de tillfällen rollat används

I längden tror jag dock inte de rollade skikten är kvar ändå så därför fimpades den skrivelsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.