H Hybro skrev:
Nu glider Du undan...

"Något man kan lära sig" är ett bra konstaterande.

-Vi stannar där.
Trodde du jag menade att man ska kolla på Youtube men inte för att lära sig utan något helt annat och sedan svetsa oförberedd? Ja då förstår jag att det verkade konstigt 😅
 
H Hybro skrev:
Det Du skriver här är helt förkastligt.
Hoppas du inte ger liknande råd inom andra områden som Du inte behärskar. T ex kirurgi.

Lära, tittar lite, behöver, allt om svetsning, armeringsjärn eller nåt.
Jag tycker det är ett bra råd hon ger, man skall inte vara rädd för att försöka sig på en sådan här sak. Det är en viss nyansskillnad på detta och kirurgi om inte kirurgin avser att pilla bort levrat blod under en nagel.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Levrat blod kan det garanterat bli om den
"ditsvetsade" tappen smockar ur hålet.
Sprickorna visar att tappen är lös.

Det hela är som en gillrade fälla för de som befinner sig i närheten.

Tro mig, jag vet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte alls förkastligt det är jättebra. Svetsa är inte magi utan något man kan lära sig. Det är bra även för beredskapen i Sverige att folk i allmänhet är lite kunniga och praktiska och kan laga saker som går sönder...
Detta är fullständigt bullshit! Att svetsa rätt är ingen barnlek. Där det är viktigt krävs licenssvetsare som regelbundet behöver förnya sina licenser genom svetsprov. Det är mycket som kan gå fel vid svetsning.
Äldre garageportar är kända för att de kan orsaka svåra personskador genom dem hårt spända fjädrar. Är man amatörsvetsare och ska svetsa i en sådan produkt kan det medföra stora risker.
Så vänligen sluta ge sådana tips.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
En svetslicens säger dock inget annat än att personen som har den kan lägga en godkänd svets under "perfekta" förhållanden..

Men i övrigt håller jag med dig.. Stockholmssnärtan borde lära sig att låta bli tangenterna emellanåt..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är fullständigt bullshit! Att svetsa rätt är ingen barnlek. Där det är viktigt krävs licenssvetsare som regelbundet behöver förnya sina licenser genom svetsprov. Det är mycket som kan gå fel vid svetsning.
Äldre garageportar är kända för att de kan orsaka svåra personskador genom dem hårt spända fjädrar. Är man amatörsvetsare och ska svetsa i en sådan produkt kan det medföra stora risker.
Så vänligen sluta ge sådana tips.
Tack, till någon som förstår👏
 
Dessutom är det som så att det är innehavaren av "anläggningen" är ansvarig då det händer olyckor.

- För att exemplifiera detta. Någon kommer på besök och fäller upp porten. Tappen lossnar
p g a dåligt utför svetsning, tidigare eller ny enligt t ex Tuben och fjäder eller annat far in i huvudet på den besökande.

Vem tror Ni döms som ansvarig?

Försök att jollra bort detta vid ev rättegång, med miljoner i skadestånd för t ex invaliditet.
 
Redigerat:
Har du något exempel där någon dömts för något i den stilen?
 
Aaaah, Du vill testa systemet.
 
Googla:

Expert varnar för livsfarliga garageportar​

 
Insåg att min port från 1982 inte längre var pålitlig.

Bytte.
 
Det verkar vara lämpligt att spärra av kvarteret eftersom den där garageporten verkar vara farligare än det mesta som finns i samhället, utrym genast och kalla in garageportspatrullen för att säkra upp så att en grupp licensierade svetsare kan utföra en lagning, slarva inte med röntgen av fogarna annars kan det sluta illa!
 
  • Gilla
Sillen611 och 1 till
  • Laddar…
Bra att någon tar detta på allvar.
Tack.
 
Nej, jag undrar om det finns något bakom dina påståenden. Jag har svårt att se att en sådan reparation skulle klassas som vårdslöshet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är fullständigt bullshit! Att svetsa rätt är ingen barnlek. Där det är viktigt krävs licenssvetsare som regelbundet behöver förnya sina licenser genom svetsprov. Det är mycket som kan gå fel vid svetsning.
Äldre garageportar är kända för att de kan orsaka svåra personskador genom dem hårt spända fjädrar. Är man amatörsvetsare och ska svetsa i en sådan produkt kan det medföra stora risker.
Så vänligen sluta ge sådana tips.
Jaha så det är viktigt med garageportar säger du? Livsfarligt? Jag antar att det finns stränga krav på besiktning av sådana portar med regelbundna intervall då. För även den bästa svetsarens jobb kan ju ge sig med tiden?

Eller är det bara när "amatörer" lagar saker du blir upprörd och alla portar som står orörda och förmultnar är strunt samma?

Jag tycker det verkar som att någon känner sig yrkesmässigt hotad och att porten är det minsta problemet här...🤔
 
  • Gilla
dunde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.